Welke oto soort


F

franketrank

Guest
Heeft iemand een idee welk otocinclus soort dit is?

PB115846_zps88f1c9e6.jpg

PB115847_zps2fe000c5.jpg


Ze zijn erg schuw, en schieten door de bak als ik kom kijken.
Daarom zijn de fotos zo slecht. :D

Ze hebben allemaal zo'n vlek op de staart.
Bij sommige loopt de lijn wat verder door.

Natuurlijk heb ik zelf al gegoogeld, maar ben benieuwd wat jullie conclusie is.

Met google image search is dit de beste match:
cIzQub_ie31kbeEk_RFJqe4NHsKbFzAI.jpeg


Hoop dat ze er niet zo uit gaan zien.
 
Is het niet gewoon de Vittatus John?
 
Otocinclus mariae?
 
Bij O. vittatus (en ook O. vestitus) loopt de laterale band door tot in de vlek bij de aanzet van de staartvin (/staartwortel).
Bij drie nogal gelijkende O. macrospilus, O. mariae en O. hoppei is dit juist niet het geval. Deze drie soorten hebben ook een wat gevlekte rug.
Heb je enig idee of de LFS weet te achterhalen waar ze vandaan komen Frank? Is dat Peru, dan zet ik hoog in op O. macrospilus. Moet er wel rekening mee gehouden worden dat er wel eens gemixt wordt, helaas. Sowieso is O. macrospilus een serieuze mogelijkheid, want het zou de meest ge�xporteerde Otocinclus soort zijn.

Tekening O. vittatus:
4ddce5d4dd3fb.jpg


Tekening O. macrospilus:
4ddce43149a88.jpg


Klein wetenswaardigheidje nog: foto's worden door biologen niet geprefereerd en eigenlijk gewoon als minderwaardig (lekkere woordkeuze, mijn excuus) aan tekeningen bestempeld, omdat (I) niet elk exemplaar van een soort alle kenmerken (even duidelijk) bezit, waar door middel van tekeningen te allen tijde alle onderscheidende kenmerken kunnen worden weergeven en (II) tekeningen daarnaast de mogelijkheid bieden zaken extra te benadrukken indien gewenst.

~ Ivo
 
@ivo
Wees maar blij dat ik geen tekening gemaakt heb :D
Denk niet dat de verkoper het weet, maar ga er toch een mailtje aan wagen.

@all
De band loopt bij geen enkel visje door totaan de vlek op de staart.
Dus O. vittatus valt af?

Aan de andere kant kan ik geen tekening op de rug zien.
Ze lijken egaal bruin. Stress misschien?
 
Vittatus valt voor mij zeker af en ga nog steeds voor de macrospilus.
Maakt het heel veel uit wat de naam precies is? :D
 
Seabait zei:
Maakt het heel veel uit wat de naam precies is? :D
Eisen worden als vergelijkbaar omschreven, dus op dat punt niet denk ik ;)
 
Ik lig er al dagen wakker van John :D
 
538687albert3505_0_82_dsc01404.jpg


Mijn fotomodel ging er speciaal even voor liggen. Dit is een Otocinclus Macropilus (lijkt ernstig op die van jouw) de egale kleur zal eerder met je bodem dan met stress te maken hebben.
 
Bovenstaande soort heb ik dus ook. Bij mij is hij verkocht onder de naam Vittatus welke dus niet klopt. Iemand een idee of de Macropilus toevallig ook in Bolivia voorkomt?
Zo niet dan is het jammer maar helaas. Ik ben erg blij met de visjes want in een week tijd hebben ze het hout in de 80cm flink schoongesnoept.

Gr Robin
 
De winkelier weet ook niet waar ze vandaan komen helaas.
Hou het maar op Seatbaits macrospilus. :D
 
Planetcatfish geeft aan: Upper Amazon Basin of Colombia, Ecuador & Peru, dus dat lijkt me correct :)

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Bij O. vittatus (en ook O. vestitus) loopt de laterale band door tot in de vlek bij de aanzet van de staartvin (/staartwortel).
Bij drie nogal gelijkende O. macrospilus, O. mariae en O. hoppei is dit juist niet het geval. Deze drie soorten hebben ook een wat gevlekte rug.
Heb je enig idee of de LFS weet te achterhalen waar ze vandaan komen Frank? Is dat Peru, dan zet ik hoog in op O. macrospilus. Moet er wel rekening mee gehouden worden dat er wel eens gemixt wordt, helaas. Sowieso is O. macrospilus een serieuze mogelijkheid, want het zou de meest ge�xporteerde Otocinclus soort zijn.

Tekening O. vittatus:
4ddce5d4dd3fb.jpg


Tekening O. macrospilus:
4ddce43149a88.jpg


Klein wetenswaardigheidje nog: foto's worden door biologen niet geprefereerd en eigenlijk gewoon als minderwaardig (lekkere woordkeuze, mijn excuus) aan tekeningen bestempeld, omdat (I) niet elk exemplaar van een soort alle kenmerken (even duidelijk) bezit, waar door middel van tekeningen te allen tijde alle onderscheidende kenmerken kunnen worden weergeven en (II) tekeningen daarnaast de mogelijkheid bieden zaken extra te benadrukken indien gewenst.

~ Ivo

Mits getekend door een enigzins kundige tekenaar neem ik aan als mijn broertje een olifant gaattekenen zou je zomaar kunnen denken dat het een glas bier voorsteld.
 

Terug
Bovenaan