Welke guppen zijn jullie meest favoriete soort/kleursamenstelling?


K

komvissendan

Guest
Hi,

Vrij nieuw in de guppen wereld. Ik ben nog opzoek naar de allermooiste Dit zijn mijn top 5 mooiste guppen. Welke is jullie meest favoriete soort/kleursamenstelling?

[PARSEHTML]<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/mj5VEDqbVf8" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>[/PARSEHTML]
 
Hoi,

Leuk dat je de guppenwereld betreedt. Even een paar opmerkingen ter positiever opbouw. De naam Poecilia reticulata is de "huidige" wetenschappelijke naam voor de algemene gup. Ik stel "algemene gup" in dit geval vrij expliciet. Er zijn vanuit de natuur een paar erkende vromen van guppen (hiermee bedoel ik geen stammen). De Poecilia reticulata vormt hierbij de grootste groep. Naast de P.reticulata zijn er nog de Poecilia obscura, Poecilia wingei (= endler) en de Poecilia kempkesi. M.n. verreweg de meeste kweekvormen van de gup, zijn afstammelingen van de Poecilia reticulata. Heden ten dage zijn er ook vele hybridestammen verkrijgbaar tussen Poecilia reticulata en Poecilia wingei. Wat de vele wildvormen aan gaan, behoort het merendeel tot de Poecilia reticulata.

Zowel bij de wildvormen als de kweekvormen (fancy), komen een verscheidenheid aan vinvormen voor en daarmee ook de staartvormen. In het wild komen kort-, lier-, zwaard-, kwast-, en spadestaartigen voor. Alle andere vormen zoals bijv. de rond-, delta- en triangelstaartigen (er zijn meerdere staartvormen binnen de kweek- annex fancy vormen aanwezig dan enkel de genoemde).

De naam driehoekguppen wordt feitelijk niet echt gebruikt binnen de guppenwereld. Het verschil tuissen delta-, triangel-, rond- en halfmoonstaartig zit 'm in de hoek die de staartvorm maakt vanaf de staartaanzet bezien. Hierbij hebben de rond- en halfmoonstaartigen dan een gebolde buitenkant t.o.v. delta- en de triangelstaartigen die dan weer recht (vlak) is.

Niet alle wildvormen van endlers zijn voorzien van dubbelzwaarden zoals te zien is in de video (dat betrof de black bar endlers). Ze zijn er ook als kortstaartig, boven- en onderzwaard.

Commercieel bezien zijn er tig soorten op de markt beschikbaar. Dus ook via de regulaire groothandel. Doch wil je explicitere soorten hebben, dan kom je al snel uit bij serieuze kwekers (die los van de reguliere commercie staan) of veelal een buitenlandse relevante verkoopsite. Of kom eens langs bij een relevante guppenshow of een levendbarende tandkarpershow. Vaak wordt daar een verkoopgedeelte aan toegevoegd (al dan niet betreffende de showvissen). Binnen Nederland is dat al stukken minder geworden. Meeste kans tegenwoordig is even de landsgrens overgaan als het om een explicite soort gaat.

Het merendeel aan kweekvormen van de gup reproduceert zich redelijk frequent. Doch er zijn ook genoeg soorten die wat lastiger te kweken zijn. Menig serieuze guppenkweker zal dat herkennen. Er en zijn ook genoeg soorten die zelfs lastig te houden en zijn en daardoor niet als echte beginnersvis betiteld kunnen worden. Doch de meeste mensen kennen de standaard commerciële guppen die idd nogal losbandig zich mateloos weten te reproduceren.

Zelf ben ik als kleine jongen begonnen met het houden van aquariumvissen in de vroege jaren '70. Mijn ouders waren begonnen in de jaren '60 en ik heb het met de paplepel ingegoten gekregen. Ondanks een grote verscheidenheid aan vissen die we (en ikzelf) door de loop der jaren hebben gehouden,. hebben de levendbarende tandkarpers altijd mijn grootste interesse gehad. En daarbij waren wildguppen en wildtype guppen al vanaf jongs af aan mijn aandacht niet voorbij gegaan. Heden ten dage hou ik nog steeds zowel wild- als kweekvormen. Het is ook meer een passie dan een hobby geworden.

Ik zal hier geen top 5 van mijn favorieten opsommen omdat ik er domweg teveel mooi vind om daar een gerichte keuze uit te moeten gaan maken. Doch als het zou moeten gaan om te stellen welke mijn favoriete levendbarende tandkarper zou moeten zijn, dan is de keuze per direct daar, nl.: de micropoecilia picta. In het nederlands bekend onder de naam pauwooggup en de moerasgup. Ondanks deze naam, betreft het helemaal geen gup. Doch is de soort wel gerelateerd aan de gup.

Ff terug te komen op hoe je ook nog bijzondere soorten aan guppen zou kunnen verkrijgen is a.s. november naar het Vivarium in Rosmalen te gaan. Daar zullen meerdere aanbieders zijn van dergelijke vissen.

Hierzo een paar voorbeelden van sierguppen (fancy).

IMG_9648a.jpg
high end ritz guppy 015.jpg
12274665_223541741330259_8978892091885240189_n.jpg
14600883_343246562693109_8825329861955146002_n.jpg
tuxedo red koi guppy 012a.jpg
yellow taxi glass belly guppy 007.jpg
IMG_3121a.jpg
collagepandaguppy male.jpg
jbl1.jpg
livebearer6 056b.jpg
livebearer6 006a.jpg
livebearer6 038a.jpg
IMG_2614a.jpg
DSCF7123c.jpg
DSCF0460a.JPG
 
Hier nog een paar...
DSCF3153.JPGDSCF6436a.jpgDSCF7898.JPGDSCF9194.JPGDSCF4644.JPGDSCF4696.JPGDSCF1022.JPGDSCF1278.JPGIMG_2595a.jpglivebearer5 100a.jpg
Alle geshowde sierguppen hebben geen endlerbloed erbij in zitten.
Er wordt wel eens gezegd dat pandaguppen en ginga rubra guppen endlers zijn danwel endlerhybriden. Doch dat is niet correct. Pandaguppen blijven ietwat kleiner vanwege het pink-gen dat zij bezitten. Het pink-gen zorgt voor een zg. dwerggroei (m.n. bij de mannen). In de ginga's (ongeacht of het een rubra is of een ander) zit geen spatje endlerbloed bij in maar wildgup. Dus bij deze worden de fabels over inmenging van endlerbloed bij deze twee soorten per direct ontkracht. M.n. de commercie heeft er nogal een handje van om dergelijke kleinere guppen als endler of als endlerhybride neer te zetten. Wat dus totaal onterecht is.

En nog even dus terug te komen op jouw nr.5 die je opnoemde → Al de opgenoemde guppen in de top 5 m.u.v. de endler zijn Poecilia reticulata.
De meeste commerciële guppen kosten in de winkel hedendaags doorgaans tussen de € 1,25 - € 3,95. Doch er zijn ook genoeg soorten (vaak exclusieve soorten) waar je met zo'n bedrag niet wegkomt en toch in de paar tientjes per paar het moet gaan zoeken. Je slaat soms steil achterover wat een gewild guppenpaartje tijdens een veiling kan opbrengen. We hebben ze al zien weggaan voor een paar 100 euro per koppel (hoogste wat ik meemaakte was € 400,00... dat hadden die amerikanen er blijkbaar voor over).
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een paar...
Bekijk bijlage 282427Bekijk bijlage 282428Bekijk bijlage 282429Bekijk bijlage 282430Bekijk bijlage 282431Bekijk bijlage 282432Bekijk bijlage 282433Bekijk bijlage 282434Bekijk bijlage 282435Bekijk bijlage 282436
Alle geshowde sierguppen hebben geen endlerbloed erbij in zitten.
Er wordt wel eens gezegd dat pandaguppen en ginga rubra guppen endlers zijn danwel endlerhybriden. Doch dat is niet correct. Pandaguppen blijven ietwat kleiner vanwege het pink-gen dat zij bezitten. Het pink-gen zorgt voor een zg. dwerggroei (m.n. bij de mannen). In de ginga's (ongeacht of het een rubra is of een ander) zit geen spatje endlerbloed bij in maar wildgup. Dus bij deze worden de fabels over inmenging van endlerbloed bij deze twee soorten per direct ontkracht. M.n. de commercie heeft er nogal een handje van om dergelijke kleinere guppen als endler of als endlerhybride neer te zetten. Wat dus totaal onterecht is.

En nog even dus terug te komen op jouw nr.5 die je opnoemde → Al de opgenoemde guppen in de top 5 m.u.v. de endler zijn Poecilia reticulata.
De meeste commerciële guppen kosten in de winkel hedendaags doorgaans tussen de € 1,25 - € 3,95. Doch er zijn ook genoeg soorten (vaak exclusieve soorten) waar je met zo'n bedrag niet wegkomt en toch in de paar tientjes per paar het moet gaan zoeken. Je slaat soms steil achterover wat een gewild guppenpaartje tijdens een veiling kan opbrengen. We hebben ze al zien weggaan voor een paar 100 euro per koppel (hoogste wat ik meemaakte was € 400,00... dat hadden die amerikanen er blijkbaar voor over).


Wat schitterend! hier ben ik juist kei blij mee!

erg bedankt dat je de tijd heb genomen om zo uitgebreid reactie te schrijven. Is het ok als ik dit gebruik als input voor een nieuwe video in de toekomst? ik ben oprecht blij dat je "begrijpbaar" dit heb opgeschreven. Op internet staat van alles en het gaat alle kanten op haha. Heel eerlijk had ik niet zo heel veel met guppen. Maar toen ik dacht. ik maak een filmpje over guppen; toen pas kwam ik erachter hoe tof ze eigenlijk zijn en kunnen zijn. En hoeveel soorten er zijn! en hoe onderschat guppies zijn
 
Hoi, hoi,

Fijn om dat te vernemen. Zoals ik reeds stelde: ter positiever opbouw. Maar jazekers, mag je dit gebruiken voor een volgend videogebeuren.

Het is idd dusdanig dat je van links naar rechts wordt gesmeten (om het maar even platvloers weer te geven) op het internet als het om info gaat. Veelal vind je gekopieerde teksten die vaak gelieerd mogen worden aan commerciële boekwerken. En als dusdanig als correct gezien wordt. Redelijk frequent kunnen dergelijke teksten wat mij betreft weggegooid worden. Niet om respectloos te zijn doch omdat er door de commercie nogal veel generalisaties zijn ontstaan om de verkoop van vissen en aquariumtoebehoren naar hun hand te zetten. En de commerciële boekwerken dergelijke opmerkingen meenemen in de opmaak van een dergelijk boekwerk. Het volgende wat ik stel is ook zekers niet respectloos bedoeld maar het is wel de jongere generatie die zich meer laat meeslepen wat de commercie onderhuids bij ze inbrengt. Kijk, ik stam zelf uit de jaren '60 doch bewuster van wat er zich vanaf de jaren '70 afspeelde. Toen was praktisch elk huishouden voorzien van een aquarium of viskom (toen was er nog geen ophef erover). Toen moesten we de hobby ook gewoon uitoefenen met wat er destijds beschikbaar was. En dat ging toen ook goed. Dus denk ik altijd: als het toen kon met beperkte middelen, waarom hedendaags dan niet? De techniek mag dan wel wat veranderd zijn maar het aquarium met toebehoren is en blijft hetzelfde. Daar kan niemand aan tornen... Dan moet je wel van een hele andere planeet afkomen als je dit wilt tegenspreken....

Wat niet valt tegen te spreken is dat een ieder zelf invulling kan geven aan deze aquariumhobby. Ook qua keuze aan de te houden vissen of andere aquatische dieren is dat aan een ieder zelf te bepalen. Ik ga op zich op dit vlak wel degelijk mee met de tijd doch zal niet onnodige toestanden aanschaffen omdat het nu zo "hot" is. Want dan vraag ik me af wat dan de toegevoegde waarde is.. Ja, de bankrekening wordt wat magerder...

Het is natuurlijk iets persoonlijks of je wat met guppen hebt of niet. Verschillende mensen, verschillende smaken... toch? Ikzelf ben wel een gepassioneerd aquariaan in dat opzicht (zeg ik met enige trots... )

Nou, ik schrijf vrij gemakkelijk iets op. Zit in me. Schrijven is voor mij een vorm van ontspanning. Maar op dit vlak schrijf ik regelmatig wat artikelen voor het Poecilia nieuws. Heel leuk om te doen.

Grtjs & fijne avond
 

Terug
Bovenaan