Welke LED verlichting en hoeveel


Jefftrack

Member
Lid geworden
11 december 2012
Berichten
12
Locatie
Hoofddorp
Naar aanleiding van mijn vraag over een geschikt Aquarium kwam vrij snel het advies over de verlichting waarbij de Juwel LED verlichting als te fel werd aangemerkt en niet dimbaar.

Nu ben ik eens gaan lezen over LED verlichting en merk dat er zeer veel aanbieders zijn in net zo veel prijs klasse etc.....

De vraag waar ik nu mee worstel hoeveel led balken/ strips heb je nodig voor een goed beplante bak van 120x50x50? En is het juist wit RGB of een combi.....

Volstaat een HVP goldline 1200 mm og moet je er twee hebben? en nu ik toch een merk heb genoemd wat zijn de beste merken ??? en moet je juist kiezen voor een compleet systeem of de strips van bijvoorbeeld de LED koning ?

Jeffrey
 
De Ledkoning zou ik beslist links laten liggen wanneer het verlichting van je aquarium gaat. HVP heeft wel goede sets. Wanneer het om een goed beplante bak gaat (afhankelijk van de plantensoort) kan er al gauw sprake zijn van een hoge lichtintensiteit vraag. Daarbij speelt ook kleur een rol waarbij het niet noodzakelijk is dat je meteen aan RGB denkt. Planten hebben baat bij de kleuren rood, blauw en wit, in principe. Zo heeft kleurtemperatuur van 3000 Kelvin, hetgeen een wat gelige licht geeft (ook wel warm/wit genoemd) rood in zich. Terwijl 6500 Kelvin staat voor koel/wit en dus ook blauw in zich hebbend.
Zelf heb ik JMB balken, een rood/witte balk, een witte balk en een blauwwitte bak. Dit alles ook boven een plantenbak, ook met rode lichtbehoeftige planten. Groen, bijvoorbeeld, is een kleur die door planten weerkaatst wordt (daarom zien wij planten ook als groen) is is dus niet zinvol. Violet daarentegen doet wél iets voor je planten.

Hieronder zie je een kleurtemperatuurschaal:

2avwizrf3biwvneb.jpg
 
Het is, zoals Tuinkabouter zegt, in led-land echt alle waar naar zijn geld. Ik heb Daytime Matrix boven mijn bak hangen en dat bevalt me erg goed, maar kost een paar centen.
 
Kijk eens naar merken als Kessil of Aqua illumination. Deze merken zijn niet goedkoop maar zijn wel in staat om de alle moeilijkste planten te laten groeien en zijn niet alleen te dimmen maar ook de Kelvin is in te stellen. Bovendien kan je bij de AI iedere kleur individueel instellen via je telefoon. Werkt perfect. Zeer zuinig in gebruik en bijzonder mooi licht.
 
Van die strips op rol zou ik inderdaad links laten liggen, dat is echt geen succes. Ik heb zelf goede ervaring met de ledbalken van kitelight en daar gaat binnenkort mijn rio180 op over.
Meestal gebruik je een combi van wit en een rgb strip. Voor een goed beplante bak zou ik voor 2 witte balken en 1 rgb balk gaan, maar een en ander is ook afhankelijk van de lichtsterkte.
 
Van die strips op rol zou ik inderdaad links laten liggen, dat is echt geen succes. Ik heb zelf goede ervaring met de ledbalken van kitelight en daar gaat binnenkort mijn rio180 op over.
Meestal gebruik je een combi van wit en een rgb strip. Voor een goed beplante bak zou ik voor 2 witte balken en 1 rgb balk gaan, maar een en ander is ook afhankelijk van de lichtsterkte.
Als je een combi gaat gebruiken van een witte en RGB balk heb je voor een Rio 180, vooropgezet dat je een plantenbak met lichtbehoeftige planten gaat, ga een licht tekort hebben. RGB leds hebben maar de helft van de lichtintensiteit van witte leds. Beter is het dan om voor een combibalk rood/wit een blauw/wit te kiezen. Dit omdat dit de belangrijkste kleuren zijn en je zo weinig lichtsterkte verliest. Verder is het belangrijk, @tuinkabouter merkte het al op, dat je over hebt! Dimmen kan altijd, later kiezen voor meer licht kost veel.
 
vooropgezet dat je een plantenbak met lichtbehoeftige planten gaat

En dat ga ik dus niet ;) Nee, zonder gekheid, de meest lichtbehoeftige plant is belgisch groen en aangezien die achter een enorm stuk hout komt te staan, vind ik het ook prima als alleen de bovenste stukken bladeren hebben. Verder staat er wat Anubias, Cryptocoryne, Javavaren en Valisneria. Mijn probleem is juist dat de tl er nu inhangt veel te fel (en heet en energievretend maar dat terzijde) is. Ik wil juist wat minder fel licht, en een leuke zonsop- en ondergang na kunnen bootsen.

Maar voor de ts: ik denk dat het belangrijk is om te weten wat je als goed beplant ziet. Wil je lichtbehoevende planten houden of juist niet? Een bak vol Anubias is namelijk ook goed beplant, maar heb je heel wat minder licht voor nodig.
 
En dat ga ik dus niet ;) Nee, zonder gekheid, de meest lichtbehoeftige plant is belgisch groen en aangezien die achter een enorm stuk hout komt te staan, vind ik het ook prima als alleen de bovenste stukken bladeren hebben. Verder staat er wat Anubias, Cryptocoryne, Javavaren en Valisneria. Mijn probleem is juist dat de tl er nu inhangt veel te fel (en heet en energievretend maar dat terzijde) is. Ik wil juist wat minder fel licht, en een leuke zonsop- en ondergang na kunnen bootsen.

Maar voor de ts: ik denk dat het belangrijk is om te weten wat je als goed beplant ziet. Wil je lichtbehoevende planten houden of juist niet? Een bak vol Anubias is namelijk ook goed beplant, maar heb je heel wat minder licht voor nodig.
Een ieder beslist uiteraard voor zich hoor. Maar mijn opmerkingen hebben ook een andere reden. Heel vaak zie dat mensen vertellen, "Licht, ik ben het nauwelijks nodig gezien mijn plantenkeuze." Later krijgt men andere ideeën en dan moet er toch weer gekocht worden. Daarom als je toch iets nieuws aanschaft: Ga voor overwaarde én de toekomst!
 
Als voorbeeld..
Mijn verlichting heb ik zo achterlijk overkill gebouwd dat ik zonder enige moeite HC of andere uiterst licht behoevende planten op de bodem kan laten groeien zonder dat ze gaan rekken of dat licht ooit een limiterende factor gaat worden.
Niet dat ik het van plan ben het daadwerkelijk te doen, maar mocht ik het ooit willen kan het altijd nog
 
Als voorbeeld..
Mijn verlichting heb ik zo achterlijk overkill gebouwd dat ik zonder enige moeite HC of andere uiterst licht behoevende planten op de bodem kan laten groeien zonder dat ze gaan rekken of dat licht ooit een limiterende factor gaat worden.
Niet dat ik het van plan ben het daadwerkelijk te doen, maar mocht ik het ooit willen kan het altijd nog
Eens! Dit is precies wat ik dus bedoelde.
 

Terug
Bovenaan