Welke (nano)vis bij appelslakken?


Lid geworden
3 oktober 2021
Berichten
21
Leeftijd
44
Voor mijn 40 liter bakje met enkele appelslakken zoek ik een passend kleinblijvend visje.
Voor zover ik gelezen moet de PH voor de slakken niet te laag, dus het visje moet daar dan ook in gedijen...
Geen Endlergup, Platy of Rasbora brigittae, want die heb ik al in andere bakjes.
Iemand suggesties?
 
In een 40 liter is de keuze gering en je kunt denken aan 1 solitaire Betta.
 
Tenzij je appelslakken enkel vrouwen zijn is meer dan 1 op een 40 liter aquarium niet aan te raden.

Mannen bestijgen de vrouwen(En andere mannen!) iedere keer dat ze elkaar tegenkomen. In een kleine bak gebeurt dit zo vaak dat vrouwen van de stress komen te overlijden.
 
Tenzij je appelslakken enkel vrouwen zijn is meer dan 1 op een 40 liter aquarium niet aan te raden.

Mannen bestijgen de vrouwen(En andere mannen!) iedere keer dat ze elkaar tegenkomen. In een kleine bak gebeurt dit zo vaak dat vrouwen van de stress komen te overlijden.
Dat is nieuw voor mij. Ik heb er al vele maanden 5 stuks (jong) volwassenen bij elkaar....bestijgingen heb ik nog niet gezien. Zijn de geslachten uberhaupt te onderscheiden?
 
Dat is nieuw voor mij. Ik heb er al vele maanden 5 stuks (jong) volwassenen bij elkaar....bestijgingen heb ik nog niet gezien. Zijn de geslachten uberhaupt te onderscheiden?
Is moeilijk te zien. Ik ben bezig een "handleiding" voor het houden van appelslakken te schrijven, en het lukt me dusver niet foto's te maken van de geslachtsorganen.

In principe: Als de slak je aankijkt en je kijkt onder de schelp aan zijn rechterzijde(voor jou links) zit daar het geslachtsorgaan. Is het een gat spreken we over een dame. Een schede betekend een man.

Uiteraard zijn slakken die anderen bestijgen altijd mannen, en slakken die eitjes leggen altijd vrouwen.
 
Is moeilijk te zien. Ik ben bezig een "handleiding" voor het houden van appelslakken te schrijven, en het lukt me dusver niet foto's te maken van de geslachtsorganen.

In principe: Als de slak je aankijkt en je kijkt onder de schelp aan zijn rechterzijde(voor jou links) zit daar het geslachtsorgaan. Is het een gat spreken we over een dame. Een schede betekend een man.

Uiteraard zijn slakken die anderen bestijgen altijd mannen, en slakken die eitjes leggen altijd vrouwen.
Ik zie aan beide kanten "tentakels"....geslachtsorganen? 🤔
 

Bijlagen

  • IMG20220722215744.jpg
    IMG20220722215744.jpg
    322.5 KB · Weergaven: 67
  • IMG20220722220257.jpg
    IMG20220722220257.jpg
    346.1 KB · Weergaven: 70
  • IMG20220722215632.jpg
    IMG20220722215632.jpg
    317 KB · Weergaven: 76
Het orgaan aan de linkerzijde van de slak is het siphon. Hierdoor ademt het beestje boven water.

Aan de kant van de spiraal (rechterzijde) bevindt zich het geslachtsorgaan. Als het orgaan naar buiten komt is het vrijwel altijd een man. Bij de vrouw is doorgaans niet het gehele gat te zien, en is de slurf minimaal aanwezig. Ik heb zojuist foto's gemaakt van mijn slakken. Deze zal ik spoedig plaatsen en een verwijzing naar maken. Ik heb 2 mannen en 2 vrouwen op een 440l, en beide vrouwtjes hebben schade aan het huis door overmatig paren door de heren. Heel sneu :(

Hiermee wil ik zeggen dat zelfs in gelijke aantallen mannen al snel te veel voor de vrouwen worden.
 

Dit moet de meeste vragen wel beantwoorden, denk ik
 

Terug
Bovenaan