welke lens?


N

nick_vis

Guest
hee allemaal!

jeeey, met m'n verjaardag een nikon d3200 :D

maar met de standaard kitlens kun je niet zo veel...

nu zoek ik dus een lens waar ik goede aquariumfotografie kan doen, en binnen + buitenshuis kan gebruiken....

macro fotografie vind ik ook wel mooi :p

zelf weet ik er nog bijna niets van af, dus van alles wat jullie zeggen leer ik weer wat :D

groetjes nick


oh ja, het moet rond de 100 euro zijn, dus zal wel mp worden...
 
Wat ik zou doen, probeer eerst even een tijd te fotograferen met de kitlens. Kwalitatief is hij misschien niet de beste, maar prima om mee te experimenteren, en dan kunnen er prachtige foto's uit komen. Als je eenmaal door heb hoe alles werkt (Diafragma, sluitertijd, iso, scherptediepte enz. Enz. ) kan je eens kijken naar een andere lens. Voor 100 euro kan je sowieso geen top lens kopen, dus met wat geduld kan je ook nog wat sparen voor een betere.
 
Een mooie allround macrolens is de tamron 90mm (Tamron 90mm F2.8 DI Macro 1:1 Nikon), deze is nog te betalen en is ook prima te gebruiken voor niet-macro doeleinden, zoals portretten. Kost nieuw ca. 400 euro, MP v/a 200 euro.

Een andere fijne lens om te hebben heb je niets aan voor aquaria en macro maar wel voor de rest zeg maar, is de nikon 70-300 VR (*geen* andere 70-300 lens kopen, het moet echt de Nikkor AF-S 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED VR zijn). Deze kost nieuw +/- 460 euro, op MP vanaf 300 euro.

Rond de 100 euro ga je geen macro of telelens vinden waar je ook maar iets aan hebt, dat kun je echt beter laten. Wat WEL een leuk lensje is rond die prijs, is de Nikkor AF-S 50mm F1.8 D of G. Nieuw 165 euro, op MP voor 80-100 euro 2e hands wel te vinden.
wat is er zo leuk aan dit lensje: hij is goedkoop! zeer lichtsterk (handig bij weinig licht, bv concert), zeer goede kwaliteit (een vaste lens is eigenlijk altijd kwalitatief beter dan een zoomlens, dit is een "pro" lens voor een amateur prijsje!) lekker licht en klein en je kunt er voor een paar euro een omkeerring op zetten zodat je eens kunt spelen met macro.

Wat je ook koopt, let erop dat het een AF-S lens is (in het geval van Nikon lens, Sigma heeft nog wat issues met de D3200 en Tamron is ook per lens verschillend), anders heb je geen autofocus en lichtmeting op een D3200. Dus ga beter geen goedkoop lensje op MP kopen als je dat niet zeker weet.
 
ik zou eerst een half jaar oefenen met je camera
dan weet je pas hoe alles werkt en heb je meer control op je camera
verdiep je ondertussen in lenzen, wat alles betekend, wat het doet,

daarna pas gaan kijken welke lens je nou precies wil
 
Yep, ik ga helemaal mee met mijn voorgangers. Oefen wat met de standaard kitlens. Vind je de 18-55 te min opteer dan voor de 18-105 (prijsverschil 115�). Van de 18-55 word wel eens gezegd dat ze niet de beste is, maar prijs/kwaliteit verhouding vind ik het een prima eerste oefenobjectief. De 18-105 heb ik niet maar ik heb er veel goed over gehoord.
Wil je een prime (vast brandpunt) of macro dan zijn de lenzen die SaskiaZ vernoemd, de Tamron 90mm f2.8 en de Nikor 50mm f1.8 toppers in de lage prijsklasse. ik heb ze allebei. voor iedereen is de beste lens echter totaal verschillend. Ikzelf hou van de primelenzen. ze zijn over het algemeen scherper en lichtgevoeliger, het nadeel is dat je jezelf moet verplaatsen om te kaderen en meer de lens moet verwisselen. (maar met 24 mp kan je croppen zoveel je wil.) probeer je standaard lens eens vast te zetten op 35 of 50 mm en experimenteer of je het leuk vind om met een prime te werken. Vind je dat maar niks dan kan je beter kiezen voor een 70-300 of een 55-200. Veel fotografen maar ze hebben wel allemaal verschillende keuzes aan materialen in hun tas.

Wat dacht je bvb van een investering in een statief? Of een extern op afstand te bedienen flitser. Allemaal specifieke materialen die veel leuks kunnen opleveren in de handen van de juiste fotograaf, en waardeloos voor andere hobbyisten. De juiste keuze kan je alleen maar maken door te experimenteren met de standaard materialen.
Als je hem nog niet gevonden hebt http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ Is erg informatief.
 
Oke, bedankt voor de tips
Ik ga zeker eerst oefenen ;)

-babysnake:
Er komt sowieso zo'n wifi dingetje :)
Dan kun je de foto's gelijk naar de mobiel, tablet enz sturen
...En snel uploaden op het aquaforum natuurlijk :p
 
Zijn de D3100 en D3200 uitwisselbaar qua lenzen? Ja toch?

Mascha heeft namelijk een D3100 met een aantal verschillende lenzen, waaronder als Macrolens de Nikkor AFS 40 2.8 G MICRO. Moeten we misschien eens wat afspreken in het nieuwe jaar, want Rotterdam - Puttershoek is nu ook weer geen wereldreis.

~ Ivo
 
nick_vis zei:
maar met de standaard kitlens kun je niet zo veel...
Ik kan niet precies uit het topic opmaken hoeveel ervaring je al hebt met (aquarium)fotografie, maar in principe is de standaard kitlens (18-55mm dus?) prima te gebruiken voor aquariumfotografie. Niet de allerbeste ooit, maar in een niet te donker aquarium maar je er prima foto's mee, mits je zelf aan de slag gaat met ISO/sluitertijd/diafragma/witbalans (en ben nu een beetje foto's met flits in het aquarium aan het ontdekken). Dan kun je inderdaad nog een beetje sparen voor nog wat leuke lensjes, als je de rest een beetje onder de knie hebt. Het heeft weinig zin om gelijk voor meer (en zeer goedkope) lenzen te gaan, als je eigenlijk nog niet precies weet wat alle eigenschappen van die lenzen inhouden.

En verder wat Ivo zegt, we willen best een keertje langskomen met wat lenzen ;)

- Mascha
 
nick_vis zei:
maar met de standaard kitlens kun je niet zo veel...

Als je met de standaard lens niet zo veel kan ben ik bang dat je met speciale lenzen ook niet veel kan. Lees dus de gebruiksaanwijzing maar eens goed en oefen veel, erg veel met de diverse mogelijkheden van je toestel. Schaf een statief aan. En als je dat na verloop van tijd allemaal goed op een rijtje hebt ga dan nog eens voor jezelf na of je echt wel een andere lens nodig hebt. Een groot gedeelte van mijn foto's heb ik met een standaard lens gemaakt. (zie mijn website)
 
Mascha&Ivo zei:
Zijn de D3100 en D3200 uitwisselbaar qua lenzen? Ja toch?

Mascha heeft namelijk een D3100 met een aantal verschillende lenzen, waaronder als Macrolens de Nikkor AFS 40 2.8 G MICRO. Moeten we misschien eens wat afspreken in het nieuwe jaar, want Rotterdam - Puttershoek is nu ook weer geen wereldreis.

~ Ivo

Ikzelf heb deze micro (macro) lens ook voor mijn D7000 camera..is heel goed... zelfs meer dan voldoende voor aquarium (close up) van vissen en dergelijke...en betaalbaar...ik gebruik deze ook voor gewone foto's..

een macro 90mm of 150mm is alleen een verschil dat je macrofoto's kan nemen verder van uw object af (bv handig bij schuwe insecten)..

mvg
Jurgen
 
Mascha&Ivo zei:
Zijn de D3100 en D3200 uitwisselbaar qua lenzen? Ja toch?

Alle lenzen van de Nikon spiegelreflexcamera's zijn onderling verwisselbaar. Niet alle bodie's hebben een interne motor (de goedkopere modellen) daar zit de motor in de lens. De duurdere hebben dat wel dus moet er geen motor in de lens zitten. Met zulk een lens kan je op de D3200 enkel manueel scherp stellen.
Verder krijg je met de full frame toestellen vaak een rand(vignetting) met de gewone lenzen omdat de sensor groter is. Als je later wil overstappen op full frame is het daarom verstandig om direct in de juiste (full frame) lenzen te investeren.
 
Bovenstaande klopt, maar behalve dat je handmatig moet scherpstellen bij een lens zonder motor, heb je ook geen lichtmeting op een D3200! Dat moet je dan ook handmatig instellen, is te doen maar is wel wat fotografie-kennis voor vereist.

Let er ook op dat niet-nikon lenzen kuren kunnen hebben op de D3200. Vooral oudere sigma lenzen schijnen hier last van te kunnen hebben. Is wel op te lossen met een software update maar voor oudere lenzen komt die er vaak niet meer.
 
sorry, was dit topic een beetje vergeten :p

-aquavisie, ik vind het alleen een beetje jammer dat je er zo weinig mee kunt zoomen...

-mascha, dat kan zeker :D
 
Wel wat kort door de bocht maar: hoe meer je met een lens kan zoemen, hoe minder de kwaliteit :p
De regel klopt niet helemaal want de kwaliteit is wel van andere dingen afhankelijk, maar in 1 prijsklasse mag je er wel zo naar kijken.
 
Oke ;) bedankt voor de tip

Wat zou dan een makkelijke lens voor mij zijn?
Ik wil niet echt ver weg foto's gaan maken ;)
 
begin met de 18/55 of de 18/105 als je er de meer kost aan wil geven. Voor de eerste experimenten is 1 van deze twee ruim voldoende. Kijk wat andere mensen maken, laat je inspireren en Ga er op uit en probeer wat je leuk vind. Je kan niet alle takken van de fotografie beoefenen. De 1 vind macro erg leuk de ander straatfotografie, sommige mensen fotograferen graag standbeelden of architectuur, er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zelf doe graag macro, en fotografeer graag bloemen en insecten. Ik ga ook graag 's nachts op stap, ik hou van de rust van de nacht en kan dan ongestoord mijn werk doen, ik zou ook nog eens graag Light painting willen proberen. Ik ga ook graag de aquatentoonstellingen af om aquariums te fotograferen. Al die verschillende takken van de hobby en combinatie tussen de verschillende takken geven een verschil van juiste keuze in materiaal. Dat is een deel van de hobby. Probeer de basis onder controle te krijgen zonder al te veel dure spullen te kopen, vaak krijg je daar achteraf spijt van.
Moest je hem nog niet gevonden hebben http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/
 

Terug
Bovenaan