Welke slak is dit?


M

Madelief

Guest
Vandaag heb ik een nieuw plantje gekocht voor in mijn garnalenbak. Deze staat nu in een teiltje te spoelen en is er een slakje meegekomen uit de winkel. Nu zit ik echt niet op een slakkenplaag te wachten, maar vermoorden is ook zo wat.. :p

Welke soort slak is dit en zou deze een plaag kunnen veroorzaken in mijn bakje? Hij is nog heel klein en heeft wel een heel mooi huisje. Alvast bedankt!

IMG_5844.JPG
IMG_5845.JPG
 
Ik dacht in eerste instantie misschien een torenslakje, maar Google leert mij dat het ook heel goed een poelslak zou kunnen zijn. Dat is een soort die ik liever niet in mijn bakje heb ;)
 
Foto is een beetje onduidelijk, maar volgens mij is het dezelfde slak, als ik had.

Doden! Het zijn echte plaagslakken, en niet in de natuur uitzetten!;)
 
Ik heb ook wel poelslakjes gehad maar vond ze leuk en wel nuttig. Als je er teveel hebt kun je ze wel uitvangen met een plakje komkommer.
 
Bij mij planten poelslakjes zich heel langzaam voort hoor, ook in de tijd dat ik nog sluierstaarten had
 
Het is toch grappig om te zien dat iedereeen er weer anders over denkt.

Ik ben van mening dat slakken erbij horen.
Je creëert een eco syteem in een glazen bak. En daar horen slakken zeker bij. Het zijn goede opruimers, zeker als je soms per ongeluk teveel voert.

Zoals al aangegeven kan je ze ook makkelijk verwijderen, en anders heb je ook weer slakken en vissen die de slakken voor je kunnen opruimen.
Dan heb je het circeltje van het leven weer rond het is eten of gegeten worden.
 
Bedankt voor alle reacties!

Voor nu laat ik hem nog even in het teiltje, ben er namelijk nog niet over uit. Het slakje is echt mooi om te zien en 'vermoorden' staat mij erg tegen. Maar zit aan de andere kant ook niet op honderden slakjes te wachten in mijn kleine garnalenbakje. :juggle:
Ik ben het mer Daniel eens dat slakken een erg nuttige aanvulling zijn. Mijn Neritina slakken houden mijn bakje prachtig schoon en ik heb nog nooit de ruiten hoeven schoonmaken. Ik vind ze helemaal geweldig :smitten:
 
Helaas heb ik uiteindelijk niet hoeven te beslissen. Het slakje is overleden voor ik hem in mijn bakje kon plaatsen.:(

Ik laat het plantje dus nog even extra spoelen zodat het geen risico voor mijn garnalen is.
 

Terug
Bovenaan