Welke Superfish heather?


J

Joëlle Elbers

Guest
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik mijn aquarium weer opgestart met dit keer gupjes, 10, die ik heb gekregen van mn vriendin.
Na mijn sluierstaart heb ik even geen vissen meer gehad, maar de bak (60x40x30), het blauwe grind, een filter, een thermometer en een decoratiestukje had ik nog.
Met de visjes kreeg ik een waterpest plant. Zelf ga ik daar nog wat plantjes bijkopen en nog wat decoratie.
Nu zou ik graag nog wat vissen of een vis erbij willen. Zo zat ik te denken aan een Black Molly, maar die zijn erg zwak.
Hoe dan ook, ik heb een verwarming nodig. Zo kwam ik al gouw uit op de staafverwarming van Superfish. Maar welke moet ik hebben? Iniedergeval 100 watt, daar was ik al uit, maar de combi heather? Of de eco heather? Of nog een andere?

Please help! :help:
 
Ik heb in al de 60cm bakken een buis van 50W en dat wil prima hoor. Ik gebruik de gewone staafverwarming.
 
Eheim raad ik zelf niet aan. Het zijn hele grote dingen en bij mij ging er één stuk, na een tijdje was het water 34 graden... Superfish heb ik al bijna 2 jaar en werkt prima, het is een redelijk kleine buis.
 
Ik krijg in de woonkamer de bakken met gemak met een 50W op 24-25 graden . Volgens mij is het minimum ook 1W per liter als ik me niet vergis maar wat extra kan geen kwaad natuurlijk. In een 60cm bakje zou ik wel kijken voor een wat kortere buis.
 
Ik krijg in de woonkamer de bakken met gemak met een 50W op 24-25 graden . Volgens mij is het minimum ook 1W per liter als ik me niet vergis maar wat extra kan geen kwaad natuurlijk. In een 60cm bakje zou ik wel kijken voor een wat kortere buis.

Waar zie je de lengte van de buis? En welke lengte raad je aan?



Klopt en zelf zou ik een ander merk nemen,ben niet zo veer Superfish want lees je toch regelmatig problemen van.
Deze bv,

https://petsplace.nl/pps-tetra-tec-ht-thermostaatverwarmer-m-4004218145122.html


Hoe lang is die buis?
 
Ik krijg in de woonkamer de bakken met gemak met een 50W op 24-25 graden . Volgens mij is het minimum ook 1W per liter als ik me niet vergis maar wat extra kan geen kwaad natuurlijk. In een 60cm bakje zou ik wel kijken voor een wat kortere buis.

Is een hoge 60cm dus klopt die 1 watt per liter toch mooi! ;)

27 cm dus past ook prima in je bak.
 
Is een hoge 60cm dus klopt die 1 watt per liter toch mooi! ;)

27 cm dus past ook prima in je bak.


Dan ga ik voor die!

Nog 1 vraagje, is verlichting belangrijk? Want zo heel veel geld heb ik ook weer niet en dat vreet natuurlijk ook weer stroom. Dus is het noodzakelijk?
 
Voor planten is licht wel nodig want anders gaan ze dood en misschien ook leuk dat je zelf de vissen kan zien zwemmen ;)
Hoeft allemaal niet duur te zijn,zie hier weleens foto's van bv een bureaulamp.
Zwemmen de gupjes nu al in je bak trouwens?
 
Voor planten is licht wel nodig want anders gaan ze dood en misschien ook leuk dat je zelf de vissen kan zien zwemmen ;)
Hoeft allemaal niet duur te zijn,zie hier weleens foto's van bv een bureaulamp.
Zwemmen de gupjes nu al in je bak trouwens?


Ja de gupjes zitten er al in en lijken het prima te vinden. Toch wou ik de verwarming wel, ook voor de vis/vissen die ik er nog bij ga doen. Is een bureaulamp voldoende?
 
Durf ik niet met zekerheid te antwoorden of zo'n lamp voldoende is.
Zit er geen kap op de bak?

Voorlopig geen andere vissen nemen want de komende weken gaat er nog van alles gebeuren met bacteriën in je bak waardoor de vissen ziek kunnen worden.
Normaal gesproken wacht je eerst een week of 3 met een ingericht aquarium om de boel in balans te laten komen voor je vissen neemt.
 
Durf ik niet met zekerheid te antwoorden of zo'n lamp voldoende is.
Zit er geen kap op de bak?

Voorlopig geen andere vissen nemen want de komende weken gaat er nog van alles gebeuren met bacteriën in je bak waardoor de vissen ziek kunnen worden.
Normaal gesproken wacht je eerst een week of 3 met een ingericht aquarium om de boel in balans te laten komen voor je vissen neemt.


Nee ik heb geen kap op de bak. Ik was ook van plan om een poosje te wachten, maar de verwarming wou ik wel alvast voor de guppen.
En normaal gesproken had ik indd een paar weken gewacht, maar nu kwam de hint van mn vriendin dat ze vissen zou kopen voor mn verjaardag pas de dag ervoor. Ik ben toen gelijk alles schoon gaan maken en heb hem toen gelijk laten draaien.
 
Dan zou ik toch ook nog een bacteriestarter kopen zoals Denitrol om een nirtiekpiek te voorkomen.
 
Heb je daar misschien ook een linkje van..? En wat is het precies?


Denitrol is een middel waar veel bacteriën inzitten. Je hebt je bak nu dus zonder indraaiperiode opgestart, en dus kan je filter de belasting niet aan, en kun je haast niet om een nitrietpiek heen (en dit kan je vissen kosten) tenzij je elke dag meet.
Als je denitrol toevoegd (o.i.d.) voeg je al een deel van die goede bacteriën toe:D

Linkje: (b.t.w., ze verkopen het ook bij veel andere winkels, dit is maar een voorbeeld)
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?BACTERI-AQUARIA=JBL-DENITROL-100-ML-JBL&productID=6194
 
Blauw grind is ook niet echt natuurlijk en ik denk dat de bewoners een andere bodem wel op prijs zullen stellen;)
 
Wat jij wilt natuurlijk, maar 'normaal' grind is beter:D

Ja, begrijp ik, maar ik had dit nog liggen en als het kan hou ik het liever.
Ik zit nu wel met die nitrietpiek. Hoe moet ik dat doen? Gewoon die denitrol kopen? En dan?
 
Ja, begrijp ik, maar ik had dit nog liggen en als het kan hou ik het liever.
Ik zit nu wel met die nitrietpiek. Hoe moet ik dat doen? Gewoon die denitrol kopen? En dan?

Nou, kijk, als je een nitrietpiek krijgt en er niks aan doet is er de kans dat een paar vissen overlijden. Dat wil je natuurlijk niet, maar als je geen bacteriemiddel koopt en niet meet is die kans groot. Je kan dus twee dingen doen: je houdt dagelijks de waardes in de gaten met een testsetje, en als je nitriet (no2) meet ververs je 50% en als je het weer meet weer of je koopt zo'n bacteriemiddel en voegt dat een tijdje dagelijks toe. (ook nu is het toch belangrijk om te meten)
 
Nou, kijk, als je een nitrietpiek krijgt en er niks aan doet is er de kans dat een paar vissen overlijden. Dat wil je natuurlijk niet, maar als je geen bacteriemiddel koopt en niet meet is die kans groot. Je kan dus twee dingen doen: je houdt dagelijks de waardes in de gaten met een testsetje, en als je nitriet (no2) meet ververs je 50% en als je het weer meet weer of je koopt zo'n bacteriemiddel en voegt dat een tijdje dagelijks toe. (ook nu is het toch belangrijk om te meten)

Ik vind het niet erg om steeds te verversen dus ik denk dat ik dat ga doen. Als dat niet werkt kan ik altijd nog een bacteriemiddel kopen.
Heel erg bedankt voor de snelle reacties trouwens!
 
Maar heb je een meetsetje? Je hoeft echt niet te verversen als er nog geen piek is hoor.
 
Ik raad je aan een zo klein mogelijke verwarming te nemen. Voor bijna alle vissen is het het beste om de verwarming 's nachts uit te zetten, zodat de bak kan afkoelen. Dat gaat trouwens een stuk langzamer dan je zou verwachten. Meer dan een paar graden afkoeling krijg je zo niet. Het is dan prettig als de bak maar langzaam weer op temperatuur komt. Als in je kamer de verwarming overdag aan staat kan een 25W het gemakkelijk trekken. Is de verwarming overdag in je kamer vaak laag dan is 50W beter. Niet meer.
 
Ik vind het een apart verhaal Tuinfluiter en op welke temperatuur zou Joëlle het 25 watt element dan moeten instellen bv?
Gaat in dit geval om een open bak van cira 70 liter,zal zo'n elementje flink aan moeten trekken omdat op temperatuur te krijgen als het al lukt want denk dat de kans op een kapot element groter is.

Dat zegt mijn overtuiging trouwens hoor maar kan zijn dat jij mij een ander inzicht kan brengen natuurlijk ;)
 

Terug
Bovenaan