Welke filter


Saskia

Active member
Lid geworden
9 januari 2010
Berichten
40
Locatie
Posterholt
Hallo allemaal.

Eind deze maand mag ik ons aquarium gaan halen.
Bak is 2.00 x 60 x 60
Het wordt uiteindelijk een discus bak.
Graag had ik advies welke pomp/filter ik het beste kan gebruiken om te zorgen dat alles zo optimaal mogelijk werkt
 
bioloog is het handigst. maar om bij 2e hands bakken nog een overloop in te bouwen schijnt wel is tricky te zijn.

met potfilters kom je al gauw aan 2 of zelfs 3 filters.

2x JBL E1501 of 3x eheim professional 4+ 350 bijvoorbeeld.
 
Een verenigingsgenoot van ons draait een massieve 2 komma nog wat kuub (!) bak met 2 Fluval FX 5.
Dus voor die "slechts" 720 liter bruto van Saskia meteen reppen over 2 of 3 filters is misschien wat voorbarig.

@Saskia dat is dus gelijk één van onze voorstellen: bekijk die FX5 eens, dat zijn bakbeesten van filters.
2 wat minder groot uitgevallen filters kan je ook een heel eind mee komen.
Maar laat je vooral niet gek maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zat m is op te zoeken. nog nooit van gehoord maar wat een beesten zijn dat jemig.

vraag me wel af wat het geluidsniveau ervan is :S
 
Dankjewel voor jullie advies. Ik had zelf een beetje zitten kijken en zag de fluval fx6 is de opvolger van de 5. Nu is deze geschikt tot 1500L nu hebben ze Ook de fx4 en deze is geschikt tot 1000L wat is nu beter. Is de zwaardere niet te krachtig voor discus of heb ik deze juist nodig voor de vervuiling.
Is het ook een idee om er nog een interne bij te gebruiken....
ik hoor graag van jullie
 
Zou zelf.gewoon voor de zwaarste gaan.

Een intern filter erbij zet niet veel zoden aan de dijk denk ik.
 
Ik denk niet dat er snel wat te krachtig is voor een discus. Het zal dan de stroming zijn die te krachtig is. Dus dan moet je het eventueel splitsen, zodat er geen hogedrukstraal uit 1 buisje komt.
Ik ben zelf wel fan van 2 filters. Je kan dan om en om 'verschonen' en je stroming is ook makkelijker te regelen.

Ik had het eerder zelf ook. Als ik jou was zou ik overwegen om met PVC te werken. Ik kreeg na 1 jaar knikken in de slangen. Maar dat kwam misschien ook om dat ik gekke bochten maakte met de slangen om ze mooi weg te werken.
 
Is het ook een idee om er nog een interne bij te gebruiken....
ik hoor graag van jullie

Nee.

Ik heb overigens wel een keer gehoord van een soort overloop in je aquarium, dus een soort glazenhok van 15cm bij 15cm en 55cm hoog (0,5mm lager dan je waterhoogte). Je glazenhok doe je vol met filterspullen en boven op filterwatten.
Onderin doe je een slang met een die het water er uit zuigt, een opvoerpompje denk ik, en die spuit het weer aan de andere kant van je bak er uit. Zo heb je een minibioloog.
 
Dankjewel allemaal. Nu ben ik gister naar een aquarium winkel geweest om daar eens te vragen naar advies. Daar adviseerde ze om niet de fx6 te pakken omdat deze echt te krachtig zou zijn.zelfs de fx4 zou te krachtig zijn. Advies daar was de jbl 1901 of eentje van superfish de 600 geloof ik. Ik ben bang dat ik daar er te weinig stroming mee zou hebben. Ongelofelijk hoe meningen uit elkaar lopen hahaha.
 
dat was zeker een winkel die de fx6 niet in het assortiment had zitten?

ik heb zelf een E1901 op mijn 150cm (400L) bak draaien.
als ik het zou moeten beoordelen zal deze in zijn 1tje te weinig kracht hebben om een bak van 700L goed te kunnen filteren. zeker met grote vervuilende cichliden erin :)
 
dat was zeker een winkel die de fx6 niet in het assortiment had zitten?
Niet daar op voorraad maar kon wel bestellen. De jbl die geadviseerd werd was ook niet op voorraad zou ook besteld moeten worden. Filters zijn niet goedkoop en ben zo bang de verkeerde keuze te maken
 
De Fluval doet op papier 3500 l/h. Dit zal netto eindelijk de helft zijn dus rond de 1750 l/h. Jouw bak is ongeveer 700 liter. Dit betekent dat hij ongeveer 2,5 keer je bak per uur zal filteren. Dit klinkt niet heel veel te fors. En je kan je flow middels een spraybar of "lillypipe" regelen, dus ik verwacht niet direct dat het heel erg te veel is, maar je zou kunnen overwegen om twee kleinere te plaatsen, evt. de fx 4. Deze kan je dan altijd nog "iets" knijpen mocht je de flow te groot vinden. Maar twee eheims of JBL's is ook geen slechte keuze denk ik. Succes met je puzzel!
 
houd bij de JBL´s wel in de gaten dat deze gevuld zijn met alleen maar sponzen.
alleen het onderste bakje zit poreus spul in en de rest is allemaal spons.
dus dan zou je ook nog een 3-4liter aan siporax oid erbij moeten aanschaffen om die sponzen te vervangen. dat is ook nog is een 60euro extra.
dat werkt namelijk 10x beter voor de biologische filtering dan dat sponzen doen.
ik heb zelf alleen in het laatste mandje de sponzen laten zitten en de rest gevuld met siporax en eheim substrat.
 
Koop 'gewoon' 2 grote filters en klaar ben je.
Als er 1 het niet doet, heb je er nog 1 die het wel doet, en als je de 1 schoon maakt, maak je de ander 3 maanden later schoon.

Koop of 2 JBL e 1501's http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompen_aquarium/buitenfilter/jbl/212392?rrec=true = €260,-

Of Eheim:
2x. http://www.aquaplantsonline.nl/filt...eim-professionel-4-plus-600-2275-buitenfilter
Maar dan ben je veel meer kwijt.

Sneu voor de winkeltjes die hun filters willen verkopen, maar vaak ben je €50 - €70 meer kwijt als je bij zo'n buurtwinkel zulke standaard filters gaat halen.
 
Top hier kan ik wat mee!! Laatste vraag. Ik heb nog een tetra tec 1200 staan. Zou ik die ook kunnen combineren met bijvoorbeeld een jbl. Of is deze daar te licht voor
 
Zeker. Mooi dingetje.

Terta tec 1200 = 1300L
JBL 1501 = 1400L

= 2700 liter bruto.

Dat is niet heel erg ruim, maar kan misschien.
Evt. sluit je 3 filters aan. Nog een JBL of een Eheim ofzo.

Ik heb wel is 4 filtertjes op mijn 700 liter bak gehad. werkt gewoon goed hoor!

Let er wel op wat @RichD1011 ook al aangeeft. Vul hem wel met siporax 15mm.
Overweeg een zak van 10liter te kopen. ben je voor je leven lang klaar. (let op, is duur spul :p).

Pas dan werkt een filter ook waar voor hij bedoeld is. Als je er 'rommel' in gooit kan je wel 10 filters op zetten, maar werkt het nog niet super.
 
Top hier kan ik wat mee!! Laatste vraag. Ik heb nog een tetra tec 1200 staan. Zou ik die ook kunnen combineren met bijvoorbeeld een jbl. Of is deze daar te licht voor

Houd wel in de gaten dat als een tetra tec stilstaat dat de rubbers erg snel uitdrogen en dat die dan gaan lekken. Dit is natuurlijk snel te fixen met een nieuwe rubber set. Maar waarschuw toch omdat ik mijn kast al een zijknat heb gehad en dit een kwaaltje is van de tetra tecs
 
Nu kom ik op internet de sunsun pompen tegen die in prijs enorm voordelig zijn. Lees ook veel goede dingen. Iemand toevallig ervaring met deze filters???
 
Houd wel in de gaten dat als een tetra tec stilstaat dat de rubbers erg snel uitdrogen en dat die dan gaan lekken. Dit is natuurlijk snel te fixen met een nieuwe rubber set. Maar waarschuw toch omdat ik mijn kast al een zijknat heb gehad en dit een kwaaltje is van de tetra tecs

Rubbers uitdrogen? insmeren ,he. Eheim heeft er vaseline voor.
En de rubber van tetratec, wordt plat. dan sluit hij slechter af.
 
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij slurpen de SunSun filters vele malen meer energie dan de andere merken.
Is wel een belangrijk puntje.
 
Dat en ik heb meermaals gelezen dat ze spontaan gaan lekken.

Ik zou eerlijk gezecht niet willen besparen op filtering.
 
Ik ook niet. Het kan vrij makkelijk 10 jaar lang goed gaan. Maar het kan ook vrij makkelijk na 1 maand fout gaan.

Daarbij, als er na 5 jaar een onderdeel kapot gaat, koop je gewoon een nieuw onderdeel, bij Eheim, ipv een nieuw filter van een B merk.
(wel tegen belachelijke prijzen, €11,- voor een rubberen ring ofzo, maar altijd beter dan een nieuw filter).
 

Terug
Bovenaan