Welke slakken?


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Begin volgend jaar, of laat ik zeggen in de eerste helft van volgend jaar, wil ik mijn aquarium (Juwel Rio 400, 150x50x50) helemaal opnieuw opstarten. De redenen daarvoor heb ik al in andere topics genoemd.
Nieuwe achterwand (ben ik momenteel aan het maken), nieuwe bodem en grotendeels nieuwe planten.

En vervolgens ook een nieuw dierenbestand. Daarin horen naar mijn mening als 'schoonmaakploeg' ook garnalen (wordt Caridinia japonica) en slakken.

Over die slakken gaat mijn vraag.
Er zijn meerdere soorten die regelmatig worden gehouden en elke soort heeft voor- en nadelen. De soorten die met name mijn belangstelling hebben zijn de appelslak (Pomacaea diffusa), de posthoornslak (Planorbarius corneus) en de porseleinslak (Septaria porcellana).
Misschien zijn ook Nerritina-soorten interessant, en over andere mogelijk interessante soorten hoor ik graag.

Om mijn keuze te kunnen maken (kan 1 soort zijn, maar ook 2 of meer) zou ik gebruik willen maken van jullie ervaringen met elk daarvan.
Ik zou met name van elke soort graag willen weten:
- of die effectief organische resten (overgebleven voer, vissenuitwerpselen, dode plantenresten|) verwijdert.
- of die ook van de (met name wat zachtere) planten in het aquarium gaan eten.
- of die samen met kleinere en middelgrote vissen gehouden kunnen worden.
- of die (liefst zelfs bewegend) in het aquarium zichtbaar zijn.
- of er nadelen aan het houden ervan verbonden zijn.

Ik ben heel benieuwd naar al jullie reacties.
 
Laatst bewerkt:
appelslakken als je de goeie soort hebt blijven ze van je planten af voor de rest eten ze eigenlijk alles wat los ligt dus poep, etensresten dode planten resten enzovoort. ze kunnen aardig groot worden en zijn leuke beestjes om te zien. ook zijn ze makkelijk in toom te houden want ze leggen de eieren boven water en kan je dan gemakkelijk weghalen.
 
Appelslakken heb je in verschillende kleuren dacht ik zoals mauve,geel,wit,oranje.
 
klopt maar ze zijn niet te onderscheiden. heb ze ook eens gekocht en de volgende dag was mijn halve bak kaal
Deze heb je dus nodig als je de bak leeg wilt scheppen qua vis, en dan een week van tevoren deze plantenetende slakken erin doen.
 
Appels zijn inderdaad ook goede opruimers en ze eten geen gezonde planten. Puntslakjes ruimen ook erg goed op en houden je bodem nogeens lekker luchtig.
De Neritina leggen eitjes die je erg lastig kan verwijderen en die ook niet uitkomen dus deze zou ik dan ook niet nemen.
 
Ik heb posthoornslakken gehad, kleine en grote posthoornslak. Deze waren makkelijk in toom te houden ( de kleine soort is zelfs in mijn bak uitgestorven) aten bij mij geen planten. Mijn appels aten ook geen planten maar appels vind ik niet echt opruimers maar vervuilers. Tuurlijk als je teveel voert zullen ze het overschot opeten ( en uitpoepen) maar dan moet je zorgen dat je niet teveel voert.

Slakken eten bijna geen poep, en als dat hun enige voedsel zou zijn zou dat niet goed voor ze zijn. Slakken moet je dus ook voeren ( = poep) :)
 
Ik heb posthoornslakken gehad, kleine en grote posthoornslak. Deze waren makkelijk in toom te houden ( de kleine soort is zelfs in mijn bak uitgestorven) aten bij mij geen planten. Mijn appels aten ook geen planten maar appels vind ik niet echt opruimers maar vervuilers. Tuurlijk als je teveel voert zullen ze het overschot opeten ( en uitpoepen) maar dan moet je zorgen dat je niet teveel voert.

Slakken eten bijna geen poep, en als dat hun enige voedsel zou zijn zou dat niet goed voor ze zijn. Slakken moet je dus ook voeren ( = poep) :)
Dus geen enkele slak eet poep ?
 
Dus geen enkele slak eet poep ?
Er zijn wel slakken die een poepje eten, maar niet de hele bak leeg. Er bestaan helaas nog geen poepslakken.
En vergeet niet dat slakken zelf ook ontlasten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maltezers doen dat ook de stront van zichzelf opeten als hij nog warm is dus vers van de pers zeg maar.


Nou Sky pakt juist graag een harde keutel van een andere hond:D:D.
Ik las dat ze dit vaak rond hun eerste jaar wel weer laten dus dat wachten we af. Volgens mij zijn we niet heel on topic meer Johnny;)
 

Terug
Bovenaan