Welke L-nummer?


M

MarlonnekeW

Guest
Mijn 60cm (61x 31x42, 63 liter) aquarium komt op korte termijn leeg te staan en hier wil ik graag een speciaalbakje voor een L-nummer soort van maken.

Via het forum van Planet catfish ben ik tot een soort 'short-list' gekomen, namelijk of de L162/L104 Panaqolus Maccus, de L129 of de L340.
Voordat ik mijn definitieve keuze ga maken heb ik nog wat (Nederlandse) hulp nodig.

Aangezien ik een klein groepje wil gaan houden, is de kans groot dat de vissen op een bepaald moment gaan kweken. De P. maccus is een soort, die veel wordt aangeboden voor een relatief lage prijs (in vergelijking met andere L-nummers). Heeft iemand ervaring met het verkopen van jonge P. Maccus? Lukt het om nieuw huis voor de visjes te vinden?
Als dit bijna niet lukt of heel erg moeilijk is, dan lijkt me deze optie niet verstandig, hoe leuk ik ze ook vind.

Bij de L129 en L340 is dit volgens mij geen probleem, maar ik ben er nog niet achter kunnen komen hoe deze vissen zich onderling gedragen. Zijn zij veel territorialer dan de P. Maccus of valt dat wel mee?
Het beste zou natuurlijk zijn om 1 mannetje met 1 of 2 vrouwtjes te houden, maar het zal een hele opgave worden om te herkennen of het mannetjes of vrouwtjes zijn en de juiste groepssamenstelling te vinden. Mochten het per ongeluk 2 mannen zijn, dan moeten ze elkaar natuurlijk niet letterlijk de tent uit vechten, want dat ik ook niet de bedoeling.

Ik hoop dat jullie me nog wat meer informatie kunnen geven, zodat ik beter in staat ben om de juiste keuze te maken. Alvast bedankt!
 
De P.maccus is inderdaad een leuke soort, ik denk dat je deze wel goed kunt verkopen. Er wordt wel gezegd dat het kweken van deze vis niet heel makkelijk is. Ik zelf heb toevallig net vandaag mijn groep verkocht, deze hadden bij mij geregeld jongen. Ik deed hier niks extra voor, je moet enkel zorgen voor goed veel hout en legholen.

Ik jouw bakje zou je misschien nog wel een groepje van 5 kunnen houden indien je goed veel schuil mogelijkheden hebt en een goed filter op het aquarium (Lnummers kunnen aardig vervuilen).

Naar de L201 zou je ook kunnen kijken, dit is ook een mooie klein blijvende L-nummer.
 
Bedankt!

Ik heb de P. Maccus laatst in een winkel gezien (werden trouwens verkocht onder een andere naam) en ik vond ze erg leuk.
Op dit moment heb ik een groot aantal jonge Corydoras pygmaeus (niet gepland), waarvoor ik op zoek ben naar een nieuw huis. Dit blijkt alles behalve makkelijk te zijn. Dit zijn ook vissen, die je relatief goedkoop en gemakkelijk in de winkel kunt kopen, vandaar dat ik vond dat ik dit van te voren even moet uitzoeken. Je bent toch verantwoordelijk voor de kleintjes en het is niet de bedoeling dat ik straks overal aquaria met P. Maccus erin heb staan ;).

Wat betreft de L201, dat vind ik ook een erg mooie en leuke vis, maar volgens mij is die weer wat groter dan de anderen (volgens Planet catfish zouden ze zelfs een SL van 12cm hebben). Vandaar dat ik dacht dat 60cm dan te klein zou zijn. Klopt de info op internet dat ze wat groter worden of blijven ze in de praktijk ook zo klein als b.v. de L129 en de L340?
 
Heb l201, l129 en l104

Allemaal mooi :)

l129 is eindelijk na +- een jaar wat minder 'verlegen' en durft ook is voor het raam te hangen.
l201 zie je wat meer.

l129 zie ik op mp wat minder voorbij komen en in de winkels meestal rond de 30 euro p/stk (zelf ook nog voor uitbreiding aan het zoeken ;))
l201 komt vaker op mp voorbij voor +- 12,50 p/stk.

l104, goedkope meerval <10 p/stk, welke hier veel onder het hout ligt en vnl. bij het voeren af en toe zich laat zien. (zit hier zonder soortgenoten in 60cm). Mannetje wat ik hier heb is wat aan de agressieve kant en houd niet bepaald van soortgenoten (helaas ondervonden).

Groetjes,
Blup
 
Bedankt voor de info!
Hieruit blijkt wel dat, welke soort ik ook kies, ik een beetje mazzel moet hebben met het karakter van de vissen en het heel goed in de gaten zal moeten blijven houden. Gelukkig is dit niet mijn enige aquarium, dus ik kan ze bij een conflict eventueel (tijdelijk) uit elkaar halen.

Dat wordt nog heel wat piekeren, want ze zijn allemaal leuk. Waarschijnlijk moet ik eerst maar eens een rondje aquariumwinkels gaan doen om te kijken of ze hier in de buurt verkrijgbaar zijn. Misschien vallen er dan al af en wordt het wat makkelijker ;).
 
Lijkt allemaal leuk die L-nummers,heb er hier in mijn gezelschapsbak en ook een apart bakje met ze gehad.
Zitten zo goed als alleen maar verstopt en vind er zelf weinig aan ;)
 
Ik ben me er van bewust dat het niet echt de meest actieve vissen zijn en dat ze zich vaak verstoppen.

De mogelijkheden met 60cm zijn nogal beperkt en het feit dat ik scholenvissen eigenlijk niet leuk/interessant vind maakt het helemaal lastig. Het is niet de bedoeling om het aquarium vol te stoppen met meerdere soorten; maar ��n soort is wat mij betreft prima. Verder ben ik erachter gekomen dat ik het leuker vind als ik de individuele vissen kan herkennen. Niet omdat ik ze een naam wil geven of zo, maar omdat je er dan meer zicht op hebt wat er zich allemaal in het aquarium afspeelt. Als ze dan ook nog af en toe wat ander gedrag laten zien dan alleen maar rondzwemmen, is dat helemaal leuk. Bij L-nummers heb je dat (een beetje) omdat ze broedzorg hebben. Je moet er waarschijnlijk lang op wachten maar dan heb je uiteindelijk wel wat te zien (hoop ik) ;).
Mijn Ancistrussen vind ik helemaal geweldig, dus vandaar dat ik in die hoek ben gaan zoeken.
 
Je hebt ook een klein blijvende Ancistrus soort welke op zich wel te houden is in een 60cm aquarium, dit is de Ancistrus Claro: http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=152

Deze is ook wel verkrijgbaar. Sommige L-nummers willen zich inderdaad nog wel geregeld laten zien echter heb je ook een grote kans dat ze overdag de gehele dag verscholen liggen (In een leghol bijvoorbeeld). Bij Ancistrussen is dit minder het geval.
 
Ik ben op dit moment al de trotse eigenaar van twee geweldig leuke Ancistrus claro. Het was in eerste instantie ook de bedoeling om ze in mijn 60cm aquarium te houden en er eventueel mee te gaan kweken.
De laatste tijd heb ik veel over deze soort gelezen en uiteindelijk heel bewust de keuze gemaakt om er niet mee te gaan kweken. Hoe en waarom is een beetje een lang verhaal, maar kort door de bocht komt het er op neer dat bijna alle Claro's in Nederland e.o. van dezelfde Duitse kweker afkomstig zijn, dus het gaat om een hele kleine genenpool. Daarnaast wordt er getwijfeld of wel om echte Claro's gaat en niet een hybride van de 'gewone' Ancistrus. Als je naar foto's kijkt, b.v. op Planet Catfish dan lijken de 'Noord-Europese' Claro's heel veel op elkaar. Deze zien er anders uit dan Claro's uit de rest van de wereld.
Of dit verhaal klopt weet ik niet, maar stel dat het wel zo is, dan zou kweken m.i. niet verstandig zijn (dus doe ik het voor de zekerheid maar niet).

Mijn Claro's blijken allebei vrouwtjes te zijn, net als mijn andere Ancistrus (sp 4/false L144), dus ik heb besloten dat die gezellig samen in mijn 80cm aquarium mogen wonen. Vandaar dat ik dus op zoek ben naar nieuwe bewoners voor mijn 60cm aquarium ;).
 
Het is misschien wel netjes om even te laten weten wat het uiteindelijk geworden is. Het is een soort combinatie van alle bovenstaande adviezen geworden ;).
Ik heb besloten dat ik wel l-nummers wil houden, maar voorlopig niet wil kweken. Ik vind dat ik eerst moet leren hoe ik ze moet houden, wat het verschil is tussen mannen en vrouwen, wat voor karakter ze hebben enz. Als ik dan in de toekomst meer ruimte heb, zodat ik b.v. ook kan zorgen voor een voldoende groot uitzwem aquarium, kan ik nog altijd ervoor kiezen om te gaan kweken.

Wat ik nu gedaan heb is het volgende: mijn Ancistrus claro zijn terugverhuisd naar mijn 60cm aquarium en hebben gezelschap gekregen van ��n P. Maccus. De Claro's hebben niet echt een eigen territorium (zitten zelfs regelmatig bij elkaar), dus dan moet er theoretisch genoeg ruimte zijn voor deze combinatie. Tot nu toe gaat het erg goed samen. De Claro's vinden de P. Maccus erg interessant en komen soms even buurten. Als ze echt tegen hem aan gaan zitten, vind hij het niet meer leuk en jaagt hij ze een paar centimeter weg, maar dat is ook alles. Ik blijf het natuurlijk de komende tijd goed in de gaten houden. Mocht het toch niet goed gaan, dan kan ��n van de twee soorten altijd nog verhuizen naar mijn 80cm aquarium, waar wel voldoende plek is.

Gaat het wel goed, dan wil ik graag nog een andere L-nummer in mijn 80cm aquarium houden, naast mijn Ancistrus sp4/l144 dame. Dat wordt dan waarschijnlijk een L201.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie hulp!
 

Terug
Bovenaan