welke soorten en hoeveel voeding


F

fishkeeper

Guest
vraag mij af welke en hoeveel plantenvoeding ik zou moeten geven (schatting zodat ik het ongeveer weet)
bak is een rio180 extrene jbl cp e901 filter
ik geef co2 ongeveer een 30-40 bpm
voeg dagelijks profito toe
en aan de voetjes van de echino's en crypto's heb ik kleibolletje van dennerle gestoken
is dit goed genoeg?
heb ook sinds deze avond mijn reflectoren afgenomen omdat ze me zeiden dat ik teveel licht had
lampen zijn vooraan juwel highlite nature en achteraan daylight 45watt vind het een beetje donker zonder reflectoren
daarbij zou ik graag een beetje goei tips krijgen kan ik mijn reflectoren toch laten staan met deze soorten planten?
het enige wat nog kan bij kommen is op het spiderwood Microsorum pteropus 'Trident'
IMG_03531_zpse4c3730f.gif
 
het aantal ml planten voeding dat je moet doseren zal je zelf moeten ondervinden fishkeeper.
Sommige op aquaforum zitten op 2-3-4-5 x de normale dosis op 100 liter

Hoe meer licht hoe meer voeding de platen gaan vragen.

Meet ook je NO3 PO4 en FE en probeer de volgende waarden aan te houden indien nodig bij sturen met bijvoorbeeld: Easylife Nitro (NO3), Easylife Fosfo (PO4)
NO3 : 10
PO4 : 1
FE : 0.5

of

NO3 : 20
PO4 : 2
FE : 0.5

de kleibolltejes bij plantjes is al goed da hebben ze graag !!

persoonlijk zou ik u lampen veranderen de juwel day naar voor en de nature naar achter en eventueel een reflector op de nature omdat dit de " beste " planten lamp is in de bak.
 
Ok� dan ik eigenlijk gewoon Mijn reflectoren op de twee lampen terug hangen
Ze hadden mij wijs gemaakt dat omdat ik crypto's en echinodorusseren en waarschijnlijk javavaren ging houden ik te veel licht had maar dat kan dus totaal geen kwaad

Dan moet ik eigenlijk een po4 test kopen en mijn bak zogezegd resetten
En dan profito, fosfo en nitro toevoegen tot als ik de juiste waardes heb?
Want dat is nieuw voor mij doe het al bijna een jaar op CO2 en profito alleen
Of hoe moet ik het juist aanpakken
 
Oke, even back to the basics. Je hebt een Rio 180, met T5 dacht ik? De standaard T5 verlichting van een Rio 180 is al behoorlijk aan de maat, mijns inziens voor een eenvoudig gezelschapsbakje al veel te veel en dan denk je er ook nog aan om reflectors te plaatsen, want "vind het een beetje donker zonder reflectoren".

Ik zou mijn zonnebril meenemen als ik je aquarium in real life zou komen bekijken. Wat een bak licht zeg, nu al, zonder die reflectoren.
In getallen uitgedrukt: een Rio 180 heeft 2x45 Watt TL buizen, dus samen 90 Watt. Op 180 liter betekent dat 50 Watt per liter en dat zijn getallen die enorm zijn. De meest lichtbehoeftige plantjes doen het daar op. Voor je planren heb je die reflectors dus echt niet nodig, ik zie alleen maar plantjes die met een beetje licht al tevreden zijn. Ik vraag me sterk af of het bijplaatsen van de reflectors niet voor (algen)problemen zal gaan zorgen door een sterk toegenomen vraag aan voedingsstoffen door de planten.

Denk daarnaast ook eens aan je vissen. Veel soorten waarderen zoveel verlichting echt niet, integendeel. Waarom denk je dat vissen zo flets kleuren in kale, felbelichte bakken in de winkel?

fishkeeper zei:
Want dat is nieuw voor mij doe het al bijna een jaar op CO2 en profito alleen
En dat gaat dat jaar zo al goed? Zo ja: niet gek gaan doen en gewoon lekker zo laten. Never change a winning team.
Zo nee: wat zijn dan de specifieke problemen, want eigenlijk vraag je een advies dat niet te geven is.

~ Ivo
 
Is idd. voor jouw plantenkeuze nogal veel licht. Denk dat je vissen wat minder licht en wat drijfplantjes erg zullen waarderen.
Verder ga ik met bovenstaande post mee.
 

Terug
Bovenaan