Welke soort vallisneria is dit?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,927
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hoi.

Welke soort van vallisneria is dit? Eigenlijk wordt hij te lang.

IMG20230514101050.jpg
 
De Gigantea misschien? Hier werd die bij de Sluiers niks terwijl de kortere variant wel tig uitlopers kreeg.
 
Volgens mij heeft de Gigantea rondere punten als ik het nogeens goed bekijk.
 
Vallesneria leopard 😄 hoewel de stippen minder opzichtig lijken hier.. ik heb deze ook volgensmij maar ik dacht dat het de gigantea was. Denk dat het de leopard is
 
"Vallisneria grows differently depending on environmental factors. Its physical appearance changes due to them, making it quite difficult for scientists to determine the name and variant of the plant. In some cases, they may wonder if the Vallisneria is a new plant altogether.


The regular Vallisneria looks similar and may be confused with other Vallisneria species, the Pygmy Chain Sword Echinodorous Tennellus, and some Saggitaria species. But with experience, you will find out that the Vallisneria has small spikes at its leaves’ tips. Nonetheless, when in doubt, the Vallisneria flowers come to the rescue as they help tell apart the Vallisneria species from the rest of its variants."
 
Vallesneria leopard 😄 hoewel de stippen minder opzichtig lijken hier.. ik heb deze ook volgensmij maar ik dacht dat het de gigantea was. Denk dat het de leopard is
Bedankt Don! Het is hem duidelijk voor zover ik het zie.

 
Bedankt Don! Het is hem duidelijk voor zover ik het zie.

Worden we allebij wijzer van ik besefde me een uur geleden niet eens dat er meer dan 2 verschillende soorten waren 😂 (en dat ze horen te krullen)
 
Spiralis heet zo omdat de bloeistengels in een spiraalvorm omhoog gaan en de torta heeft spiraal gedraait blad. En blijft nog korter😀
 
Ik meen toch dat dit een variant is van een Vallisneria australis en wel de Vallisneria australis 'Marmor' De soort kan inderdaad erg hoog worden. Is wel weer een liefhebber van hard tot zeer hard water! Iets wat wij meestal niet in onze bakken willen.
 
Ik meen toch dat dit een variant is van een Vallisneria australis en wel de Vallisneria australis 'Marmor' De soort kan inderdaad erg hoog worden. Is wel weer een liefhebber van hard tot zeer hard water! Iets wat wij meestal niet in onze bakken willen.
Die lijkt op somme afbeeldingen er ook op ja 😔 nooit zeker weten doen we dus niet :/ heb jij toevallig een website ofzo waar al die planten omschreven staan? Ik vind er maar bar weinig over terug 😐 misschien is langs de bieb, opzoek naar boeken over moerasplanten 🤔
 
Vallesneria leopard zou maar 30cm worden, is dat te lang?
Die ik heb is echt veel langer, veel te lang. Duidelijk een verkeerde aankoop met advies van de LFS. Deze neemt veel te veel licht weg. Dadelijk eens opzoek naar wat beter. Het lukt me simpelweg niet om het goed te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik meen toch dat dit een variant is van een Vallisneria australis en wel de Vallisneria australis 'Marmor' De soort kan inderdaad erg hoog worden. Is wel weer een liefhebber van hard tot zeer hard water! Iets wat wij meestal niet in onze bakken willen.
Ben, ik heb het ff opgemeten en de planten halen een 80 cm. Ik ben intussen aan het kijken waar ik wel de goede spiralis heb staan. Einduitslag, allemaal dezelfde soort. Thanks Ben!

Ik heb ze verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Die lijkt op somme afbeeldingen er ook op ja 😔 nooit zeker weten doen we dus niet :/ heb jij toevallig een website ofzo waar al die planten omschreven staan? Ik vind er maar bar weinig over terug 😐 misschien is langs de bieb, opzoek naar boeken over moerasplanten 🤔
Nou nee, maar wel heb ik jarenlang informatie opgezocht en bewaard van planten die kocht. Verder hield ik ook de kaartjes die je vaak bij je aankoop krijgt. Daarnaast zie je ook dat er veel kweekvormen op de markt komen zoals in dit geval van de Vallisneria australis. Daarvan kennen we ook de Valisneria australis 'Curly' die ook erg lang kan worden. De hierboven ook al genoemde Vallisneria australis 'Gigantea' wordt ook lang. Daarom zocht ik, omdat Ts aangaf dat de plant hoog werd, in de australis familie en kwam daarbij op de Vallisneria australis 'Marmor' Er bestaat ook nog een oervorm waarvan deze kweekvormen van afgeleid zijn: Vallisneria australis. Die australis soorten komen, dacht ik, uit zuidelijk Australië. Veel Vallisneria soorten komen trouwens uit Australië. Ook soorten die de meesten van ons wel kennen Zoals de Vallisneria nana, die met die smalle bladeren hoewel die dan weer in Noord Australië gevonden wordt. Zoals ook de Vallisneria caulescens, een van de weinige soorten die van aanzienlijk zachter water houdt!
Maar er zijn ook wel soorten wiens oorsprong in andere gebieden ligt: Vallisneria spiralis die dan weer kweekvarianten kent zoals de Vallisneria spiralis 'Tortifolia' en de Vallisneria spiralis 'Tiger". Of de Vallisneria asiatica. En ook de Vallisneria americane die zelf al vertelt waar ze vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
Ben, ik heb het ff opgemeten en de planten halen een 80 cm. Ik ben intussen aan het kijken waar ik wel de goede spiralis heb staan. Einduitslag, allemaal dezelfde soort. Thanks Ben!

Ik heb ze verwijderd.
Die hoogte van 80 cm, als het dus de Vallisneria australis 'marmor' is, halen ze gemakkellijk. De australis soorten komen "In het wild" wel tot een paar meter. In onze bakken vast wat minder maar ze blijven voor ons vaak te hoog.
 
Bij aanschaf waren ze nog klein maar helaas geen naamplaatje erbij staand. Nouja, i.i.g. heb ik weer wat geleerd. Thanks Ben wederom voor je uitstekende reactie(s)!
 

Terug
Bovenaan