Welke LED waar.


D

Dino

Guest
Ik heb een vraag. Ik heb 2 LED buizen boven het aquarium. 1 Bright en 1 combi (combinatie plant en bright). Welke buis kan ik het beste waar zetten. Heb nu de bright voor en combi achter. Planten hebben neiging om naar de voorruit toe te groeien maar dat kan natuurlijk ook aan de stroming van de bak liggen.
Is het zinvol om de buizen te wisselen?

Hans
 
Ik zou zeggen probeer het eens en na een week zul je misschien al een verandering zien.
 
Door de stroming kunnen ze naar een bepaalde kant worden geblazen maar als je de filter even uitzet dan zouden ze weer rechtop moeten gaan komen.
Dan weet je of de stroming invloed erop heeft.
 
Ik heb een vraag. Ik heb 2 LED buizen boven het aquarium. 1 Bright en 1 combi (combinatie plant en bright). Welke buis kan ik het beste waar zetten. Heb nu de bright voor en combi achter. Planten hebben neiging om naar de voorruit toe te groeien maar dat kan natuurlijk ook aan de stroming van de bak liggen.
Is het zinvol om de buizen te wisselen?

Hans
Aan al het bovenstaande zou ik nog willen toevoegen: Je vertelt (nog) niet welke buizen je waarboven hebt hangen. In ieder geval is het zo dat licht waar meer blauw inzit dieper doordringt in het water. Planten krijgen een meer gedrongen groei. Licht waar meer rood inzit, wat overigens ook belangrijker is voor een plant, dringt minder diep door in het water en zorgt ervoor dat een plant naar het licht toe "rekt", de plant groeit meer in de verticale richting.
Een buis waar bright, in het Nederlands helder, opstaat, is een koelwitte buis waar dus wat meer blauw in de kleur zit. In de combi zal men ietwat meer rood toegevoegd hebben, de buis zal wat geler, of warmwit, licht uitstralen.
 

Terug
Bovenaan