Welke plant is dit?


X

XfiXit

Guest
Hey allemaal,
Het is nog de submerse vorm hoor, dus wat lastig determineren. Maar toch een vraagje.

In de winkel stond er Eustralis stellata bij.
Klopt dit? Of heb ik hem verkeerd onthouden.

Screenshot_20180331-101432.png
 
Dit is volgens mij de emerse vorm van Pogostemon stellatus?
Ik kan er ook naast zitten hoor, de Eusteralis stellatus heb ik zelf nooit gehad.
 
Volgens mij, maar het is inderdaad wat lastig te zien, is het een Eustralis stellatus, (Eusteralis stellata). Ook wel bekend als een Pogostemon stellatus, zoals Nicole al zag. Krijgt, als je hem behoorlijk wat licht geeft een rose/rood kopje of wordt helemaal rood met een felrode steel.. Mooie plant!
 
Pogostemon stellatus / Eustralis stellata

De pogostemon stellatus wordt in de aquariumhobby nog vaak aangeduid als de Eustralis stellata, echter de juiste wetenschappelijke naam is de Pogostemon stellatus.

Bron: https://www.aquarium123.nl/Eustralis-stellata

Ik denk dat we hem wel hebben dus :p geen idee hoe betrouwbaar die site is, maar ze lijken echt verdomd veel op elkaar als ik ze vergelijk.
 
Volgens mij, maar het is inderdaad wat lastig te zien, is het een Eustralis stellatus, (Eusteralis stellata). Ook wel bekend als een Pogostemon stellatus, zoals Nicole al zag. Krijgt, als je hem behoorlijk wat licht geeft een rose/rood kopje of wordt helemaal rood met een felrode steel.. Mooie plant!
Ha, ik wist niet dat deze plant onder twee namen verkrijgbaar is. Dankjewel voor de opheldering :daisy:
 
Cool! Dan is het inderdaad degene die ik in het hoofd had. Nu hopen dat hij het bombarderen met co2 en licht prettig vindt.

Bedankt voor de opheldering beide!
 
Pogostemon stellatus / Eustralis stellata

De pogostemon stellatus wordt in de aquariumhobby nog vaak aangeduid als de Eustralis stellata, echter de juiste wetenschappelijke naam is de Pogostemon stellatus.

Bron: https://www.aquarium123.nl/Eustralis-stellata

Ik denk dat we hem wel hebben dus :p geen idee hoe betrouwbaar die site is, maar ze lijken echt verdomd veel op elkaar als ik ze vergelijk.
Denkelijk heeft het ook te maken met wijzigingen in rangschikkingen in de plantenwereld. Zo heb je een Helanthium bolivanum 'Angustifolius' die vroeger vaak als Echinodorus angustifolius aangeduidt werd. Nu is er ook vaak verwarring over Ammania gracillis en de Ammania senegalensis die sterk op elkaar lijken. Men denkt erover om deze samen te voegen, zo las ik eens ergens.

Overigens, die Helanthium bolivanum 'Angustifolius' is een plant die ik al tijden zoek maar niet te pakken kan krijgen.
 
Om even in te springen op die naamswijzigingen.

In de plantenwereld is het gebruikelijk om de eerst geregistreerde naam te gebruiken voor planten, als ze dus een oudere naam vinden in boeken e.d. veranderd soms de familie- en/of soortnaam ook nog wel eens.

Maar soms is inderdaad ook een herschikking achteraf nodig omdat ze dan de oorsprong beter hebben onderzocht en dan veranderd hij dus ook.

Zo is in de bomenwereld bijvoorbeeld de treurwilg, Salix alba ''Tristis" , enkele jaren geleden veranderd in Salix sepulcralis 'Chrysocoma' omdat de oorsprong achterhaald is (kruising tussen alba en een andere wilg) en dan krijgt dus de soort een andere soortnaam én een andere cv. naam (cultuurvariëteit)

De naamgeving van planten heeft me altijd geïnteresseerd, waarom veranderd die verrekte naam af en toe. Maar goed, dat krijg je denk ik als je plantenkennis lessen krijgt van enthousiaste mensen.

Ik ga eens zoeken naar je helanthium :D
 
Allemaal leuk en aardig die niet uit te spreken namen die tevens haast niemand onthoudt. Maar waarom noemen ze die niet gewoon Jan of Piet want dat zou het veel makkelijker maken denk ik:juggle:.
 

Terug
Bovenaan