welke regenboog


B

basyboy95

Guest
hallo

ik heb een vision 260 (120-40-60) en zal daar graag regenbogen in houden. ik heb 2 jaar geleden ook regenbogen gehouden dat waren melanotaenia australis "reynold river". ik ben toen overgestapt op tanganyka maar dat is toch niet helemaal mijn ding ik mis de levendigheid van de regenbogen.

mijn vraag is welke regenbogen ik in dit aquarium zal kunnen houden. boesemani en lucustrus vind ik hele mooi maar volgens mij worden deze na een aantal jaar te groot voor een 1.20cm bak. ik zou graag weten wat er mogelijk is en waar ze evt te koop zijn

mvgr bas
 
De M. praecox is erg mooi :) En dan heb je natuurlijk nog de "blauwoogjes" zoals Pseudomugil gertrudae, furcatus, mellis, signifer etc. etc.
 
Eerste vraag lijkt dan of je terug wilt naar Melanotaenia of een zeer verwachte soort of dat het ruimer gezocht kan worden?
 
de m praecox is indd een prachtige vis maar hij zal niet boven aan mijn lijstje staan meden omdat deze ook gevoelig is voor tbc. een pseudo soort is indd een optie als bij vis maar om die nou als hoofdbewoner te kiezen lijkt me ook niet alles

gr
 
basyboy95 zei:
de m praecox is indd een prachtige vis maar hij zal niet boven aan mijn lijstje staan meden omdat deze ook gevoelig is voor tbc. een pseudo soort is indd een optie als bij vis maar om die nou als hoofdbewoner te kiezen lijkt me ook niet alles

gr
Definieer gevoelig... Heb er een tijdlang een groepje van gehad. Nooit uitval gehad, waren de sterkste vissen die ik had...
 
Voor een 1.20 bak worden M. lacustris en boesemani's inderdaad uiteindelijk te groot. Pseudomugils zijn ook schitterende vissen, maar zoals je zegt, in een 1.20 bak vind ik ze als hoofdbewoner ook geen sterk punt. Dan zou ik ze als bijvis erbij zetten.
Welke vis dan? Tja, dat hangt een beetje af van wat er je ervoor over hebt qua reizen. Er zijn kwekers in Nederland en Belgi� die soorten kweken die je in de winkel niet vindt. Kijk ook eens op de link hieronder. Op die site kun je kleinere regenboogvissen vinden. Lang niet alles wordt gekweekt in Nederland, Belgi� of Duitsland, maar een aantal zeker wel.
 
Tankton zei:
Definieer gevoelig... Heb er een tijdlang een groepje van gehad. Nooit uitval gehad, waren de sterkste vissen die ik had...

De meeste regenboogvissen zijn wat gevoeliger voor TBC dan andere vissen.

Dat wil niet zeggen dat alle regenboogvissen vallen als vliegen.
 
melanotaenia macculochi
melanotaenia papuae
melanotania nigrans?
melanotaenia goldiei?
glossolepis maculosus
iriatherina werneri
melanotaenia pygmaea

is waar ik op uitkom, de vraagtekens weet ik niet zeker. deze dieren worden ongeveer 10cm lang. de rest blijft kleiner.

de m. macculochi, m. nigrans, en i werneri zijn eigenlijk wel de enige die in de handel vaak aangeboden worden. de rest vanuit het liefhebberscircuit...
 
ik ben berijd om er een stuk voor te rijden maar ik weet niet welke winkel of kweker een van de bovenstaande vissen heeft zitten.

en naar welke winkel ga jij waar ze de m. macculochi en de m. nigrans hebben want die ben ik nog nooit tegenkomen XD

gr
 
grotere winkels, in almere heb ik ze weleens zien zitten, en veldhuis zou ze met gemak moeten kunnen bestellen.

ook de winkels in bijvoorbeeld, amsterdam arnhem en mijn woonplaats hebben weleens dit soort dieren. zijn echter wel vaak misnaamt, en niet zonder uitzondering minder mooi gekleurde dieren. vanuit de winkel zijn ze btw vaak ook zonder vangplaats iets wat bij regenbogen vaak van belang is.
 
M. nigrans vind je eigenlijk niet zo in de reguliere handel. Als ze al ergens zitten, dan waarschijnlijk via een kweker. M. maccullochi zie je zo hier en daar wel. M. australis is ook een optie. Die zie je ook in winkels wel (uit de Drysdale River). Ik ken wel iemand die kweekt met nigrans. Misschien heeft hij op dit moment nakweek (volgens de kweeklijst van het IRG in ieder geval wel). M. papuae waarschijnlijk ook.
I. werneri is een kleine soort zoals Pseudomugils en eigenlijk meer iets voor een speciaalbak.
Mocht je interesse hebben dan wil ik wel even navragen.
 
Beste hans als je dit voor mij zal willen navragen heel graag ik vind het beide hele mooie vissen. Is er ook bekend welke vangplaats ze vandaan komen want daar zit nogal een groot verschil kwa kleuren volgens mij.

Gr bas
 
basyboy95 zei:
Beste hans als je dit voor mij zal willen navragen heel graag ik vind het beide hele mooie vissen. Is er ook bekend welke vangplaats ze vandaan komen want daar zit nogal een groot verschil kwa kleuren volgens mij.

Gr bas

Ik vraag het even na. Van nigrans is het de soort uit de 'George Creek'.
 

Terug
Bovenaan