Welke plantenvoeding combinatie


J

Jpauliss85

Guest
Voor ons nieuw aan te schaffen aquarium (100cm) ben ik aan het kijken hoe deze te gaan inrichten. Nu zal er een bodem in gaan van filterzand en geen voedingsbodem. Nu zit qua planten te denken aan een startersset van aquaplantsonline. Twijfel alleen nog of ik het pakket voor het 100cm of 80cm wil bestellen, wil namelijk nog wel ruimte overhouden voor wat mooie stukken hout en misschien wat stene, en ruimte overhouden voor de bodembewoners.Nu ben ik ook aan het kijken wat te doen met planten voeding. Co2 set zit er niet in qua budget en zie ik ook eigenlijk niet zitten.. is het voldoende als ik easylife rootsticks ga gebruiken samen met easylife profito en easylife carbo? Of dien ik nog wat anders toe te voegen?
 
Het hangt ook af van welke eisen je planten stellen en wat voor verlichting je hebt en hoelang dat brandt. Des te meer/langer licht des te meer voeding er nodig is en vaak is co2 dan onontkoombaar. Veel drijvers zal de vraag naar voeding ook temperen.
 
Waarschijnlijk heb je ook nog nitro en foso nodig maar dat kun je beter zelf aanmaken.

Kijk ook eens bij aquariumbemesting.nl
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index

Als je daar al je mest koopt ben je goedkoper uit en het werkt perfect.

Moet wel zeggen dat de rootsticks van essylife heel handig in gebruik zijn maar je kan dit ook maken met spul van deze site.

Wat gebruik jij precies, Dirk? Omdat ik lees over het zelf aanmaken van Nitro en Fosfo? Zelf gebruik ik de spullen van Backplay maar ik maak me toch zorgen omdat ik lees op een ander topic dat deze niet meer bereikbaar zou zijn? Ik ben hier, de spullen van Backplay dus, erg tevreden over namelijk.
 
Ik gebruik cms+b van aquariumbemesting.
En kalium nitraat, kalium fosfaat en kalium sulfaat.
 
Als aanvulling magnesium sulfaat. In plaats van CSM+B gebruik ik Profito. Heb recent nog 5 liter voor € 39,99 aan kunnen schaffen. De rest los zoals Dirk maar dan bij Floratop. De kg verpakking is aanmerkelijk goedkoper dan de zakjes van 100 gram.
 
Ik gebruik de all in one plantenvoeding van plantedbox. Daar zit alles in en dan hoef je dus niets meer los te mengen. Zelf vond ik dat mengen en verschillende flessen hebben staan namelijk niet zo handig. Nu heb ik geen moeilijke planten, dat moet ik wel zeggen, maar op deze voeding doen ze het wel heel goed. Voor mij dus de ideale oplossing om alles kant en klaar in 1 fles te hebben.

Verder gebruik ik nog de roottabs van dennerle voor de wortelvoeding. Zijn wat duurder, maar heb veel uitgeprobeerd en vind deze het fijnst in gebruik.
 
Als aanvulling magnesium sulfaat. In plaats van CSM+B gebruik ik Profito. Heb recent nog 5 liter voor € 39,99 aan kunnen schaffen. De rest los zoals Dirk maar dan bij Floratop. De kg verpakking is aanmerkelijk goedkoper dan de zakjes van 100 gram.
Hoe zo maar dan bij floratop?
Daar heb ik ook het een en ander vandaan maar cms+b is minstens zo goed als profito maar voor 25 procent van de prijs per week.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik ook de nitraat en fosfaat, kalium en magnesium van Floratop en dat bevalt prima.
 
Hoe zo maar dan bij floratop?
Daar heb ik ook het een en ander vandaan maar cms+b is minstens zo goed als profito maar voor 25 procent van de prijs per week.
Profito bevat meer sporen dan CSM+B. Ik heb het een tijdje gebruik en mengverhouding is niet constand tussen de batches wat ik met ijzer gemerkt heb. Betreft de prijs, dat verschil valt wel mee € 8 per liter tegen € 11 per liter voor CSM+B. Het verbruik is idd wat minder.
Ik gebruik cms+b van aquariumbemesting.
En kalium nitraat, kalium fosfaat en kalium sulfaat.
Staat er toch vrij duidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Met hoezo maar dan bij floratop trekmje de conclusie dat ik het daar niet koop en dat is dus een aanname en die zijn vaak fout he :D
Ik heb de laatste partij daar ook tot volle tevredenheid besteld.
Ik had per ongeluk iets verkeerd besteld en kreeg het goed alsnog gratis geleverd.
Dus ja floratop is echt top.

Voor de duidelijkheid een halve liter voeding gemaakt met cms+b kost me 4,50 en ik heb er de helft van nodig per dosering.
Ik kan het echt aanraden.
 
Met hoezo maar dan bij floratop trekmje de conclusie dat ik het daar niet koop en dat is dus een aanname en die zijn vaak fout he
Je zegt zelf csm+b van aquariumbemesting EN kalium nitraat…
Daarmee impliceer je alles bij aquariumbemesting te halen.
 
Met hoezo maar dan bij floratop trekmje de conclusie dat ik het daar niet koop en dat is dus een aanname en die zijn vaak fout he :D
Ik heb de laatste partij daar ook tot volle tevredenheid besteld.
Ik had per ongeluk iets verkeerd besteld en kreeg het goed alsnog gratis geleverd.
Dus ja floratop is echt top.

Voor de duidelijkheid een halve liter voeding gemaakt met cms+b kost me 4,50 en ik heb er de helft van nodig per dosering.
Ik kan het echt aanraden.
Dan mogen ze eerst zorgen dat de mengverhoudingen tussen de batches gelijk zijn. Uit ervaring gemerkt, wat ik al vaker heb aangegeven, met het ijzer gehalte wat tussen de batches voor giga verschil gezorgd heeft. Een halve liter Profito kost mij 4 euro. Verbruik ligt hoger, maar dan wel met meer sporen en constante kwaliteit.
 
Zullen de verhoudingen bij andere merken plantenvoeding niet soms ook best wel kunnen verschillen?
 
Wat ik bij de csm merkte die ik in september had aangemaakt was dat het wit tot caramelkleurig was en niet zoals normaliter donkerbruin maar wel helder. Poeders waren zo n 2 jaar oud maar dat mag niet uitmaken meende ik. Op de beurs nieuwe gekocht en die loste normaal op en bv de Octopus groeit weer als vanouds dus wat er met de oudere aan de hand was weet ik niet. Was de eerste keer in al die jaren dat dit is gebeurd overigens.
 
Ik gebruik de poeders van planted box.
Ben daar heel tevreden over.
Zonder co2 10ml van beide op 100l water per week.

Je kan met die poeder ook kleibolletjes maken als je losse leem koopt.
Die kun je net als rootsticks bij je wortels steken.
 
Volgens mij meet je geen ijzer. Mogelijk had je dan het verschil gemerkt.


Ja dat klopt maar wat verklaard die caramelkleur dan opeens bij dat zakje en dat kan toch niet eraan liggen dat het 2 jaar oud was? Er was duidelijk iets niet zoals gebruikelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat bedoel je met hoofdvoeding?
Ik doelde op de voeding die men daar basis noemt. Het is namelijk zo dat ik nu voeding gebruik van Backplay t.w.:

Scan_20171227.png


dit zijn poeders.
 
Haha, daar kan ik zo snel even niets tegenin brengen heren;)k. Nou ja, in in die jaren 1 slecht zakje vindt ik nog acceptabel.
 

Terug
Bovenaan