welke planten bij deze vissen?


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo aquarianen,

ik ben van plan een aquarium op te zetten. Het idee is om een gezelschapsbak op te zetten met de vissen in het bijgevoegd bestand. Ik heb op dit moment een ander topic lopen met de vraag aan andere aquariumliefhebbers of zij mij tips en ervaringen kunnen geven op de vissen. Nu is mijn vraag; welke planten passen hier goed bij?
Ik zou graag een mooi dicht beplantte bak willen met verschillende kleuren planten.
() ter verheldering van mijn visie ;)

zouden jullie mij kunnen helpen met tips voor de plantensoorten en wellicht helpen bij het maken van een layout?

alvast bedankt,

Lucas
 

Bijlagen

  • vissenlijst.xlsx
    14 KB · Weergaven: 167
Voor de planten zijn er heel veel mogelijkheden. Limophila sessiflora, hygrophila corymbosa, hygrophila polysperma, braziliaans klimop, javavaren, cryptocorynes, lobelia cardinalis, valisneria doen het eigenlijk altijd wel goed,

Qua visbestand zal ik toch een deel aanpassen. De leerri's en betta zal ik niet combineren. Beide een labyrinth met een karakter. Ook de willen de kardinalen en ramirezi warmer water dan betta's en diamantgoeramies. Guppen zijn drukke zwemmers, rustige vissen(betta, diamantgoerami, ramirezi) houden hier niet van. Ramirezi wil ook een pH van max 7 hebben, maar liever nog max 6. Guppen willen rond de 7-8. Ik zou ook het aantal schoolvissen terugdwingen. Het oogt mooier en het is beter voor de vis om 1 grote school te hebben, op 1.2 kan naar mijn mening ook 2, maar niet kardinalen en regenbogvissen,kongozalmen, zebradanios, bloedvlektetra's, keizertetra's. Een school is het liefts minimaal 10. Dit gaat gewoon niet lukken. Ik zou de soorten terug brengen.

De hele gedachtegang achter een dergelijke Hollandse bak is de planten. Wanneer er veel onrustige en veel soorten vis zwemt doet dit afbreuk aan het geheel. Een 1,2 bak heeft veel leuke mogelijkheden, maar ik zou het wel beperken. less is more (;
 
Qua planten zou ik in eerste instantie kijken wat je mooi vindt en of het past qua licht en waterwaarden. Hou er rekening mee dat je snel al co2 moet toevoegen en de nodige voeding voor de planten.
 
Niet om je te ontmoedigen maar het boven geplaatst voorbeeld is wel een uitdaging.
Om dit te bereiken heb je een goed co2 systeem en juiste planten voeding nodig maar vooral veel geduld en ervaring.
 
ik denk dat een ancistrus een vis is die je prima, zo niet beter solitair kunt houden.
 
en qua planten, zeker als je oppervlaktevissen neemt, zou ik drijfplantjes aaanraden, zoals bijv. Limnobium laevigatum of Pistia stratiotes.
 
haha, je moet toch een beetje dromen;)

Het is niet mijn idee om dit te kopieren, ik wil een mooie dichtbeplantte bak me verschillende kleuren planten, verschillende bladeren, verschillende hoogtes etc. kortom een mooie variatie.
geduld heb ik, ervaring niet, daarom lees ik boeken en probeer ik mij goed te laten informeren door ervaringsdeskundigen zoals jullie.
in de boeken die ik heb is er veel meer te lezen over de vissen dan over de aquariumplanten, zo komt in de boeken die ik heb co2 systemen niet uitgebreid aan bod (enkel als diffuser met een fles, halve pagina) Ik heb begrepen dat dit een relatief nieuwe ontwikkeling is en heb dus ook een topic lopen om hier meer informatie over te krijgen.
mijn vraag dan nu aan jullie, wat kan een beginner als ik bereiken (met een hoop geduld, passie, en een goed co2 systeem)?
zouden jullie een soort layout kunnen maken met de verschillende soorten planten hout/steen etc?
(voorbeeld uit een boek:)
DSC_0267.JPG


bedankt,

Lucas
 
Hallo,

Mijn droom was ook zo een mooie bak. Heb ook heel wat dergelijke filmpjes bekeken op YouTube. De bakken die daar getoond worden zijn gewoon prachtig. Maar helaas voor mij een illusie. Ik zou maar al te graag wat les volgen bij de eigenaar van die bak. Vooral roodachtige planten vind ik erg moeilijk om te houden. Zelfs met een goed CO2 systeem en bemesting lukt het me nog steeds niet. Persoonlijk vind ik het kweken van mooie planten een stuk moeilijker dan de vissen zelf. Er zijn zoveel factoren. Om nog maar te zwijgen over het feit dat sommige vissoorten die planten wel lekker vinden. Ik vind het ook een hele uitdaging...
 
Zelf heb ik voor mijn grote bak, gewoon planten uitgeprobeerd om te kijken welke het goed doen en welke niet. Ben daar nog steeds mee bezig, ondanks datik de bak ruim vier jaar heb draaien. Veelal stekken bij mede aquarianen vandaan. Langzaam kom je erachter wat voor jou het beste gaat. Geduld moet je zeker hebben met deze hobby. Kijken naar andere baken is altijd goed om ideeën op te doen.
 
mijn vraag dan nu aan jullie, wat kan een beginner als ik bereiken (met een hoop geduld, passie, en een goed co2 systeem)?

Ik denk dat je met een gedegen research best goede resultaten kan behalen.
Dus eerst zorgvuldig inlezen over voeding, voedingsbehoeften, aanbod van voeding, verhouding van voedingsstoffen en vooral over 'eisen van de plant'.
Ga je goed verdiepen in de werking van CO2, wat het met je planten doet, wat voor jouw bak de beste manier is om toe te voegen en hoe je het stabiel moet houden. Ga je inlezen
over Rubisco, equbrilium en de werking van licht, protonen en de daarbij gerelateerde fotosynthese.
Als je die materie een beetje begrijpt heb je een redelijke kans om iets moois en succesvols te maken.

Heb je die kennis niet gaan we in de toekomst veel topics zien in de sectie: plantproblemen en alg
 
Ik denk dat je met een gedegen research best goede resultaten kan behalen.
Dus eerst zorgvuldig inlezen over voeding, voedingsbehoeften, aanbod van voeding, verhouding van voedingsstoffen en vooral over 'eisen van de plant'.

Heb je wellicht suggesties voor goede literatuur? De boeken die ik heb behandelen wel het een en ander maar dat beperkt zich tot voeding en 'tuinieren' en ze vertellen wat over verschillende planten soorten. Maar daar houd het ook op.

Ik ben van plan om in elk geval de eerste 3 tot 6 maanden van mijn aquarium alleen maar planten te houden om een gevoel te krijgen voor de bak en al het apparatuur om vervolgens langzaam vissen toe te voegen.
Ik vind het groen minstens net zo belangrijk als de vissen. De planten maken immers de bak een levend stukje natuur.

Blader eens in mijn fotoboek... Op veel van je vragen vind je wel een antwoordt.

GA ik zeker doen!!
 
Heb je wellicht suggesties voor goede literatuur? !
Dit zou iedereen moeten hebben als ie serieus planten wil laten groeien:

WALSTAD, by Diana L. Ecology of the planted aquarium: a practical manual and scientific treatise for the home aquarist. 3rd ed. Chapel Hill, 2013, ISBN 978-096-7377-360.
 
Ik ben van plan om in elk geval de eerste 3 tot 6 maanden van mijn aquarium alleen maar planten te houden om een gevoel te krijgen voor de bak en al het apparatuur om vervolgens langzaam vissen toe te voegen.
Goed plan.
Doe er wel af en toe een beetje voer in dan komt de bacterie cultuur lekker op gang.
 
Zelf heb ik "Handboek aquariumplanten" van Kasselmann.
Dit is een erg mooi boek.

Maar de praktijk kennis die je nodig hebt om het resultaat te krijgen wat je wil is beter hier op het forum verkrijgbaar.

Er zijn flink wat mensen hier op het forum die hier al heel lang mee bezig zijn (en vaak met vallen en opstaan) er veel over geleerd hebben.

Planten voeding is een topic waar hier al veel over gediscusseerd is.

John en ik gebruiken bijvoorbeeld de EI methode.
Dat komt er in groete lijnen op neer. Dat als je zorgt dat alle voeding voor de planten voldoende aanwezig is de planten het goed doen en alg geen kans heeft.

Daarvoor gebruiken we cms+b voor ijzer en andere micro elementen en kalium nitraat, kalium fosfaat en eventueel kalium sulfaat en magnesium sulfaat.
Waar we zelf een oplossing mee maken zodat we geen bakken geld richting easy life hoeven te sturen.

En ja voor een mooie planten bak is een goede co2 set ideaal.
 
Waar we zelf een oplossing mee maken zodat we geen bakken geld richting easy life hoeven te sturen.


Groningers en Delftenaren zijn zuinig zoals je merkt:D;). Nee geintje, maar het is ook een makkelijke methode en je hoeft haast nooit je waarden te meten.
 
Ik zuinig ga jij mijn vrouw dat eens vertellen :D

Maar ruim 8 euro voor een flesje fosfo wat ik zelf voor nog geen 25 cent maak dat is niet zozeer zuinig als gezond verstand.
 
Haha, ben ik blij dat ik zelf al het woord geintje noemde:D:D.

Het is inderdaad ook zonde om de dure fabrikanten te spekken als je het eenvoudig zelf voor veel minder kan maken. Misschien een combi van zuinig en gezond verstand:S;)
 
Ik ben zelf in Delfzijl geboren dus ik noem het gezond verstand :)

Ik zal eens wat literatuur aanschaffen om een goede basis kennis op te bouwen van de planten en alle ins en outs alvorens gelijk te kijken naar de ervaringen. Ik heb wel wat gelezen over planten en voeding maar te weinig om echt te kunnen praten hier over. Dit ging voornamelijk over indedaadi voldoende co2. Wanneer de plant co2 verbruikt en wanneer niet. Dat je kleibolletjes in de grond bij je planten kan drukken als voeding. En een stukje over snoeien en dat het goede indicatoren zijn voor je waterkwaliteit.

Ik wil echter meer weten (puur interesse en gezond verstand :) voordat ik begin)
Hoe behoud je kleur. Wat is een mooie samenstelling van je grond, wat voor verlichting heeft de plant nodig etc.

Ik ga dus de aangeraden literatuur aanschaffen, lezen en vervolgens de ervaringsdeakundigen raadplegen op dit forum.

Neemt niet weg dat ik nog steeds graag wil horen van jullie wat jullie mooie planten vinden die goed te houden zijn in de gezelschapsbak die ik voor ogen heb
 

Terug
Bovenaan