Welke takken???


F

fish lover

Guest
Ik probeer beetje bij beetje mijn aquarium om te toveren in een Zuid-Amerika biotoop.
Als ik deze bakken Google komen de mooiste plaatjes en filmpjes naar voren. Meer dan eens met veel losse takken door elkaar in het water.

De zoektocht naar dit soort Aquarium proof takken is nogal lastig.
De meningen zijn flink verdeeld.
Wat kan wel en wat kan niet.

Tijdje terug was ik naar ( ook hier vaak genoemd) gerenommeerd zaak geweest met prachtige show Aquarium s welke ook vol met takken zaten. Daar dus na gevraagd wat hun gebruikte.
Antwoord van alles en nog wat geen specifieke boom of Haag.

Ik heb zins gisteren wat treurwilg takjes in de garage leggen. Ik twijfel alleen nog steeds.

Hebben jullie ervaringen of tips???
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kenmerken Amazonegebied

Over het algemeen is het water in het Amazonegebied zacht en zuur.

Grote rivier :

  • PH 6-7
  • DH : 3-8
Andere beken, zijrivieren, poeltjes :

  • PH : 5,5- 6,5
  • DH : 0 -4
De temperatuur varieert van 24 tot 30 graden
De planten: Echinodorus tot Vallisneria, Cabomba tot Limnobium, etc. Het hangt af van rivier tot beek tot poel.
De bodem bestaat uit zand en afgevallen bladeren, wortels van bomen en afgevallen takken. Kienhout, beuken en eikentakken.
 
Kenmerken Amazonegebied

Over het algemeen is het water in het Amazonegebied zacht en zuur.

Grote rivier :

  • PH 6-7
  • DH : 3-8
Andere beken, zijrivieren, poeltjes :

  • PH : 5,5- 6,5
  • DH : 0 -4
De temperatuur varieert van 24 tot 30 graden
De planten: Echinodorus tot Vallisneria, Cabomba tot Limnobium, etc. Het hangt af van rivier tot beek tot poel.
De bodem bestaat uit zand en afgevallen bladeren, wortels van bomen en afgevallen takken. Kienhout, beuken en eikentakken.

Dus geen wilg lol
 
Wilg zou ik niet doen, daar zit aspertaan in. Berken, beuken en eiken zijn wel erg geschikt met name de laatste 2 kan je lang plezier van hebben.
 
Wilg zou ik niet doen, daar zit aspertaan in. Berken, beuken en eiken zijn wel erg geschikt met name de laatste 2 kan je lang plezier van hebben.


Ik had dus gelezen dat dit stofje niet uitmaakte omdat het maar zeer weinig zou zijn.

Verder bedankt voor de tips:thumbs:
 
Wilg zou ik niet doen, daar zit aspertaan in. Berken, beuken en eiken zijn wel erg geschikt met name de laatste 2 kan je lang plezier van hebben.

Ik denk dat je aspirine bedoelt? (Of acerylsalicylzuur, de werkzame stof in aspirine) ;)

Wanneer je bijvoorbeeld eiken of beukentakken kan vinden zou ik die eerder erin leggen. Want ook al is de hoeveelheid niet erg groot, ik zou het liever niet wagen. Nou is het wel zo dat er in jonge dunne takken veel meer van dit stofje zit dan in oudere takken...

Takken van bijvoorbeeld Els, Esdoorn, Hazelaar zijn ook goed te gebruiken.
 
Wilg kan wel, maar alleen als het echt heel erg goed gedroogd is.
Ik zou er geen verse wilgentakken in leggen.
 
Ik denk dat je aspirine bedoelt? (Of acerylsalicylzuur, de werkzame stof in aspirine) ;)

Wanneer je bijvoorbeeld eiken of beukentakken kan vinden zou ik die eerder erin leggen. Want ook al is de hoeveelheid niet erg groot, ik zou het liever niet wagen. Nou is het wel zo dat er in jonge dunne takken veel meer van dit stofje zit dan in oudere takken...

Takken van bijvoorbeeld Els, Esdoorn, Hazelaar zijn ook goed te gebruiken.
Je hebt gelijk. Niet helemaal wakker :p
 
Ik zie deze discussies wel vaker voorbij komen en vraag me dan toch wel af wat er mis is met kienhout? Dat is te krijgen als wortelhout maar ook als takken hout, al dan niet vertakt. dit hout is in het veen verduurzaamt en is niet giftig, gaat jarenlang mee en schimmelt niet, het geeft alleen tannine ( kleurstoffen) aan het water af.
Waarom vers hout met alle ongewisse invloeden daarbij?
 
Waarom vers hout met alle ongewisse invloeden daarbij?
Niet iedereen is denk ik gecharmeerd van de bruinige kleur water dat de tannine veroorzaakt. Daarnaast vraagt een LFS de hoofdprijs voor allerlei soorten hout. Het hout uit de natuur ‘geplukt’ van een aantal verschillende bomen en struiken is namelijk heel goed bruikbaar in onze aquaria.
 
Ik zie deze discussies wel vaker voorbij komen en vraag me dan toch wel af wat er mis is met kienhout? Dat is te krijgen als wortelhout maar ook als takken hout, al dan niet vertakt. dit hout is in het veen verduurzaamt en is niet giftig, gaat jarenlang mee en schimmelt niet, het geeft alleen tannine ( kleurstoffen) aan het water af.
Waarom vers hout met alle ongewisse invloeden daarbij?
Prijs, uiterlijk... Kienhout is moeilijk om mee te werken, en lijkt niet op het hout dat je in de natuurlijke habitat van de meeste vissen vindt.
 
Ik zie deze discussies wel vaker voorbij komen en vraag me dan toch wel af wat er mis is met kienhout? Dat is te krijgen als wortelhout maar ook als takken hout, al dan niet vertakt. dit hout is in het veen verduurzaamt en is niet giftig, gaat jarenlang mee en schimmelt niet, het geeft alleen tannine ( kleurstoffen) aan het water af.
Waarom vers hout met alle ongewisse invloeden daarbij?
Kienhout is veelal duur en de meeste stukken zijn vrij groot/dik waardoor het in kleinere bakken niet mooi staat.
In mijn 120cm heb ik kienhout gedaan en dat staat prachtig. Echter, dit is niet het gestripte kienhout dat je in de meeste winkels koopt, er hangen nog stukken wortel en zelfs nog wat stukken bast aan. Waarom ik het niet helemaal heb schoon geboend? Kijk eens wat er in de rivieren ligt, dat is hout dat verre van schoon is.

Voor mijn nieuwe bak ga ik voor 100% natuurlijk, dus gewoon takken uit de natuur. Waarom? Omdat het natuurlijker is, omdat het er mooi uit ziet, en omdat je 100% zelf kunt weten hoe het eruit komt te zien. Takje teveel? Is er zo af. Ander stuk nodig? Even goed zoeken en je hebt iets wat je mooi vind.
 
Er is hier op AF een zeer gewaardeerd lid ( ik meen Ludger) die biedt voor zeer redelijke prijzen allerlei soorten kienhout aan!
er zijn eigenlijk 2 soorten kienhout, eentje uit het hoogveen en eentje uit laagveen gebieden. Hoogveen ( of laagveen, moet ik even in het midden laten) levert idd dik en groot wortel en stamhout en de andere soort veen veelal dunne ( voormalige) takken en twijgen.. Dat is net zo dun als spiderwood en vaak ook mooi grillig vertakt EN vaak nog voorzien van bast ( wat bij wortelhout natuurlijk niet eens kan.
 
Er is hier op AF een zeer gewaardeerd lid ( ik meen Ludger) die biedt voor zeer redelijke prijzen allerlei soorten kienhout aan!
er zijn eigenlijk 2 soorten kienhout, eentje uit het hoogveen en eentje uit laagveen gebieden. Hoogveen ( of laagveen, moet ik even in het midden laten) levert idd dik en groot wortel en stamhout en de andere soort veen veelal dunne ( voormalige) takken en twijgen.. Dat is net zo dun als spiderwood en vaak ook mooi grillig vertakt EN vaak nog voorzien van bast ( wat bij wortelhout natuurlijk niet eens kan.
Dus als ik het goed begrijp, het ene soort veen zorgt voor het kienhout op foto 1, en het ander soort veen voor het kienhout op foto 2?
61Nwp93Y9LL._SX355_.jpg
HrWVlOk_6Rzogsd4JAsC9a4PWuO2VVks.jpeg
 
Allebei de foto's laten WORTEL kienhout zien dus komen uit hetzelfde soort veen. Je ziet gewoonweg de stam met de aanliggende wortels. Takkenhout ( kienhout) ziet er heel anders uit, veel dunner en heel vaak voorzien van bast en nog knoppen (van bladeren)
 
Je kan bijna elk soort hard hout gebruiken mits eerst goed laten uitdrogen als deze vers is van een levende boom dan voor gebruikt grondig wassen en in laten weken.

Eiken, Kastanje, meidoorn zijn goed bruikbaar zolang het maar een hard soort hout is en geen 1 jarige jonge twijgen of takken maar meer jarige hout dat tenminste 2 jaar oud is dat aan de boom groeide.
Alles wat jonger als dat is te zacht en verteerd erg gemakkelijk onder water + een hoop organische afval in je bak met kans op algen en schimmels niet doen dus.
 

Terug
Bovenaan