welke kit voor mijn bak?


F

femke026

Guest
Hoi, heb even gelezen op onderwerpen over lekkage om erachter te komen welke kit ik moet gebruiken. Ik heb gisteren een 60 x 40 x 30 bakje van Juwel gekocht om mijn visjes meer plek te geven. Ik vond de 2e hands bak er echter behoorlijk vies uitzien en vooral achter het vastgekitte filter element. Ik heb het filter dus los zitten bikken en de (zwarte) kit verwijderd en er flink achter gepoetst.

Nu wil ik het element weer terug vastkitten, maar waarmee? Kan ik dat doen met beglazingskit? En hoe lang moet ik dat laten uitharden voordat ik de bak kan vullen met water?

En hebben jullie verder een suggestie hoe ik in de nieuwe bak een gezonde cultuur opbouw voor de visjes die nog moeten wachten op deze bak? Ik kan niet nu al het filter uit de oude bak halen om in te draaien in de nieuwe bak (want dan sterven mijn vissen). Ik zal het filter van deze bak dus opnieuw moeten indraaien. Kan ik dan het best beetjes water uit het oude aquarium halen en in het nieuwe aquarium met filter plaatsen?

Hoop dat jullie me kunnen adviseren.
groetjes Femke
 
WElkom Femke. hahaha

Je was er al.

Haal een tube aquariumkit bij de LFS of de Gamma.

Bison siliconenkit glas 60 ml, transparant, tube

Of zwart ? Dan met een spuit.

254797_0_82_bispn_trans.jpg


Als je het bakje in gaat draaien, dan gewoon 3 weken aanhouden.
 
Ah, wist niet dat siliconenkit ook wel aquariumkit genoemd wordt.

Ik zal de bak zeker drie weken geven. Vooralsnog krijg ik de pomp niet aan het circuleren *wil eerst alles dood en gereinigd hebben van de vorige bewoners, voordat ik 'm wil indraaien*
Anders wordt het een nieuwe pomp vrees ik. Iets met goedkoop is duurkoop kuch.
 
Het is ,waar Glas op staat.
Daaronder geschikt voor aquariums.

Waarom een nieuwe pomp? Als hij water filtert is het toch goed?
Bacterie komt er toch wel weer in.
 
Als de pomp niet pompt en dus geen water door de filters perst, dan is het toch gewoon een dode pomp? Dan doen de filters (zeg maar, stukken spons die erin zitten) toch hun werk niet?

Maakt het trouwens uit hoe de opbouw van die stukken spons is? En maakt het uit dat er in dit filter geen koolstofkorreltjes zitten? Die zitten nl. wel in mijn kleine pompje die nu in mijn kleine bakje hangt. Dit grotere filter is alleen opgebouwd uit drie kleuren spons (groen, geel en zwart).

Mag ik meer vragen over de opbouw van deze bak? Ben nl. nog niet zo thuis in aquaria (pas twee maanden actief ofzo, met eerst een nano bakje). Ik vind het wel fijn als ik niet elk antwoord uit iemands anders onderwerp moet zoeken.

Situatie dus deze 2ehands bak. Heb bij de Intratuin een bepaald soort zand geadviseerd gekregen voor de bodem van mijn huidige aquarium, omdat ik nieuwe planten gekocht had. Dit heb ik in mijn kleine bakje gekiept (geprobeerd om het op de bodem te krijgen, maar dat is moeilijk bij een gevulde bak). Wat ik meende dat een soort zand was, bleek een turf-achtig spul. Man, wat een rotzooi! Heb ca. 2 dagen niet door de bak heen kunnen kijken en allemaal bruine zwevende troep van het wateroppervlak moeten scheppen.
Ik twijfel nu of ik deze turf in mijn nieuwe bak op de bodem ga leggen. Ik ben er inmiddels achter dat je dit niet in een bestaande bak moet kiepen, maar in een nieuwe bak moet doen met een dikke laag grind erover. Alleen wil ik mijn grind ook wel eens schoonmaken. Dan woel ik toch juist die turf omhoog? Heb ik dan na elke schoonmaakbeurt een bak die twee dagen niet om aan te zien is?

Kan ik -naast mijn grind- beter een andere bodembedekker zoeken? Ik wil graag een beetje zand erbij. Maar wat dan als voedingsbodem voor de planten?
 
Waarom pompt het pompje niet?
Is een Juwel filter?
615359_0_82_juwel_bioflow_filter.jpg


Hoor je de rotor niet draaien?

Dat is een voedingsbodem.

Zou het eruit halen, en gewoon aquariumgrind of zand erin.
Planten kan je daar ook goed in zetten.

90 % heeft geen voedingsbodem. hoor.

1 x profito kopen, kan je maanden vooruit.
En kraanwater verversen, zit ook voeding in.
 
Hoi Bertus, ja, het moet wel een Juwel filter zijn, want zat vast in de hoek gekit. Was denk ik een kant en klaarpakket. Heb ze deze week ook zo bij Intratuin zien staan.
Ik hoor en zie de rotor zeker draaien, maar het water wordt niet opgezogen/aangezogen. Er komt niks uit het spruitstuk. Ook al staat het filter helemaal onder water. Het apparaat maakt trouwens ook best wel herrie, dus al zou het filter het nog gaan doen, dan vraag ik me af of ik wel gelukkig wordt om dit de hele tijd te horen in de woonkamer. Mijn vriend wordt al gek van mijn kleine motortje. Dat is hier niks bij.

Ik ga me denk ik toch even apart moeten inlezen over filters, want ik vind het een mooi plaatje hoor haha :thumbs: Maar het zegt me niks waar al die kleurtjes voor zijn en/of ik nog wel of niet koolstof nodig heb.

Wat me tot nu duidelijk is:
bak straks op piepschuim zetten (of radiatorfolie) en minimaal 3 weken indraaien. Geen turf nodig (fijn Intratuin, weer een onzinaankoop) en nog wel een verwarmingselement (zat er niet bij) en de tl vervangen, want die was kapot bij aanschaf. En me verdiepen in een werkende en stillere (!) pomp. En als ik dan toch een nieuwe pomp moet kopen, dan gelijk maar kijken voor een externe pomp.
 
ehm...de zwarte spons (nummer 2 bij het plaatje van Bertus) IS een koolstoffilter (is ook harder/ minder buigzaam dan de rest)
Als je over kool wilt filteren zal je die vaak moeten vervangen, anders gewoon negeren.
(Dat doe ik meestal)
In bakje 5 (mits aanwezig) kun je ook koolstofstaafjes doen of gewoon keramische pijpjes /kunststof frutjes voor de kolonies bacteri�n.

Als je erg gevoelig bent voor herrie (heb er zelf ook last van) is een groter buitenfilter vaak beter te pruimen , hoewel ik gek genoeg nooit ruzie met de juwelbinnenfilterpompjes heb gehad (wel met mijn bijna alle andere kleintjes - die ratelen en brommen nogal).

Maar als je nu al twijfelt en de het binnenfilter ligt er toch al uit...

Lees gewoon rustig in, je hebt nog alle tijd...
 
Hai Christa,

zo'n bakje zou wel handig zijn idd. Dat zit jammer genoeg niet in mijn filtersysteem. Ik ga vanmiddag langs de dierenwinkel. Even neuzen wat ze daar hebben. Ik heb ruimte om een bakje toe te voegen, dus misschien zijn ze los te koop. En ik kijk gelijk voor buitenfilters.

Is hier op dit forum een onderdeel waar ik terug kan vinden waar je goedkoop artikelen voor aquaria kunt kopen? Tot nu toe is voor mij de intratuin de meest voor de hand liggende winkel (want bij mij in de buurt). Ik kan ook naar de kleinere dierenwinkels. Maar ik kan me zo voorstellen dat bij deze winkels de winstmarge nogal hoog ligt en er niet altijd expertise aanwezig is. Zeker als ik zo merk wat me tot nu geadviseerd is en wat er wel/niet van werkt in de praktijk.

Ik woon in de regio van Arnhem, maar online winkels met goede deals ben ik ook naar op zoek. Weten jullie waar ik dit kan vinden op dit forum?
 
Ik ben geen handige shopper, maar je kunt ook gewoon heel veel zelf maken
- denk maar aan de beroemde truukjes met panties -
-> niet alleen vreselijk handig om garnalen uit je filter te houden, maar je kan ze ook gebruiken om een zakje te knopen waar je spul voor je filter in kan stoppen.

Dus je hoeft geen bakje te kopen- een (panty)zakje werkt ook prima mee in je filter.

Volgens mij is zo'n bakje een relatief nieuwe toevoeging - ik ben er nooit eentje tegengekomen bij mijn juwelfilters ( maar ik heb al een tijdje vooral buitenfilters ).

Expertise is inderdaad vaak te ver te zoeken helaas- maarja, daar hebben we de forums voor, toch ;)
 
Echt wel! Zonder dit forum waren al mijn vissen een paar weken geleden zekers te weten dood gegaan. Dankzij spoed tips heb ik de meeste kunnen behouden. Panty is een goed idee, thanx.

Ik heb zojuist de kit gehaald Bertus. Ik ga 'm vanavond vastzetten.

Vraagje> ik heb nieuwe inhoud gekocht voor het filter. Allerlei soorten sponzen met verschillende kleuren van het merk Juwel. Nu zeiden ze in de winkel tegen mij dat de sponzen (afhankelijk van het soort) 1 tot 3 maanden meegaan en dan vervangen moeten worden. Is dat ook jullie ervaring? Of kunnen ze langer mee voordat ze uitgewerkt zijn?
 
femke026 zei:
Echt wel! Zonder dit forum waren al mijn vissen een paar weken geleden zekers te weten dood gegaan. Dankzij spoed tips heb ik de meeste kunnen behouden. Panty is een goed idee, thanx.

Ik heb zojuist de kit gehaald Bertus. Ik ga 'm vanavond vastzetten.

Vraagje> ik heb nieuwe inhoud gekocht voor het filter. Allerlei soorten sponzen met verschillende kleuren van het merk Juwel. Nu zeiden ze in de winkel tegen mij dat de sponzen (afhankelijk van het soort) 1 tot 3 maanden meegaan en dan vervangen moeten worden. Is dat ook jullie ervaring? Of kunnen ze langer mee voordat ze uitgewerkt zijn?


Wat is er hier gebeurt? Kit, en nieuwe sponzen?

Dus je hoeft geen bakje te kopen- een (panty)zakje werkt ook prima mee in je filter.?? Panty sluit teveel af !!!

Daar zijn Gafzakken voor, of wat grover netje.
 
femke026 zei:
Fijn Intratuin, weer een onzinaankoop

Het personeel dat bij de aquariumafdeling van de Intratuin helpt lijkt geen verstand van zaken te hebben. Ze zijn er volgens mij alleen maar om vissen in zakjes te doen. Laatst was ik in de Intratuin en wijs ik een medewerker op een aantal verslijmde waterpestplantjes die te koop staan, en zeg dat die er niet zo goed meer uitzien. De medewerker antwoordt mij doodleuk dat dat zo hoort en dat het een bruine soort is. Ach, ik laat het er maar bij. Even later zie ik hem naar een andere afdeling lopen, er staat 'leerling' in witte letters op de rug van zijn bedrijfs-t-shirt.

Later, bij de kamerplantenafdeling, tref ik een medewerkster die w�l goed op de hoogte is en mij direct de juiste plant aanwijst als ik om een Epipremnun Aureum vraag. Er is nog hoop!
 
Bertus zei:
Dus je hoeft geen bakje te kopen- een (panty)zakje werkt ook prima mee in je filter.?? Panty sluit teveel af !!!

Daar zijn Gafzakken voor, of wat grover netje.

Hangt van de panty af Bertus ... ;)
maar inderdaad is type steunkous waarschijnlijk te dicht, maar dat draagt bijna niemand.

Je kunt ook waszakjes nemen (die kleine voor BH's) lekker makkelijk navullen met een ritsje.
 

Terug
Bovenaan