Welke stikstof toevoegen?


V

vriend van de cory

Guest
Beste forumleden,
Ik zou graag een stikstofbron toevoegen voor mijn rode en oranje planten .

Welke raden jullie mij aan ?
 
kno3
 
Ik bedoel van merken hé :)
 
Volgens mij heb je dat niet van een merk.
Het is een chemische stof. Een generisch product. Waar je het haalt maakt weinig uit. :)
 
Het klinkt misschien stom, maar als ik er meer vissen in zou zetten, dan gaan die meer poepen, en gaat er zo meer stikstof in het water zitten?
Of zoek ik het te ver ? :p
 
Of je er meer vissen bij kunt nemen, hangt van je huidige bezetting af.

De redenering klopt deels.

Maar meer vissen geeft ook meer belasting. Niet alleen meetbare (testsets) maar ook niet meetbare.
Denk daarbij aan ziektes, bacterien, schimmels, stress.
Ook zal je fosfaat omhoog gaan.

Dus ik denk dat je een betere sturing hebt met meststoffen dan met vissen.
 
Je kan naast nitraat (negatief geladen) ook met ammonium (positief geladen) en urea (niet geladen) werken als stikstofbron. Ze zijn alle 3 anders geladen, dus zullen ook een ander effect hebben op de directe omgeving van de plant. Ammonium verlaagt b.v. de pH omdat de plant dan H+ afgeeft, en nitraat verhoogd de pH door afgifte van OH-. In de bodem kan dit het effect hebben dat bepaalde micro elementen beter of minder beschikbaar worden. Bij een hoge ammonium concentratie bij de wortels kan er ook een competitie ontstaan met andere positief geladen macro elementen.
Mits je dan 3 verschillende opnamemechanisme activeert kan een plant zelf wat bepalen welk mechanisme voor hem het voordeligste is, en zo efficiënter stikstof opnemen. Elke plant heeft zijn eigen voorkeur van stikstofbron, dus je kan niet iedereen evenveel plezier doen. Maar over het algemeen word ammonium/urea makkelijker opgenomen omdat het minder energie kost om dit op te nemen.
De verhoudingen tussen de stikstofbronnen speelt ook een rol. Met 30ppm nitraat en 0,2ppm ammonium ga je minder verschil zien als met 10ppm nitraat en 0,2ppm ammonium. Ook iets om rekening mee te houden.
Nitraat kan makkelijk en veilig opgeslagen worden in de plant, ammonium niet. Dus wel altijd ervoor zorgen dat je steeds een nitraat bron hebt.

Ben zelf heel tevreden met het gebruik van urea omdat er op deze manier een deel van het urea word omgezet naar ammonium en nitraat door bacteriën. Hoeveel er naar wat word omgezet is natte vingerwerk, dus zelf wat experimenteren is de boodschap.
In de praktijk merk ik vooral dat planten van de Lythraceae familie baat hebben bij ammonium en urea, met mooiere kleuren, grotere bladeren en weelderige groei als gevolg.

Zou je vooral aanraden om eerst wat te leren hoe je mooie planten in een aquarium kunt laten groeien door alle andere factoren in orde te brengen (en vooral te houden), en dan pas beginnen experimenteren met ammonium en/of urea. Doe je dit niet en is heel je systeem nog niet stabiel, heb je veel meer kans om met een algenbak te eindigen als met mooie planten. Dan zal je pas merken hoeveel algen van ammonium houden!
Er zijn commerciële producten waar ammonium en/of urea in zit, maar dan zit je vast aan een (heel veilige) vaste verhouding en zal je niet altijd het effect zien dat je kan hebben als je zelf een mengeling maakt.
 
Je kan naast nitraat (negatief geladen) ook met ammonium (positief geladen) en urea (niet geladen) werken als stikstofbron. Ze zijn alle 3 anders geladen, dus zullen ook een ander effect hebben op de directe omgeving van de plant. Ammonium verlaagt b.v. de pH omdat de plant dan H+ afgeeft, en nitraat verhoogd de pH door afgifte van OH-. In de bodem kan dit het effect hebben dat bepaalde micro elementen beter of minder beschikbaar worden. Bij een hoge ammonium concentratie bij de wortels kan er ook een competitie ontstaan met andere positief geladen macro elementen.
Mits je dan 3 verschillende opnamemechanisme activeert kan een plant zelf wat bepalen welk mechanisme voor hem het voordeligste is, en zo efficiënter stikstof opnemen. Elke plant heeft zijn eigen voorkeur van stikstofbron, dus je kan niet iedereen evenveel plezier doen. Maar over het algemeen word ammonium/urea makkelijker opgenomen omdat het minder energie kost om dit op te nemen.
De verhoudingen tussen de stikstofbronnen speelt ook een rol. Met 30ppm nitraat en 0,2ppm ammonium ga je minder verschil zien als met 10ppm nitraat en 0,2ppm ammonium. Ook iets om rekening mee te houden.
Nitraat kan makkelijk en veilig opgeslagen worden in de plant, ammonium niet. Dus wel altijd ervoor zorgen dat je steeds een nitraat bron hebt.

Ben zelf heel tevreden met het gebruik van urea omdat er op deze manier een deel van het urea word omgezet naar ammonium en nitraat door bacteriën. Hoeveel er naar wat word omgezet is natte vingerwerk, dus zelf wat experimenteren is de boodschap.
In de praktijk merk ik vooral dat planten van de Lythraceae familie baat hebben bij ammonium en urea, met mooiere kleuren, grotere bladeren en weelderige groei als gevolg.

Zou je vooral aanraden om eerst wat te leren hoe je mooie planten in een aquarium kunt laten groeien door alle andere factoren in orde te brengen (en vooral te houden), en dan pas beginnen experimenteren met ammonium en/of urea. Doe je dit niet en is heel je systeem nog niet stabiel, heb je veel meer kans om met een algenbak te eindigen als met mooie planten. Dan zal je pas merken hoeveel algen van ammonium houden!
Er zijn commerciële producten waar ammonium en/of urea in zit, maar dan zit je vast aan een (heel veilige) vaste verhouding en zal je niet altijd het effect zien dat je kan hebben als je zelf een mengeling maakt.

Ik moet toch maar eens een cursus chemie gaan doen denk ik:D:D;)
 
Ik moet toch maar eens een cursus chemie gaan doen denk ik:D:D;)

Daarnaast zijn ureum en ammonia ook onderdeel van de natuurlijke stikstof loop in het aquarium.
Ureum is onderdeel van de urine. En ammonium een tussentijds afbraak product van bovenstaande.

Voordeel van bovengenoemde, is dat ook de nitrificatie kringloop blijft werken. Overschotten van ureum en ammonium worden uiteindelijk weer verwerkt tot nitraat. Met daarbij de natuurlijke tegenhanger (positief geladen ion) van nitraat.
Terwijl bij dosering van kaliumnitraat je enkel kalium als tegenhanger hebt.

Daarnaast geeft een kaliumnitraat dosering een behoorlijke stijging in geleidbaarheid. Ureum bijvoorbeeld niet.

Ik meen dat de Festal compleet ook bovenstaande stikstofbronnen bevat.
 
Ureum is onderdeel van de urine. En ammonium een tussentijds afbraak product van bovenstaande.

Dus plassen in de bak is goed begrijp ik:S:D:D. Zal toch maar eens een cursus doen denk ik:sorry:
 
Dus plassen in de bak is goed begrijp ik:S:D:D. Zal toch maar eens een cursus doen denk ik:sorry:

John, het klinkt heel vies. Maar er zijn letterlijk bakken opgestart. Door er in te pissen!!
Zoek maar eens op cycling aquarium urine. En verbaast u!
 
Haha, het is 1 april en ik zou bijna zeggen dat ik dat ook heb gedaan;). Tja, er zijn veel manieren maar deze pas ik toch liever zelf niet toe moet ik zeggen:deal:
 
Wel dat is een hele boterham.
Bedankt voor de hele uitgebreide info!

Maar je hebt gelijk backplay, ik zou beter eerst wat ervaring op doen met de plantenbak die ik nu heb.

Stikstof toevoegen is duidelijk iets voor meer ervaren aquariumhouders :) (en chemicussen).

Maar ik ga eerst nog leren en als alles goed loopt in mijn bak, dan waag ik mij aan stikstof toevoegen.

Nu ga ik gaan pissen in mijn bak als het zo goed is !
 
Wel dat is een hele boterham.
Bedankt voor de hele uitgebreide info!

Maar je hebt gelijk backplay, ik zou beter eerst wat ervaring op doen met de plantenbak die ik nu heb.

Stikstof toevoegen is duidelijk iets voor meer ervaren aquariumhouders :) (en chemicussen).

Maar ik ga eerst nog leren en als alles goed loopt in mijn bak, dan waag ik mij aan stikstof toevoegen.

Nu ga ik gaan pissen in mijn bak als het zo goed is !

Al doende leert men he! Maar de urea heb ik inmiddels staan maar ik durf deze ook nog niet aanraken! :p
 
Wat je zegt over dat algen van ammonium houden , @backplay , zou het kunnen dat mijn ADA aquasoil ammonium lekt, wat algenbloei veroorzaakt ?
 
Wat je zegt over dat algen van ammonium houden , @backplay , zou het kunnen dat mijn ADA aquasoil ammonium lekt, wat algenbloei veroorzaakt ?
Als je alles vers opstart zul je bijna altijd de algen fases moeten doorgaan die je ook zonder een soil en ammonium krijgt. En die algen moeten zich ook eerst settelen, dus je krijgt niet onmiddellijk een hoop algen doordat er de eerste tijd ammonium vrij komt. De eerste weken is het ook aangeraden om een bepaald verversingsschema aan te houden, wat ook help om het sneller weg te krijgen.
Als je gebruik maakt van bacteriën en poedertjes met de opstart gaat het ook allemaal wat vlotter.

Wil je het wat veiliger spelen start je de eerste weken op zonder planten en licht, dan kan je zeker geen algen krijgen, en eens je er dan licht en planten on zet is alles al iets stabieler waardoor het nog wat vlotter gaat.
 
Jaaa verdomme hé.. Aan zo een dingen denk ik allemaal niet als ik mijn bak vulde met water planten en vis :p
Ik ga gewoon elke dag 25L verversen met 25 L osmose .
 

Terug
Bovenaan