Welke soort Betta is dit en is dit een man of vrouw?


M

Mieka

Guest
Vandaag een mail gekregen met daarin foto's van een Betta Splendens.
Een hele mooie Betta.
Hij vroeg mij of dit een man of een vrouw was en welke kleursoort/ras deze Betta is.

Zelf heb ik geen idee of het een man of vrouw is, omdat de Betta geen lange vinnen heeft.
Vind het zelf daarom erg moeilijk om te zeggen.
Wel heeft deze Betta ( zie laatste foto), een klein stukje lange vin, erg apart om te zien.

Bijgevoegd enkele foto's die ik per mail heb gekregen van hem.

Graag jullie mening / advies:

- Is het een man of een vrouw?

- Hoe heet deze soort Betta Splendens?
( Crowntail of Longfin ofzo iets)

- Hoe is de bouw van deze Betta en is het goede of slechte kwaliteit?

- Komt deze kleur vaak voor?

- Waarom heeft hij een lang stukje vin en de rest kort?
( Zie foto's).

- Verdere tips en adviezen / websites etc. zijn ook welkom over Betta's.


Hierbij de foto's:

185224_0_82_sam_3808.jpg


692734_0_82_sam_3811.jpg


911491_0_82_sam_3812.jpg


163874_0_82_sam_3815.jpg


829263_0_82_sam_3818.jpg


929612_0_82_sam_3821.jpg


556927_0_82_sam_3822.jpg
 
Hallo Mieka,

De foto is wel duidelijk maar de ventrals zijn niet heel duidelijk.
Voor mij ziet hij eruit als een man. Deze soort staat bekend als een halfmoon plakat. De ondervin is dan uitlopend naar een punt. Deze kleur is voor mij meer geel met zwart wash of een mosterd gas.
Het is dus een kortvinnige betta en geen langvinnig betta.
Hopelijk heb ik je zo een beetje kunnen helpen,als je Engels goed is kijk dan eens op: www.bettas4all.nl

Succes
 
Jootje67 zei:
Hallo Mieka,

De foto is wel duidelijk maar de ventrals zijn niet heel duidelijk.
Voor mij ziet hij eruit als een man. Deze soort staat bekend als een halfmoon plakat. De ondervin is dan uitlopend naar een punt. Deze kleur is voor mij meer geel met zwart wash of een mosterd gas.
Het is dus een kortvinnige betta en geen langvinnig betta.
Hopelijk heb ik je zo een beetje kunnen helpen,als je Engels goed is kijk dan eens op: www.bettas4all.nl

Succes

Bedankt, ik geef de informatie en de link even door en ga de link zelf ook doorlezen :)
 
Het is duidelijk een gele hm of delta betta splendens man herstellende van vinrot ! Kijk maar naar de nog overgebleven lange vinstraal in de rugvin en daar hoef je geen engels voor te kunnen. :D

Met vriendelijke groet,
Armin
 
jaja, zeker met armin eens, dat wilde ik net zeggen!! ;)
misschien wel een veiltail, of niet?
 
Hoi nick,

Dat is lang geleden!
Als je goed naar de splitsingen in de staartvin kijkt zie je dat het geen vt kan zijn!
Het kan kan natuurlijk ook nog ��n superdelta zijn.

Groet,
Armin
 
ooh ja nu zie ik het :D
daar heb je dan een goede koop mee gedaan Mieka, want ik zie hem nog in het zakje zitten toch? :p

zeker lang geleden Armin, bakjes zijn zeker weer vies :D
 
hahaah wat een schijters zijn het toch :D
als die non-red green dragon er nog maar zit, dan is het goed

maar laten we even on-topic blijven ;)
 
Armin zei:
Het is duidelijk een gele hm of delta betta splendens man herstellende van vinrot ! Kijk maar naar de nog overgebleven lange vinstraal in de rugvin en daar hoef je geen engels voor te kunnen. :D

Met vriendelijke groet,
Armin

En hoe weet je dat zo zeker dan, dat van die vinrot?
Vinnen zijn niet gerafeld ofzo.
Vis eet goed en zwemt goed rond.

Heb even gevraagd en toen hij hem kocht in de winkel was hij ook al zo en zwom hij ook gewoon rond.

Waarom word er nu aan vinrot gedacht?
Alleen vanwege die lange vin?
Kan dat niet gewoon een foutje van de natuur zijn ofzo iets?
 
Mieka zei:
Armin zei:
Het is duidelijk een gele hm of delta betta splendens man herstellende van vinrot ! Kijk maar naar de nog overgebleven lange vinstraal in de rugvin en daar hoef je geen engels voor te kunnen. :D

Met vriendelijke groet,
Armin

En hoe weet je dat zo zeker dan, dat van die vinrot?
Vinnen zijn niet gerafeld ofzo.
Vis eet goed en zwemt goed rond.

Heb even gevraagd en toen hij hem kocht in de winkel was hij ook al zo en zwom hij ook gewoon rond.

Waarom word er nu aan vinrot gedacht?
Alleen vanwege die lange vin?
Kan dat niet gewoon een foutje van de natuur zijn ofzo iets?

Dat is een goede vraag Mieka!
Ik zal hem zo goed een duidelijk mogelijk voor je te proberen te beantwoorden. Op het moment dat een vin weer begint aan te groeien , is dat gedeelte kleurloos en pas na een tijdje krijgt het zijn ware kleur. In het geval bij jouw vis is dat dus geel. Wat de lengte van de vinnen betreft , moet je over twee weken weer een foto op het forum plaatsen, mits de vinrot daadwerkelijk genezen is, zullen ze dan ook veel langer zijn.
Heb je ook de kweker van deze vis gevraagd of hij deze vis zo bij de handel heeft afgeleverd?
Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Met vriendelijke groet,
Armin
 
Het is mijn vis niet ;)

Heb net even gevraagd aan de eigenaar en die zegt het volgende:

E�n borstvin mist een stukje uit.
Die wit gekleurde randjes bij de vinnen zijn geen rafeltjes, eerde een soort gordijn, net of het zo hoort zeg maar.
Bij de winkel zat hij alleen, maar misschien zaten er eerst wel medebewoners bij, zouden die dat gedaan kunnen hebben?

Moet hij nu vrezen voor besmetting van zijn andere vissen?

Iemand zei dat het een Plakat Betta HF zou kunnen zijn....., is hij dat dan niet?
 
Mieka zei:
Het is mijn vis niet ;)

Heb net even gevraagd aan de eigenaar en die zegt het volgende:

E�n borstvin mist een stukje uit.
Die wit gekleurde randjes bij de vinnen zijn geen rafeltjes, eerde een soort gordijn, net of het zo hoort zeg maar.
Bij de winkel zat hij alleen, maar misschien zaten er eerst wel medebewoners bij, zouden die dat gedaan kunnen hebben?

Moet hij nu vrezen voor besmetting van zijn andere vissen?

Iemand zei dat het een Plakat Betta HF zou kunnen zijn....., is hij dat dan niet?

Dat van de medebewoners zou eventueel ook kunnen , maar het ziet er wel naar uit dat het aan het genezen is. Er is wel een besmettelijke vorm van vinrot ( columnaris ) , maar ook een vinrot veroorzaakt door Aeromonas/Pseudemonas die door vervuilt water kan ontstaan. Ik zelf dacht aan het laatste en dat is niet echt besmettelijk mits het water in biologisch evenwicht verkeerd.
Ik denk dat diegene bedoelde, dat het een Bf (Butterfly) kon zijn omdat de vinranden lichter gekleurd zijn, maar dat is dus niet zo.
Ik wens de eigenaar veel plezier met deze mooie vis en dat de vinnen weer snel mogen aangroeien.
 
Ik zal het doorgeven :)

Hij krijgt diepvries Rode muggenlarven, Diepvries Artemia, Diepvries Tubifex en JBL Novo Betta ( droogvoer) te eten.
 
Hij wil nog niet zo veel eten zei hij.

Soms heeft hij iets in zijn bek en dan spuugt hij het weer uit.

Rode muggenlarven vindt hij heerlijk.

Maar die vinrot is dus duidelijk aan het genezen nu?

Hij zal nu ook zijn andere vissen goed in de gaten moeten houden denk ik?
Medebewoners zijn een groepje Neon's en wat garnalen en een Sewellia.


Oh en hij is heel vredelievend,.. totaal niet agressief ofzo tegen de medebewoners.
Hij zwemt actief door de bak heen.
 
Er zijn betta's die een voorkeur voor een bepaald soort voedsel hebben, maar toch altijd proberen te vari�ren om zo veel mogelijk mineralen en vitamines aan te kunnen bieden. Ik zelf geef vaak ook diepvries witte muggenlarven en dat lusten ze zeker. Zo als de vinnen op de foto's eruitzagen zou ik me geen zorgen meer maken. In de gaten houden kan natuurlijk nooit kwaad !
 
:D Onze eerste betta (George, van Armins zaak!) had juist een hekel aan rode muggenlarf, haha. �lles at dat beest, maar rode larven liet 'ie links liggen.

Hoop dat de betta een beetje mooi hersteld!

- Mascha
 
Grappig die van mij hebben dat met witte mug. Rode gaat nog maar Tubifex is het beste naar hun smaak :)
Succes met je betta en hopelijk is straks alles weer mooi!!
 
Witte muggenlarfjes is toch de favoriet bij ons geloof ik :p Daarnaast voeren we nog zwarte larven, cyclops, artemia, daphnia en soms wat 'groen' granulaat in alle aquaria.

- Mascha
 

Terug
Bovenaan