Welke filter techniek gebruikten jullie allemaal?


Gast17

Well-known member
Lid geworden
31 maart 2018
Berichten
48
Beste forum leden ik ben wel eens benieuwt welke filter technieken jullie gebruiken.
Zelf maak ik gebruik van een sunsun hw 404b filter en 2 hw 603 en 602 filters als voorfiltering van mijn groote filter.
Ook is mijn compleeten systeem van pvc en heb ik een compleeten diy bodem afzuiging en opervlakten skimmer.
Ook staan er 15 kogel kraanen en 2 compleeten bypassen op het systeem, om het zo goed mogelijk afteregellen.
Zodat ik tijden het schoonmaken van de voor filters mijn systeem kan blijven draaien.
Voor het water verversen kan ik een gardena slang aansluiten en zo heel het aquarium leeg pompen via de bodem drain.
Maar meestal maak ik gebruik van een simpellen slang om de planten resten weg tezuigen op de bodem.

Ik ben benieuwt welke eigen creaties jullie hebben gemaakt.

20170905_231121.jpg


20170902_110352.jpg


20170903_193528.jpg


20170903_200351.jpg


20171015_230347.jpg


IMG-20170909-WA0008.jpeg


IMG-20170927-WA0008.jpeg


20171015_230332.jpg


20170911_140512.jpg


20170921_230116.jpg


20170921_225652.jpg
 
Amai, serieuze installatie! :eek:
Hoe groot is je bak eigenlijk?
Maar wat ik me afvraag: verlies jij niet enorm veel pompcapaciteit door al die bochtjes in je leidingwerk?
 
Mijn aquarium is 150 liter en met alle techniek zit hij rond de 182 liter als mijn filters schoon zijn haal 1430 liter per uur en dat heb ik berekend met emmers en een stopwach. En mijn filter pompt leeg 2000 liter per uur
 
Het ziet er allemaal zeer indrukwekkend uit Sven. Het is dat je een foto van je bak er bij hebt staan, anders zou ik gezegd hebben dat dit de filtering voor het Oceanium in Rotterdam zou zijn :thumbs:
Zelf gebruik ik een Eheim 4 350T, en voor de waterwissel een 10L emmer en 2 meter slang.
 
Gebruiken jullie ook 50/50 osmose lijding water?
 
Dan zou ik maar eens met osmose gaan probeeren dan zie je dat het water nog helderder wordt en een osmose aparaat heb je tegewoordig al voor 39 euries en je planten krijgen er een boest door omdat je gh en kh nog lager wordt en minder kalk in je water.
 
De afgelopen 2 weken heb ik aardig wat ervaring op mogen doen met het filteren van aquariumwater.

Mijn Eheim begon een beetje te lekken in de pompkop. Dus deze moest naar Duitsland.
Inmiddels is deze weer terug en werkt de filter weer perfect.

Dus omdat de pompkop naar Duitsland moest, had ik geen filter. Dus gelukkig kon ik er een lenen bij de aquariumzaak.

Zo kon mijn filtermateriaal in leven blijven, en mijn vissen ook.

Ik heb toen ook maar een jbl 1501 gekocht, zodat ik in de toekomst een reserve paraat heb staan.

Het leen apparaat is was een Eheim 2229 droog nat interval filter. Hier heb ik al mijn siporax in gedaan. Voor de pijpjes was geen plaats.
Het filter was te klein voor mijn 300 liter bak. Dus het water was niet echt helder.
Het interval heb ik na 2 dagen uitgezet. Het ding maakt veel lawaai.

De jbl 1501 heb ik ook gevuld met siporax en pijpjes. Deze filter had mijn bak in een dag weer mooi helder.
Alleen deze filter maakt naar mijn smaak een hinderlijke bromtoon.

Inmiddels staat de Eheim 2178 weer onder de bak.

Deze heeft een grof voorfilter. Dan 2 bakken met pijpjes. Dan 2 bakken siporax. Als laatste een fijn vlies.
Na het filter zit nog een Eheim reeflex 500 uvc filter.

Ik heb zelf een pvc systeem gemaakt. Daarin heb ik ook een aftapkraan opgenomen.
Zo kan ik het nodige water uit de bak laten stromen. Daarna vul ik de bak weer aan met de gieter.

Hier wat plaatjes.

Leenfilter:

E3B2A29A-484C-4AF8-B25D-CFA013F24373.jpeg


Huidige situatie:

1D7B0210-27CB-42C7-914A-ECC8874AC697.jpeg
 
Ziet er allemaal super strak uit biljoenblik
Alleen had ik de jbl in geruilt voor een superfish x pro dat zijn super goedkoopen filters van rond de 129 euro en deze pomp 2000 liter per uur. Ook is het voordeel van de x pro dat hij op de bleu prints van de sunsun filter is gemaakt en dat zijn super betrouwbaaren filters omdat ze zo simpel zijn en de onderdelen zijn super goedkoop.
Al die info weet ik omdat ik zelf werkend ben in een groote aquarium zaak en ik vaak met vertegenwoordigers praat
 
Dan zou ik maar eens met osmose gaan probeeren dan zie je dat het water nog helderder wordt en een osmose aparaat heb je tegewoordig al voor 39 euries en je planten krijgen er een boest door omdat je gh en kh nog lager wordt en minder kalk in je water.

Steenbergen in Noord Brabant toch?

Heb zelf op de Welberg gewoont. Het leidinwater is daar echt beroerd. Het water is geel. Heb de kleur van dat water op het werk gemeten en was bijna 10 pt/co. Osmosewater heeft kleur 0 pt/co.
Dus ik geloof gelijk dat je water helderder is.
 
Ziet er allemaal super strak uit biljoenblik
Alleen had ik de jbl in geruilt voor een superfish x pro dat zijn super goedkoopen filters van rond de 129 euro en deze pomp 2000 liter per uur. Ook is het voordeel van de x pro dat hij op de bleu prints van de sunsun filter is gemaakt en dat zijn super betrouwbaaren filters omdat ze zo simpel zijn en de onderdelen zijn super goedkoop.
Al die info weet ik omdat ik zelf werkend ben in een groote aquarium zaak en ik vaak met vertegenwoordigers praat

Heb de jbl voor 129 euro incl verzenden gekocht. Nieuw in doos. Is dat ook goed.:juggle:

Ben benieuwd welke zaak?
 
Ik bn werkend bij intratuin halsteren dat is de grootste intratuin van nederland en dat is geen normaalen simpelen intratuin waar ze alleen guppjes verkoopen. Wij hebben daar 20 groote vis stelling met 54 120cm baken met koud en tropica vissen verder is onze afdeling 640 vierkanten meter en hebben we bijna alle merken filters staan jbl eheim sera superfish fluval en juwel tetra oase. Dus als je in de buurt bent van halsteren zie ik jullie wel een keer verschijnene in halsteren.
Ik draai daar de afdeling samen met me schoonvader en me vriendin werkt bij de kassa.
 
Ik bn werkend bij intratuin halsteren dat is de grootste intratuin van nederland en dat is geen normaalen simpelen intratuin waar ze alleen guppjes verkoopen. Wij hebben daar 20 groote vis stelling met 54 120cm baken met koud en tropica vissen verder is onze afdeling 640 vierkanten meter en hebben we bijna alle merken filters staan jbl eheim sera superfish fluval en juwel tetra oase. Dus als je in de buurt bent van halsteren zie ik jullie wel een keer verschijnene in halsteren.
Ik draai daar de afdeling samen met me schoonvader en me vriendin werkt bij de kassa.

Ben daar al een aantal keer geweest. Tegewoordig ga ik naar Bubbels hier in Hoogerheide.
 
Ja chris van bubbles ken ik wel haha die zit bij ons ook op de vereniging bali.
 
Leuk hoor,zal daar zeker een keer komen kijken!

Al die info weet ik omdat ik zelf werkend ben in een groote aquarium zaak en ik vaak met vertegenwoordigers praat

Vertegenwoordigers zullen natuurlijk altijd de producten die ze vertegenwoordigen de hemel in prijzen! ;)
Jarenlange ervaringen van onafhankelijke gebruikers zijn een betrouwbaardere bron hoor!
 
Klopt maar zo ehb ik zelf ervaren dat de nieuwe filters van oase niet zo denderent zijn en dat de filter midia hel x veel problemen geeft omdat het eigelijk een moving bed filter is daarom raad ik iedereen aan die eem oase biosmart heeft deze te vervangen voor ceramic filter media en ook de voor filter door een groferen tevervangen want anders slipt hij bijna elke week bekand dicht.
Daar krijgen wij ook veel klachten over
 
Ik ben gebruiker en fan van de Fluvsl G serie.

Dat een bak helder wordt door gebruik van osmose water daar ban ben ik nist overtuigd.

Ik heb een bak op kraanwater en ei en die is echt glashelder.
 
Het is maar 35 euro per jaar en 1 x per maand een avond lekker gezelig kletsen.
Ook zitten er 3 nederlandsen kampionen bij ons in de verrenigingen waar je veel van kan leren zo als piet met zijn zee paartjes en de fam van den berg met de a1 baken waar je u tegen zegt.
 
Ik ben gebruiker en fan van de Fluvsl G serie.

Dat een bak helder wordt door gebruik van osmose water daar ban ben ik nist overtuigd.

Ik heb een bak op kraanwater en ei en die is echt glashelder.

Dirk. Dat komt omdat het kraanwater in Steenbergen ronduit geel is. Dat probeerde ik in wat technische termen te zeggen hierboven.

Hier in Hoogerheide en bij mijn ouders in Zierikzee is het wat gewoon kleurloos. Dus dan merk je dat niet zo.
Daarom snap ik de opmerking van Sven wel.
 
Dat er in Nederland nog geel (gelig) water uit de kraan komt, had ik niet verwacht.
 
Klopt maar zo ehb ik zelf ervaren dat de nieuwe filters van oase niet zo denderent zijn en dat de filter midia hel x veel problemen geeft omdat het eigelijk een moving bed filter is daarom raad ik iedereen aan die eem oase biosmart heeft deze te vervangen voor ceramic filter media en ook de voor filter door een groferen tevervangen want anders slipt hij bijna elke week bekand dicht.
Daar krijgen wij ook veel klachten over

Dat heb ik op andere fora ook al gelezen.

Ben zelf ook fan van ceramisch en sinterglas materialen. Deze zijn robuust en goed herbruikbaar.

Siporax bijv kun je weer als nieuw krijgen door deze 12 uur in bleekwater (100 ml op 2 liter water) te weken.
Daarna uitspoelen en op de verwarming laten drogen.
Kan ook in de magnetron. 1 minuut op 1000 watt. Damp lekker droog.

Deze kun je dan bewaren om af en toe wat vers in het filter te stoppen.
 
De mensen die met osmose een aquarium draaien weeten wat ik bedoel.
Als je 2 aquariums vult een met kraanwater uit hoogerheide en een met osmose zie je dat die met osmose veel helderder is en dag het lijkt als of er geen water in zit.
Ook maak je met 50/50 osmose en kraanwater de water waardes beter na als die van uit de natuur em daarom doen planten het er ook beter op.
 
Ik gebruik nu in de kleinere bakken interne filters van verschillende merken. Met de interne filters van Juwel is niks mis mee, mits je bak niet heel overbevolkt (vind ik dan hé). Alleen wel jammer dat je de sterkte van de uitstroom niet kan bepalen.
Ook heb ik een interne filter van JBL. Daar kan ik de sterkte van de uitstroom wel bepalen. En ik heb een aantal sponsfilters, goedkoop en in kleine bakken of bakken met garnalen werkt het prima.
En sinds kort heb ik een aquariumpje van Aquatlantis inclusief intere filter. Ik vind de filter erg groot en onhandig in het gebruik.

Voor de grotere bakken gebruik ik een EHEIM buitenfilter en/of nog een interne filter van Juwel (vaak gebruik ik er dan twee).

Heb positieve reviews gelezen van het merk Sunsun. Heb er zelf nog nooit een filter van gekocht, maar wie weet in de toekomst. Maar voor buitenfilters durf ik geen ander merk te gebruiken dan EHEIM. Gaan ook lang mee.
 
Het is maar 35 euro per jaar en 1 x per maand een avond lekker gezelig kletsen.
Ook zitten er 3 nederlandsen kampionen bij ons in de verrenigingen waar je veel van kan leren zo als piet met zijn zee paartjes en de fam van den berg met de a1 baken waar je u tegen zegt.

Lees dit berichtje nu pas. Ach het geld is het niet. Ben al lid van nbat.

Maar denk ook een beetje drempelvrees.

Misschien eens vragen of ik een keer met Chris mee kan. Om eens te kijken of het wat is. En 1x per maand is ook wel in te plannen.
 

Terug
Bovenaan