Welke lamp?


pukky83

Well-known member
Lid geworden
4 september 2012
Berichten
164
Locatie
steenbergen nb
Hoi ik ben op zoek naar 'n nieuwe lamp voor mijn. 45liter aquarium. Er komt in 1 betta vis en planten zoals, anubias, echinodorus, Vallisneria, Crypto, buceplelandra, en drijfplanten maar weet nog niet welke.

Dus zoek 'n lamp die goed is voor deze planten maar niet te fel voor de Betta en 't liefst 1 die kan dimmen. Hebben jullie suggesties?
 
Ik adviseer in elk geval om geen tante Ali B keuze lamp te kopen want dat is vaak duurkoop. Corne zn advies lijkt me een goede.
 
Ik heb weleens gelezen dat valisneria wel wat meer licht wenst. De rest van je planten heeft niet veel nodig.

Ik zelf houd van wat warmer wit. Tussen 4000 en 5000K. Mogelijk kun je dit bij de twinstar ook wel instellen door vooral de witte en rode LEDs aan te zetten.
 
Is het een open aquarium en waarom wil je het kunnen dimmen?
 
Ja maar ik vroeg me gewoon af of het licht in een deksel moet of dat het erop geklemt kan worden.
Ik weet niet hoe je dat anders zou moeten verwoorden😀kaploos beter.
Anders hoor ik me aandelen aanzuisen, de superfishapplicaties😁
 
Ja maar ik vroeg me gewoon af of het licht in een deksel moet of dat het erop geklemt kan worden.
Ik weet niet hoe je dat anders zou moeten verwoorden😀kaploos beter.
Anders hoor ik me aandelen aanzuisen, de superfishapplicaties😁
Er zit nu 'n kap op met 'n i geschroefd led lampje. Ik weet dat daar niet zomaar 'n andere led in kan. Daarom gaat dan de kap eraf zodat er 'n beter led op kan. Wel ga ik plexiglas kopen en daar 'n afdek plaat van maken omdat dat beter is voor 'n betta. En ik wil de lamp kunnen dimmen omdat de standaard verlichting vaak te fel is en dan krijg je veel last van algen en de Betta houd niet van fel licht.
 
Ik weet niet in hoeverre bv een glasplaat als afdekplaat het licht kan verstoren of verstrooien. Iets voor de kenners denk ik. In mn nano merk ik met zo n plaat dat er soms condens tegenaan zit namelijk.
 
Dit is het bakje het is 'n hs aqua belly 45.
Op de tweede foto is het led lampje te zien.
 

Bijlagen

  • hs-aqua-aquarium-belly-45-led-zwart-7900-eur-hs-aqua.jpg
    hs-aqua-aquarium-belly-45-led-zwart-7900-eur-hs-aqua.jpg
    19.1 KB · Weergaven: 42
  • 20230917_120911.jpg
    20230917_120911.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 38
Heb je al geinformeerd of er een nieuwe lamp in te krijgen is want vaak worden die wel verkocht.
 
 
Heb je al geinformeerd of er een nieuwe lamp in te krijgen is want vaak worden die wel verkocht.
Ja die zijn idd te krijgen. Heb 2 van deze aquariums en toen ik ze 'n paar weken had ging 1 lamp kapot. Heb toen 'n nieuwe gekregen van de winkel.

Maar bij deze is de lamp niet kapot. Maar ik vind de kleur niet mooi en vind hem wat te fel daardoor steeds last van algen. Daarom zoek ik 'n andere met betere en meer kleuren led en die dimbaar is.
 
Wat ik deed met een led in een behuizing was de behuizing deels afplakken met ducttape waardoor je minder licht krijgt.
Dat deed ik voorheen met de verlichting in bv de SF Panorama 60/65.
Maar als je andere kleuren wil dan moet je wat anders hebben inderdaad.
 
Wat ik deed met een led in een behuizing was de behuizing deels afplakken met ducttape waardoor je minder licht krijgt.
Dat deed ik voorheen met de verlichting in bv de SF Panorama 60/65.
Maar als je andere kleuren wil dan moet je wat anders hebben inderdaad.
Dat kan idd 'n goede tip zijn dank je wel.
 
Stukje dun karton erop plakken kan wellicht ook en dat heb ik nu bij de led in de nano. Zit je niet ooit te pielen om de tape te verwijderen op de led zelf.
 
Stukje dun karton erop plakken kan wellicht ook en dat heb ik nu bij de led in de nano. Zit je niet ooit te pielen om de tape te verwijderen op de led zelf.
Ja maar karton word toch nat van 't condens dus dat lijkt me ook niet handig. dus denk dat wat tape beter is
 
Ik denk dat dat wel meevalt en ik had er een afdekruit op maar dan geen last van condens. Je moet even uitproberen wat dan het beste werkt.
 

Terug
Bovenaan