Welke thermometer


sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Berichten
139
Leeftijd
38
Welke thermometer gebruiken jullie of zijn jullie tevreden van?

Wij hebben eerst een aqua della digitale thermometer gehad. Deze zei dat ons water 25 graden was terwijl de verwarming maar op 23 graden stond ( thermometer was niet juist verwarming wel ). Intussen hebben wij nu al 3 sera precisie thermometers gehaald waarvan er 2 met wat vuil in en deze meten dan niet meer goed omdat het vuil ( hier op 22,5 graden )lucht in de vloeistof brengt zie foto. Dus wij hebben al 4 thermometers gekocht om uiteindelijk 1 goede te hebben.

IMG20221031142335.jpg
 
Als je er 10 in je bak hangt dan geven ze allemaal een iets andere waarde aan is mijn ervaring.
 
Als je er 10 in je bak hangt dan geven ze allemaal een iets andere waarde aan is mijn ervaring.
En precies daarom gebruikte ik er maar een. Gebouwd in mijn eigenbouw aquarium computer. Bovendien was dat exemplaar te kalibreren. Waardoor je e.e.a. precies kon instellen. Maar ook als je dit niet hebt is één thermometer voldoende. Als je dan ook maar dat exemplaar gebruikt. Denkelijk zijn die veelal kleinere afwijkingen ook niet zo'n probleem?
 
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er vroeger ook gek van werd. Al die verschillende merken en types, en allemaal een verschillende meting :rolleyes:.
Als het niet te kritisch is, kan je er best 1 of 2 gebruiken en ze gewoon "geloven". Ik gebruikte vroeger die digitale van aqua medic met een zuignapje.
.
Ik heb er nu 2 in gebruik, wel in een andere prijscategorie.
De reef factory thermo view (dus niet de control). Niet goedkoop, maar degene die enkel met een verwarmingselement (dus zonder controller) hun aquarium temperatuur regelen echt wel een aanrader. Blijft je element kleven of werkt ie niet meer, je krijgt een temperatuur alarm op je smartphone. Als je wat vissen hebt die kostelijk of je nauw aan het hart liggen, je wilt ze niet gekookt terug vinden.

En mijn 2de is de temperatuursprobe die bij mijn aquariumcomputer zat.

Tussen beide is er 0.2 ° verschil, kan ik mee leven.
 
we hadden 10 digitale thermometers nieuw gekocht en de sensors met een tiewrap aan elkaar vastgemaakt en in de bak gehangen verschil liep op tot 5 graden tussen de diverse thermometers, overigens ook analoge thermometers wijken enorm af
 
ik heb even geleden nog wel eens gezocht naar een labratorium thermometer, maar niet echt wat gevonden wat bruikbaar was in een aquarium.
Jammer is enig sinds wel dat daar tot op heden geen adequaat afleesbare te koop is, de meeste zijn analoog afleesbaar en zo'n 3 euro. Het zijn gewoon slecht afleesbare thermometers.

Neemt niet weg dat de meeste verwarmingen tegenwoordig een digitale temperatuur laten zien, en dat in combinatie met een analoge of een extern digitaal geeft dan wel weer een goed gemiddelde.

Zit je met vissen die in de hogere temperaturen verkeren dan is de juiste temperatuur natuurlijk wel een mooi gegeven, dan wil je geen 3 graden verschil, of is het zo dat hoe hoger de temperatuur des te beter de weergave van de meting, ik weet het niet, wie wel.
 
Het is niet anders dan bv met een digitale ph pen. Ook daar zie je onderling verschillen.
 
Toch wel straf als ik deze reacties zo lees. Ik kan wel eens begrijpen dat het mischien een graadje ofzo scheelt maar tot 5 graden ?!?

Dan vraag ik mij af of het dan wel lukt om medische therometers voor een betaalbare prijs relatief juist te krijgen ?

Anders ga ik opzoek naar 1tje die +5 graden meer geeft dan kan ik naar het werk bellen omdat ik ziek ben 😋 ( weet niet wat er aan de hand is en ik voel mij niet ziek maar mijn thermometer zegt dat ik 42 graden koorts heb dus ik kan niet komen werken :unsure:)
 
Deze dingetjes kosten niet veel en zijn binnen de vereiste normen nauwkeurig. Dat moet ook wel want je kan ze gebruiken als koorts thermometer. Hou je het apparaatje boven je wateroppervlak dan weet je dus ook daar de temperatuur die zeker géén 5 graden afwijkt want dan wordt het een onbruikbare koorts thermometer. Mijn afwijking van deze thermometer is 0,2 graad volgens opgave wat ook overeenkomt met de gekalibreerde zelfbouw meting.

IMG_20221101_143229.jpgIMG_20221101_143248.jpg
 

Terug
Bovenaan