Welke plant bemesting kiezen


Izzzy

Well-known member
Lid geworden
27 september 2020
Berichten
62
Leeftijd
48
Hallo

In mijn 579 literbak staan een 6 tal Hydrocleys Nymphoides die echt als een malle groeien
, 20 cm per dag. Aan de wortels de klei rootsticks van easy life.

Gisteren 6 anubias op steen toegevoegd maar wat moet ik die nu als plantvoeding geven? Licht staat 10 uur per dag aan op 100%

Ook hangt er een twinstar yota in de bak tegen algen, hier hadik met mijn scape bakken veel.plezoer van.

Er komen discus vissen in de bak, ik voeg geen c02 toe.

Welke vloeibare bemesting kan ik het beste kiezen? Is profito een goede? Of moet daar nognweer wat bij?

Bedankt!
 
Profito is allen sporen elementen, daar mist de Nitraat, Fosfaat en Kalium in.
Deze zou je los kunnen toedienen van uit poeders welke je in water oplost.
Kijk eens bij aquariumbemesting.nl
 
Anubia houdt niet van veel licht en dus moet deze beschut staan anders gaat dat niet goed.
 
Ik gebruik all in one plantenvoeding is te bestellen bij planted box
 
Nadeel van de AIO is dat je niet bij kan sturen en dat kan met losse poeders wel.
 
Het is een beetje wat je wil en wat je verversingsbeleid is. En wat je wil.

Ik heb niet de intentie om weer in een EI vs de rest discussie te verzanden maar.

Makkelijkste is een complete voeding te kiezen. Dan gooi je gewoon iedere week na f je wissel of iedere x dagen wat spul uit een fles in je bak en ben je in principe klaar.

De doseringen achter op de flessen zijn tegenwoordig vaak gebaseerd op de EI methode. EI gaat er vanuit dat je tekorten niet voorkomen en dus beter iets te veel nitraat en fosfaat (voeding) kunt toevoegen dan te weinig maar dan moet je wel 1x per week minimaal 50% water wisselen om opbouw van stoffen te voorkomen. algen worden onderdrukt met licht en co2. Dus als je geen co2 hebt moet je minder doseren en moet je minder licht boven je bak hebben.

Hierover valt genoeg te lezen op het forum.

Persoonlijk vind ik EI helemaal niets en voeg ik liever toe wat nodig is. Wij kregen veel alg met een complete voeding en de waterwaarden gingen schreef lopen. (veel te veel fosfaat tov weinig / geen nitraat).

Dus wij gebruiken dagelijks een klein beetje basis planten voeding daar zit alles in behalve fosfaat en nitraat. Het fosfaat komt bij ons uit het voer van de vissen en iedere week meten we het water en vullen we het nitraat een beetje bij op basis van de fosfaat waarde een dat werkt voor ons prima.

Maar iedere van is anders en iedereen heeft zijn voorkeuren hierin.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik EI helemaal niets en voeg ik liever toe wat nodig is. Wij kregen veel alg met een complete voeding en de waterwaarden gingen schreef lopen. (veel te veel fosfaat tov nitraat).

Het kan inderdaad scheeflopen met een AIO maar door een teveel aan voeding krijg je geen algen in onze bakken. Algen krijg je door tekorten in de voeding.
 
Vraag me eigenlijk af of je extra voeding moet toevoegen voor alleen een paar anubias. Heb ze hier in een bakje waar ik geen enkele voeding aan toe voeg en daar groeien ze gewoon. (Wel heel langzaam maar dat is volgens mij redelijk normaal voor anubias ;)))
 
In jou geval zou ik aansturen met Profito, losse Kaliumnitraat en Kaliumfosfaat in de verhouding 10:1, bijsturen kan altijd nog.
 
Hartelijk dank allen voor de bijdragen. De anubiassen staan wel vol in het licht maar het licht zal straks gedempter worden door de drijvende bladeren.

Ik zal 50% a 70% per week verversen aangezien mn visjes grote.smeerpeuken zijn en houden va schoon water.

Ik ga eens kijken naar de bemesting dmv poeders
 
In jou geval zou ik aansturen met Profito, losse Kaliumnitraat en Kaliumfosfaat in de verhouding 10:1, bijsturen kan altijd nog.
Even Jip en Janneke, 10 delen kaliumnitraat en 1 deel fosfaat? En dit dan baseren op 520 liter ( hout zand en stenen er even grofweg meegerekend)
 
Vergeet ik nog, is het überhaupt zinvol nitraat en fosfaat toe te voegen aangezien er een hars filter op komt te staan wanneer de bak goed is ingedraaid?
 
Kaliumnitraat,
Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.

Kaliumfosfaat,
Per dosering van 10ml op 100 liter zal het fosfaat gehalte met ongeveer 0.5ppm en het kalium gehalte met 0.2ppm worden verhoogd.

Bron.
 
Vergeet ik nog, is het überhaupt zinvol nitraat en fosfaat toe te voegen aangezien er een hars filter op komt te staan wanneer de bak goed is ingedraaid?

Ik ken de werking van hars niet goed maar nitraat en fosfaat zijn nodig voor planten en anders zullen die tekorten krijgen.
 
Ik ken de werking van hars niet goed maar nitraat en fosfaat zijn nodig voor planten en anders zullen die tekorten krijgen.
Dar klopt, maar er zijn vele discus houders die een plantenbak hebben die wel over hars filtert, ik weet ook niet hoe dat precies werkt in combinatie met bemesting, maar het kan dus wel

@Ton bedankt!
 
Hartelijk dank allen voor de bijdragen. De anubiassen staan wel vol in het licht maar het licht zal straks gedempter worden door de drijvende bladeren.

Ik zal 50% a 70% per week verversen aangezien mn visjes grote.smeerpeuken zijn en houden va schoon water.

Ik ga eens kijken naar de bemesting dmv poeders
Alle Anubias soorten zijn langzaam groeiers, ik zou ze om aangeslagen bladeren te voorkomen direct in een beschaduwde omgeving zetten.
 
Alle Anubias soorten zijn langzaam groeiers, ik zou ze om aangeslagen bladeren te voorkomen direct in een beschaduwde omgeving zetten.
Ik heb geen schaduw in mijn bak. Ze staan op stenen gelijmd voor in de bak, de verlichting zit achterin de bak.
 
20201028_132956.jpg



De ziplock zakjes op t hout zijn gevuld met zand als gewicht omdat t hout nog drijft en ik stenen wat link vond
 
Hele mooie stukken hout.
 


Hele mooie stukken hout.
Dank je wel. Nu nog aan t zoeken naar twee mooie takken om voor de filter inlaten te hangen. Die vind ik echt lelijk
 
Mooi hoor en de HN zal binnenkort ook wel het oppervlak deels gaan bedekken.
 
Bekijk bijlage 310937


De ziplock zakjes op t hout zijn gevuld met zand als gewicht omdat t hout nog drijft en ik stenen wat link vond
Kan je niet, tijdelijk uiteraard, voor een schaduwplakje zorgen? Door wat donker plastic te laten drijven en daar zolang de Anubias onderzetten? Ze staan nu echt te licht wat gaat leiden tot bealgde bladeren. Dat zou echt zonde zijn van die mooie plantjes. Zodra je dan drijvende bladeren hebt kan je de boel weer zetten zoals je goeddunkt?
 
Mooi hoor en de HN zal binnenkort ook wel het oppervlak deels gaan bedekken.
Die groeien serieus 20 a 30 cm per dag. Ze kwamen vorige week donderdag binnen als 10 cm hoge stek, en zijn op donderdagavond de bak in gegaan. Zaterdagmiddag waren de eerste stengels aan t wateroppervlak. Waanzinnig!
 
Kan je niet, tijdelijk uiteraard, voor een schaduwplakje zorgen? Door wat donker plastic te laten drijven en daar zolang de Anubias onderzetten? Ze staan nu echt te licht wat gaat leiden tot bealgde bladeren. Dat zou echt zonde zijn van die mooie plantjes. Zodra je dan drijvende bladeren hebt kan je de boel weer zetten zoals je goeddunkt?
Dat zou kunnen, ik kan ook het licht natuurlijk dimmen maar ik weet niet of de hydrocleys dat nu weer leuk vinden. Ik zal eens kijken of ik iets kan bedenken, algen is idd zeker niet de bedoeling. Gekke is dat deze plantjes in mijn aquascape bak met echt heel veel licht het goed deden. Nu zat daar wel veel meer aan planten in, en voegde ik ook mest en co2 toe, of heb ik gewoon dik geluk gehad
 
Dat zou kunnen, ik kan ook het licht natuurlijk dimmen maar ik weet niet of de hydrocleys dat nu weer leuk vinden. Ik zal eens kijken of ik iets kan bedenken, algen is idd zeker niet de bedoeling. Gekke is dat deze plantjes in mijn aquascape bak met echt heel veel licht het goed deden. Nu zat daar wel veel meer aan planten in, en voegde ik ook mest en co2 toe, of heb ik gewoon dik geluk gehad
Nee, het licht dimmen zou ik niet doen. Je Hydrocleys kan dan zo snel mogelijk de schaduw werking van het stukje drijvend plastic, wat je niet zal zien voor je bak staand of zittend, overnemen. Maar het is, natuurlijk, aan jou hoor! 't Is alleen maar bedoeld als tip.
 
Nee, het licht dimmen zou ik niet doen. Je Hydrocleys kan dan zo snel mogelijk de schaduw werking van het stukje drijvend plastic, wat je niet zal zien voor je bak staand of zittend, overnemen. Maar het is, natuurlijk, aan jou hoor! 't Is alleen maar bedoeld als tip.
Nee goede tip hoor! Het allerlaatste wat ik wil zijn algen in de bak. Ik zal eens kijken of ik iets kan bedenken. Mini parasolletjes in de bak ziet er niet uit denk ik. Ik ga eens bedenken hoe en wat
 

Terug
Bovenaan