Welke heater voor 450ltr tot 29 graden


Wolf1976

Well-known member
Lid geworden
10 april 2021
Berichten
78
Leeftijd
48
Welke heater raden jullie aan voor een bak van 450liter op ca 29 graden?

Wil hier discussen in houden maar betwijfel of de juwel 300watt heater dit gaat halen
 
2 Titanium heaters met een InkBird denk dat je op uitkomt.
 
Die 300w zit er standaard bij geleverd, volgens mij geeft Juwel zelf aan dat ze gewoon tot 30 graden moeten kunnen halen. Ligt ook aan de omgevingstemperatuur, als je kamertemperatuur (op sommige momenten) laag is zou het kunnen zijn dat die het niet trekt.

Gr
Stefan
 
Je kan het altijd proberen met de Juwel heater, veel is ook afhankelijk van de plaatsing van de heater, de omgevingstemperatuur & of je bak op de tocht staat.

Lukt dat niet, zou ik een 500-600watt titanium heater incl externe controller (inkbird bijvoorbeeld zoals mijn voorganger al aangeeft) aanschaffen.
 
Je kan het altijd proberen met de Juwel heater, veel is ook afhankelijk van de plaatsing van de heater, de omgevingstemperatuur & of je bak op de toch staat.
Ga ik inderdaad doen, bak is nu gevult zonder pomp nog dus zal langer duren gezien er nu geen stroming is. Eens kijken tot hoever de temperatuur oploopt
 
Als ik (zoals jij met je discussen) een visbestand heb dat hogere temperatuur eisen stelt dan een gemiddeld gezelschapsaquarium, zou ik het erg geruststellend vinden als ik een melding krijg van zodra er iets met de verwarming fout gaat. In de veronderstelling dat je voor de Inkbird gaat, krijg je een alarmsignaal bij te warme of te koude temperatuur. Maar wat als de Inkbird stuk gaat?
Als je het aquarium daar ook tegen wil indekken, kan je ook een backupverwarming die je een graad lager instelt (28 graden in jouw geval) voorzien in een stopcontact los van je Inkbird , zodat die backup onmiddellijk overneemt als er iets mis gaat met de hoofdverwarming. Zie de investering in dat backup verwarmingselement als een 'verzekeringspremie'. Aan jou de keuze of je die verzekering neemt of niet...
 
Ik had ongeveer dezelfde overweging al is mijn temperatuur gemiddeld lager (wilde wel de capaciteit hebben om hoger te gaan om broedseizoen in het wild te kunnen nabootsen) en er hebben tijdelijk nog discusvissen in de bak gezeten die mee zijn gekomen met het overnemen van de bak die ik op 30 graden had.

Zelf wilde ik sowieso twee verwarmingselementen, stel 1 gaat kapot dan heb je nog een back-up. Ik heb er ook een Inkbird tussen zitten.

Ik heb lang getwijfeld of ik voor titaniumheaters zou gaan of niet. Ik ben uiteindelijk toch voor twee Eheim jagers (van beide 300 watt) gegaan. Mijn overwegingen daarin waren dat ik bang was dat de titanium te warm zou worden (ik heb kogelvissen, die hebben geen schubben en verbranden zich makkelijker/sneller aan een verwarmingsbuis) en dat de Eheim ook zijn eigen temperatuurregulatie heeft. Die heb ik een paar graden warmer in gesteld dan de InkBird (binnen acceptabele range voor mijn vissen), voor nog net wat extra veiligheid. Plus dat als (een onderdeel aan) de Inkbird nu kapot zou gaan, ik gewoon de stekkers over kan prikken en op de Eheims door kan draaien terwijl ik ondertussen wat anders kan regelen voor de Inkbird.
 
Ik had ongeveer dezelfde overweging al is mijn temperatuur gemiddeld lager (wilde wel de capaciteit hebben om hoger te gaan om broedseizoen in het wild te kunnen nabootsen) en er hebben tijdelijk nog discusvissen in de bak gezeten die mee zijn gekomen met het overnemen van de bak die ik op 30 graden had.

Zelf wilde ik sowieso twee verwarmingselementen, stel 1 gaat kapot dan heb je nog een back-up. Ik heb er ook een Inkbird tussen zitten.

Ik heb lang getwijfeld of ik voor titaniumheaters zou gaan of niet. Ik ben uiteindelijk toch voor twee Eheim jagers (van beide 300 watt) gegaan. Mijn overwegingen daarin waren dat ik bang was dat de titanium te warm zou worden (ik heb kogelvissen, die hebben geen schubben en verbranden zich makkelijker/sneller aan een verwarmingsbuis) en dat de Eheim ook zijn eigen temperatuurregulatie heeft. Die heb ik een paar graden warmer in gesteld dan de InkBird (binnen acceptabele range voor mijn vissen), voor nog net wat extra veiligheid. Plus dat als (een onderdeel aan) de Inkbird nu kapot zou gaan, ik gewoon de stekkers over kan prikken en op de Eheims door kan draaien terwijl ik ondertussen wat anders kan regelen voor de Inkbird.
Hartelijk dank, toevallig gisteren een Eheim Jager 250Watt voor klein prijsje kunnen overnemen welke nu 1 nacht in de bak hangt (lege bak zonder pomp nu nog) en temperatuur stond vannochtend iets boven de 27 graden, thermostaat op 30 ingesteld en is nog aan het verwarmen.

Denk dus dat ik de Eheim erin laat ( op achterwand onderaan) en als extra de Juwel 300Watt erin doe met een graag of 2 lager als backup en hulp bij verwarmen, dan moet het naar mijn idee goedkomen
 

Terug
Bovenaan