Welke root tabs aanbevolen?


MadhouseNL

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2022
Berichten
54
Leeftijd
35
Beste ,

Ik ben opzoek naar een bepaald type Root tabs dat geheel vergaat na loop van tijd (dus geen bolletjes achterlaat) veilig is voor garnalen en vissen en niet mijn zand verkleurt (voorheen Seachem flourish tabs gebruikt maar gaf zwart zand (overigens groeiden de planten hier wel als een tierelier op!) . Zie de grote grijze vlekken op de foto . Uiteindelijk hele bodem vernieuwd omdat het eruit zag en rook naar bodemrot maar bleek de seachem tabs te zijn. Paniek om niks dus en een middag zand vervangen verder….

Hebben jullie nog gouden tips naar een goed alternatief ?
IMG_0133.jpeg
 
Nu lees ik het een en ander over kleibolletjes? Lossen deze volledig op? En verkleuren deze het zand ?
 
Deze lossen ook niet op en de klei blijft achter zeg maar en kan een lichte mist in de bak geven als je in de bodem komt. Dat slaat snel neer en als je nieuwe moet plaatsen dan kun je de oude makkelijk wel wegzuigen.
Voeding wat helemaal oplost ken ik dan ook niet.
 
Deze lossen ook niet op en de klei blijft achter zeg maar en kan een lichte mist in de bak geven als je in de bodem komt. Dat slaat snel neer en als je nieuwe moet plaatsen dan kun je de oude makkelijk wel wegzuigen.
Voeding wat helemaal oplost ken ik dan ook niet.
Duidelijk , wellicht wil ik iets wat helemaal
Niet bestaat . Bedankt voor de duidelijke uitleg hier kan ik wat mee
 
Over het algemeen vind ik kleibolletjes, die ik overigens graag mix met lateriet, een prima voeding. Met dit advies om latere problemen te voorkomen; maak de bolletjes zeer klein! Zo nodig kan je meerdere bolletjes gebruiken maar het voorkomt dat je bij eventuele (ver-)plantingen leem proppen omhoogtrekt.
 
Ik zou gewoon osmocote gebruiken. Er komt dan af en toe een bolletje naar boven, maar die hevel je zonder problemen af bij een waterverversing. Zelf stop ik ze met een pincet terug in het grint.
 

Terug
Bovenaan