Welke planten voeding en hoe vaak


Ik denk dat je maanvissen bedoeld, want die zie ik wel.

Maar verder zie ik geen problemen met de planten, misschien nog wat snoei tips maar dat is alles.
Dat zie ik ook en volgens mij Kardinaaltetra s en geen Neon maar dat even terzijde.
 
Je hebt crytocorynes, Limnophila, Echinodorus en Bacopa. De planten aan de zijkant kan ik niet goed zien. De namen van de planten zijn niet compleet, dat doe ik expres. Met dit handvat moet je gemakkelijk kunnen uitzoeken welke planten het precies zijn. Dat doe je bij de online aanbieders. Het is dan ook slim om bij elke plant even te noteren, staat er bij(!), wat ze zoal vraagt voor een goede groei. Dit is voor elke aquariaan een belangrijke weet! Je verlichting geeft zo'n 1500 lumen. Voorlopig zou ik me over CO2 niet druk maken.
volgens mij is het een

Cryptocoryne costata

Limnophila heterophylla

Echinodorus rubin

Bacopa australis


Weet alleen niet of ik ze alle 4 goed heb, indien goed dan ga ik de waardes en namen vastleggen. en kijken wat de water waardes ik zou moeten hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
volgens mij is het een

Cryptocoryne costata

Limnophila heterophylla

Echinodorus rubin

Bacopa australis


Weet alleen niet of ik ze alle 4 goed heb, indien goed dan ga ik de waardes en namen vastleggen. en kijken wat de water waardes ik zou moeten hebben.
Die Echinodorus is een moeilijke hoor. Het zal denkelijk geen rubin zijn. Die hebben een wat langer gerekt blad. Wat Crytocorynes betreft heb je meerdere soorten. De Limnophilla heb goed hoewel het ook een sessiliflora kan zijn. Is op deze afstand niet te zien en beide soorten lijken sterk op elkaar. Ook wat verzorging betreft. Je Alternanthera had ik nog even over het hoofd gezien. Dit is dé manier om kennis op te doen voor je bak.
 
Hierbij 2 foto's, 1 van het probleem en 1 van een overzicht van hoe de bak nu is.

Ik weet het, het "gras" aan de linkerkant is verkeerd behandeld. het was te lang en is ingekort. hierdoor sterven de bladeren langzaam af.
Aankomende waterwissel gaan wij de slechte stukken tot aan de wortel verwijderen zodat het er weer mooi uitzit.


IMG_2407.jpg
IMG_2405.jpg
 
Hierbij 2 foto's, 1 van het probleem en 1 van een overzicht van hoe de bak nu is.

Ik weet het, het "gras" aan de linkerkant is verkeerd behandeld. het was te lang en is ingekort. hierdoor sterven de bladeren langzaam af.
Aankomende waterwissel gaan wij de slechte stukken tot aan de wortel verwijderen zodat het er weer mooi uitzit.


Bekijk bijlage 317126Bekijk bijlage 317127
Jouw "gras" is Vallisneria dat wanneer je het wilt korten de bladeren het best onder bij de bodem wegscheurt. (Ik zie trouwens telkens weer verschillende foto's met andere planten.) Probeer de bladeren van je Echinodorus ook schoon te maken/houden zou ook een advies kunnen zijn.
 
Je bladeren van die Echinodorus en crypto's tonen sporen van oude groene puntalg verwijder deze bladeren en spits je toe op nieuwe verse groei
Je gras/valisneria snoei je best niet aan de toppen , snij de te lang geworden moederplant af net boven de grond of haal je onmiddellijk volledig weg.
Meestal ga je dan al reeds 2a 3 uitlopers hebben die dan zonder vertraging kunnen doorgroeien
 
Laatst bewerkt:
Dus bladeren onder de alg verwijderen, en verder nog niets doen met CO2, maar gewoon even doorgaan zoals nu.
Neemt niet weg dat het water nog steeds blassig is en er nu na 5 a 6 dagen een waas op het glas komt.
 
Je kan zonder problemen 1/4 van alle bladeren verwijderen zonder dat de plant er last van geeft .
De (verloren)energie die de plant in die oude bladeren ging gebruiken word dan voor verse aangroei gebruikt.
De groene waas zou ik aanpakken door enkele weken minder licht en minder voeding toe te dienen.
Co2 of dit al dan niet problemen zal geven is beetje glazen bol kijken , er is (zeer) grote kans van wel als de plantenmassa eens flink gaat groeien ,of je moet kunnen/leren omgaan met co2 beperkingen (low tech)
 
Minder voeding voor de planten of voor de vissen ?
 
G
De groene waas zou ik aanpakken door enkele weken minder licht en minder voeding toe te dienen.
Kan ik dit ook bewerkstelligen door de verlichting op 75% te laten branden ?
 
Tijdje iets minder licht zal helpen tegen die groene waas .
Maar aan de andere kant heb je met je huidige verlichting eigenlijk al zeer weinig licht :juggle:
 
Weinig licht vond mijn vrouw ook al, zitten wel wat donkere plekken, maar ja aan de andere kant, als ik er meer licht in hang moet ik ook meer gaan corrigeren en kom ik met CO2 te zitten die ik niet toevoeg.
Meer licht is snellere plantengroei. dus meer voeding enz. enz. en daar zit ik nu dus net mee te klooien om hier een goed evenwicht in te krijgen.

Ga komend weekend eerst voeding in de boden stoppen en dode/slechte bladeren verwijderen en vandaar verder kijken.

Vind extra verlichting voor een 120 aquarium ook nog wel aardig aan de prijs :)
 
Afgelopen zondag ons aquarium schoongemaakt.
Water waardes gemeten en NO3, PO4, basis voeding en carbo toegevoegd.
En nu enkele dagen zit er al weer alg op het glas, wordt hier moedeloos van.
Het water oogt gelukkig nog wel helder.

de waardes van afgelopen meeting zijn :
no3=5
gh=10
kh=7
ph=7,5
po4=0,5
NH3/4=0
NO2=0

Zie hieronder een foto waarop de alg op het glas te zien is.




Alg op glas.jpg
 

Terug
Bovenaan