Welke slakken?

N

Nymeria

Guest
Dag allen.

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het indraaien van mijn Zuid Amerika geïnspireerde meterbak.
Hij draait nu lekker en is bijna compleet. Echter merk ik dat ik veel last heb van dode plantenresten en resten die van het hout af zijn gekomen toen deze in het aquarium kwamen.

Daarnaast heb ik jonge L260 die het af en toe nog lastig vinden om hun voertabletjes te vinden en op te eten. Deze tabletten lijken een enorme impact te hebben op het water, zodra ik een tabletje te veel heb gevoerd vind ik de L nummers boven in het aquarium en zie ik ze af en toe naar lucht happen. Snel water verversen dus!
(Inmiddels ben ik wat voorzichtiger met het voeren geworden en ander voer aan het overwegen)

Dit heeft me echter wel aan het denken gezet dat ik graag een paar slakken in de bak wil hebben. Enerzijds omdat ze nuttig zijn, anderzijds omdat het natuurlijk weer wat leuks is om naar te kijken. Echter vind ik het lastig om te kiezen welke ik er nu in zal doen, het aquarium is ook beplant en zou het liefst hebben dat de slakken de gezonde planten een beetje met rust laten.

Ik heb een zandbodem, medebewoners zijn Hypessobrycon megalopterus, nannostomus beckfordi, L260 en ancistrus.

Wie kan mij helpen kiezen?
 
Appelslakken zijn prima opruimers voor overgebleven voer en wat oud groen, maar je kan zelf ook de bodem wat afzuigen en zorgen dat er geen dode plantresten liggen.
 
Daarnaast heb ik jonge L260 die het af en toe nog lastig vinden om hun voertabletjes te vinden en op te eten. Deze tabletten lijken een enorme impact te hebben op het water, zodra ik een tabletje te veel heb gevoerd vind ik de L nummers boven in het aquarium en zie ik ze af en toe naar lucht happen. Snel water verversen dus!
Heb je de waterwaardes al eens gemeten als zich dit voor doet? Met name NH3/4 en NO2?
Een beetje voer teveel zou naar mijn idee geen pieken van deze waardes mogen veroorzaken, het filter en de bodem zouden moeten kunnen opvangen. Of voer je echt veel te veel?

Hoe lang draait deze bak?
 
De bak draait inmiddels bijna 8 weken. De waterwaardes zijn op het moment prima. Heb niet gemeten toen ik de vissen aan het oppervlak zag, maar ben toen meteen overgegaan op waterverversing.

Het houtafval, waar ik het met name over heb, is in de vorm van een los 'poeder'. Een groot gedeelte proberen op te ruimen, maar krijg niet alles weg zonder ook behoorlijk veel van het zand mee te scheppen.

De appelslakken lijken me super tof, echter las ik ergens dat je uit moet kijken of je de juiste soort hebt, de ene lijkt voornamelijk dode planten te eten en de andere levende planten? Vaak krijg je alleen de naam appelslak te zien bij de verkopers, dus onderscheid maken lijkt me dan wel erg lastig..
 
Puntslakken zie je niet erg goed maar houden de bodem luchtig en ruimen troep op dus deze zouden wel mijn voorkeur hebben.
 
Maar wat zijn je waterwaarden en hoe heb je die gemeten want een voertabletje teveel kan nooit echt al zoveel verschil uitmaken in waarden denk ik. Waar meet je mee en hoe groot is de bak?
 
De bak is 100x40x40. Ik heb een druppeltest setje aangeschaft toen het aquarium 3 weken draaide, om te kijken wanneer ik de eerste vissen er in kon doen. Ik weet de precieze waarden niet uit mn hoofd (beginner hè? :engel:) echter controleer ik om de zoveel tijd of alles binnen de aanvaardbare waardes valt. De laatste keer dat ik gecontroleerd heb was begin van de week. Ik zal morgen eens kijken of ik pre- en post- voeding het water kan controleren om te kijken waar het aan ligt. ( en de waardes noteren uiteraard).

Overigens hadden alleen de l nummers hier echt last van. Aan de andere vissen merkte ik vrijwel niks. Misschien zijn zij er wat gevoeliger voor?

Puntslakken zie je niet erg goed maar houden de bodem luchtig en ruimen troep op dus deze zouden wel mijn voorkeur hebben.

Functioneel is natuurlijk ook belangrijk! En waarschijnlijk minder risico op het kiezen van de verkeerde soort.
 
Overigens hadden alleen de l nummers hier echt last van. Aan de andere vissen merkte ik vrijwel niks. Misschien zijn zij er wat gevoeliger voor?
Ik heb anderhalf jaar terug een lekke bak gehad en tijdelijk de vissen in een kuip gehad zonder ingedraaid filter. Veel oppervlakte beweging (dus er zou zuurstof genoeg moeten zitten in het water) en de twee L-tjes hingen ook heel hoog, zelfs met hun kop deels uit het water.
Ik ververste 2-3 x per dag 90% van het water maar de waardes liepen erg hard op. Andere vissen hadden nergens zichtbaar last van. Ik denk dat L-nummers inderdaad gevoeliger zijn voor vervuiling.
 
Als toevoeging: ik merk wel duidelijk dat het alleen voorkomt als ik dat tabletje er bij voer en niet wanneer ik alleen de tabletten voor de ancistrus er in doe. Kan natuurlijk toeval zijn, maar dat zal ik dus even uit moeten vogelen.
In mijn garnalenbakje zitten overigens poelslakjes (denk ik), ik vind het zelf geen probleem. Leken me vooral nuttig. Ze worden wel makkelijk een plaag dus daarom twijfel ik ook of ik er niet gewoon hier een aantal van over zet.
 
Ik heb zelf posthoornslakjes en die vermeerderen zich ook flink. Zolang mijn ruiten er niet mee vol zitten vind ik het prima. Heel af en toe haal ik er een aantal uit. Ze ruimen inderdaad erg goed dode plantenresten op. Al zou ik dat moeten proberen voor te zijn natuurlijk.
Torenslakjes heb ik ook, je ziet ze niet veel, maar het kunnen er wel heel veel worden.
 
Ik heb zelf posthoornslakjes en die vermeerderen zich ook flink. Zolang mijn ruiten er niet mee vol zitten vind ik het prima. Heel af en toe haal ik er een aantal uit. Ze ruimen inderdaad erg goed dode plantenresten op. Al zou ik dat moeten proberen voor te zijn natuurlijk.
Torenslakjes heb ik ook, je ziet ze niet veel, maar het kunnen er wel heel veel worden.

Het lijkt me dat je met meer vervuiling ook de slakken meer voer geeft en dat het er daarom ook meer worden. Het is inderdaad ook aan mijzelf om dit te voorkomen, de slakken zijn alleen mijn back-up. Bovendien vind ik het leuk om een gevarieerde bak vol met leven te hebben!

Is de puntslak dezelfde als de torenslak? Het idee dat deze de bodem goed luchtig houden lijkt me wel een goede toevoeging.
 
Het lijkt me dat je met meer vervuiling ook de slakken meer voer geeft en dat het er daarom ook meer worden. Het is inderdaad ook aan mijzelf om dit te voorkomen, de slakken zijn alleen mijn back-up. Bovendien vind ik het leuk om een gevarieerde bak vol met leven te hebben!

Is de puntslak dezelfde als de torenslak? Het idee dat deze de bodem goed luchtig houden lijkt me wel een goede toevoeging.
Ja een puntslak is een torenslak(je). In de LFS heb ik ze nooit gezien maar via particulieren worden ze wel aangeboden. Wellicht eens bij forumleden vragen.
 
De bak draait inmiddels bijna 8 weken. De waterwaardes zijn op het moment prima. Heb niet gemeten toen ik de vissen aan het oppervlak zag, maar ben toen meteen overgegaan op waterverversing.

Het houtafval, waar ik het met name over heb, is in de vorm van een los 'poeder'. Een groot gedeelte proberen op te ruimen, maar krijg niet alles weg zonder ook behoorlijk veel van het zand mee te scheppen.

De appelslakken lijken me super tof, echter las ik ergens dat je uit moet kijken of je de juiste soort hebt, de ene lijkt voornamelijk dode planten te eten en de andere levende planten? Vaak krijg je alleen de naam appelslak te zien bij de verkopers, dus onderscheid maken lijkt me dan wel erg lastig..

Appelslakken zijn inderdaad heel erg leuk en nuttig! Voor het krijgen van de goede soort raad ik je aan om bij hobbykwekers te kijken. Ik heb de mijne bij iemand gehaald die er echt heel veel in een mooie plantenbak had zitten. Planten zagen er niet aangevreten uit en deze slakken hebben dus ook nooit planten gegeten.
 
Als je zuinig voert zul je niet snel veel te veel slakken krijgen hoor. En zo nodig kun je ze met een voertablet of een stukje komkommer prima lokken en afzuigen.
 
Om het voerprobleem te tackelen (hebben wij ook gehad) geven wij repashy alle L-nummers eten dat (ook de jonkies) en het belast je bak totaal niet https://www.aqua-repashy.nl/ (nee geen aandelen in repashy, wel goede ervaringen)
 
Je spreekt over houtafval (wat neem ik aan niet echt door de L260s veroorzaakt kan worden). Dus kijk wellicht of het hout niet te snel vergaat. Er wordt soms driftwood of kienhout verkocht wat toch niet echt van volwaardige kwaliteit is.
 
Terug
Bovenaan