Welke filter (capaciteit, soort uitstroom, uitstroomrichting, etc)?


Pascal1993

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2022
Berichten
55
Leeftijd
30
Beste experts,

Zoals sommigen inmiddels weten hebben wij iets meer dan een maand geleden een Juwel Trigon 350 gekocht en geïnstalleerd.

Financieel is het op dit moment nog niet aan de orde maar ik zou graag wat advies willen voor als dit binnenkort weer tot de mogelijkheden behoord.

Op het moment zit het standaard Juwel binnenfilter (Juwel Bioflow XL, 1000l/h) nog in het aquarium, echter, deze wil ik graag vervangen door een extern filter.

Voorkeur gaat, gezien ruimte in de kast etc. naar een enkel extern filter.

Aan welke capaciteit filter moet ik dan denken? (Liefst met voorbeelden)

Voorkeur gaat uit naar een filter met verwarming, echter dit is geen harde eis.

Daarnaast, ons aquarium is een hoek aquarium met ronde voorruit, welke manier van uitstroom is hierin het beste en hoe richt ik hem het beste om deadspots te voorkomen?

Op het moment merk ik dat er aan de wand onder de spraybar een deadspot lijkt te ontstaan namelijk.

Alvast bedankt voor jullie hulp en inzichten.

Groeten,

Pascal
 
Het maakt nogal verschil wat voor visbestand je hebt, heb je een goed beplante bak met een schooltje galaxy rasboras of alleen stenen met een fahaka kogelvis om maar 2 uitersten te noemen.
Dat gezegd hebbende, met 350 liter kom je met een Sera Xtreme 1200 met een normaal bestand een heel eind. Het is best een yroot filter qua inhoud, dus veel substraat mogelijk. Stroomsnelheid is te regelen in 8 stappen uit mijn hoofd. Is makkelijk schoon te maken, heeft een goed werkend automatisch aanzuigsysteem en je kan de uv lamp desgewenst aan of uit zetten.

Ook met een ronde bak geldt volgens mij dat als de uitstroom en in de instroom boven elkaar zitten je een redelijk goede stroming krijgt. Spraybar geeft meer beweging aan het oppervlak maar een minder stevige stroming onderin in mijn ervaring.
 
Hoi @Jelle Touwen,

Dankjewel voor je antwoord.
Het gaat om een gezelschapsaquarium met op het moment:

3x dwerggoerami
10x kardinaal tetra
9x hockeystick barbeel
10x? Japonica garnaal

Komen eventueel nog 2/3x Beaufortia kweichowensis bij. Vind ik erg leuke visjes, mits ik, desnoods lokaal, stroming een beetje fatsoenlijk kan krijgen.

Meer nieuwe soorten komen er voorlopig niet bij, hooguit vergroten school kardinaal tetra’s over enige tijd en bij een beter filter.

Overwegen nog wel diamantgourami’s indien de dwergen het niet overleven ivm het iridovirus waar, zover ik lees, niets aan te doen is.

Wat plantjes betreft is het geen heel vol beplant aquarium maar ook geen kale vlakte, ik denk wel gemiddeld met onder andere cabomba, javavaren, vallisneria, rotala’s en nog wat klein spul voor de voorgrond waarvan ik de namen niet meer weet, net als van de drijfplanten.

Voor nu zat het interne filter er bij, was het onder water vervoerd en hier geïnstalleerd zijnde ingedraaid omdat het op dezelfde plek als het oude aquarium moest en we verder geen plek hadden.

Plan voor een extern filter was er direct al wel zodra het salaris er weer is 😉.

Heel verhaal zo, maar goed.

Dank voor het advies.

Groeten,
Pascal
 
Bij een filter altijd 1 stap groter kiezen, dan het max opgegeven bakvolume.
Dus neem bij Eheim niet het type 350, maar juist de 600.
Zelfde geld voor JBL.

De trigon staat bekend om zijn niet zo handige doorstroming. Maar als bijvoorbeeld achter in de hoek de aanzuig maakt.
En de uitstroom een splitter opzet.
Zodat je parallel langs beide zijkanten richting voorkant kan laten stromen.
Zie rode schets in foto.
IMG_4312.jpeg
 
De trigon staat bekend om zijn niet zo handige doorstroming. Maar als bijvoorbeeld achter in de hoek de aanzuig maakt.
En de uitstroom een splitter opzet.
Hoi @biljoenblik,

Bedoel je dan een splitter en 2 “normale” ronde openingen of een spraybar? Weet nog niet precies wat de opties zijn voor zo’n filter.
 
Als je zou kiezen voor een JBL dan zou ik voor de 1902 gaan en niet voor de 1502. De laatste heb ik op 330 liter en het krap aan zeg maar.
Maar goed de keuze is groot.
 
Het maakt nogal verschil wat voor visbestand je hebt, heb je een goed beplante bak met een schooltje galaxy rasboras of alleen stenen met een fahaka kogelvis om maar 2 uitersten te noemen.
Dat gezegd hebbende, met 350 liter kom je met een Sera Xtreme 1200 met een normaal bestand een heel eind. Het is best een yroot filter qua inhoud, dus veel substraat mogelijk. Stroomsnelheid is te regelen in 8 stappen uit mijn hoofd. Is makkelijk schoon te maken, heeft een goed werkend automatisch aanzuigsysteem en je kan de uv lamp desgewenst aan of uit zetten.

Ook met een ronde bak geldt volgens mij dat als de uitstroom en in de instroom boven elkaar zitten je een redelijk goede stroming krijgt. Spraybar geeft meer beweging aan het oppervlak maar een minder stevige stroming onderin in mijn ervaring.
Met een bruto uitstroom van zo'n 1200 liter? Dat zal netto hooguit tot rond de 900 liter/h zijn. Van een 350 liter bak is dit denk ik toch te weinig.
 
Met een bruto uitstroom van zo'n 1200 liter? Dat zal netto hooguit tot rond de 900 liter/h zijn. Van een 350 liter bak is dit denk ik toch te weinig.
Ik ga zelf liever van de helft netto uit dus daarom zou ik iets nemen als bv de 1902 waarvan je zo n 1000 liter overhoudt.
Bruto 1200 kan genoeg zijn maar dan moet je bestand niet te groot zijn en ook qua stroming wordt kantje boord.
Ik heb dus de 1502 op 330 liter en had liever een slag groter gehad.
 
Ik heb een rio 350, dus een rechthoekige. Ik heb het oorspronkelijke interne filter erin Dat fungeert ook meteen als skimmer) en een JBL 1902 erop. Goede stroming in de oppervlakte en door de bak heen.
Ik had door een bevolkingsexplosie van mijn Xyphophorus helleri een nogal forse visbezetting, maar deze twee filters redden het samen.


Voor een driehoekige bak als de trigon, kun je ofwel de spraybar splitsen (grijze electriciteitsbuizen hebben veel hulpstukken en kun je prima gebruiken in combinatie met aquariumslangen) of de eendenbek in de hoek en de aanzuiging in de zelfde hoek.
 
Met een bruto uitstroom van zo'n 1200 liter? Dat zal netto hooguit tot rond de 900 liter/h zijn. Van een 350 liter bak is dit denk ik toch te weinig.
Stroming is niet zo hard als bij sommige andere pompen, maar daardoor is de doorstroom door het filter wel optimaal. Er wordt te veel gekeken naar liters per uur en te weinig naar het optimaal gebruik van je filtermateriaal.
Ik lees en hoor veel mensen het hebben over 3 tot 5 keer bakvolume per uur, dat is mooi voor soorten die van een beetje stroming houden, maar voor beeksoorten is het te weinig en voor soorten uit plassen, meren en moerassen veel te veel.
Het bestand van Pascal is niet erg groot en het zijn geen soorten die harde stroming nodig hebben, dwerggoeramies hebben het liefst stilstaand water, kardinalen en hockysticks komen in wisselende biotopen voor, van stilstaand tor langzaam stromend.
 
Hier voor de nerds een interessant linkje over stroomsnelheid vs filtermedia vs filtercapaciteit: https://aquariumscience.org/index.php/6-5-1-flow-function/

In het kort: veel stroming is tot op zekere hoogte goed want het bevordert de filtercapaciteit (bacteriën die dingen omzetten), maar veel belangrijker dan de stroming is het filtermateriaal. Dus hoeveel oppervlak is er beschikbaar per rondgang door het filter.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat erom hoeveel water in je bak per uur gefilterd en dus gereinigd kan worden. Daarvoor kan het dus zo zijn dat méér water door méér filtermateriaal beter gereinigd wordt. Een hogere doorstroming maakt dat er meer water gefilterd wordt. Maar er is meer. De hoeveel filtermateriaal speelt ook een rol. Daarom kan het zo zijn dat je door bijvoorbeeld het gebruik van twee filters een betere kwaliteit water krijgt om dat het water ook door een hogere hoeveelheid filtermateriaal wordt geleid. Het is dus en, en. Ts vertelde over een Sera filter die bruto 1200 l/h verwerken kon. Mijn reactie was dat dit netto hooguit 900 l/h zou zijn. Wat m.i. al te weinig doorstroming zou zijn. Daarnaast is het ook zo dat bij een enkele filter keuze met een grotere l/h uitstroom niet noodzakelijkerwijs een voldoende filterkwaliteit zou geven. Maar daar heb ik dan ook niets over gezegd. Maar ik ben dan ook geen nerd...
 
Hier voor de nerds een interessant linkje over stroomsnelheid vs filtermedia vs filtercapaciteit: https://aquariumscience.org/index.php/6-5-1-flow-function/

In het kort: veel stroming is tot op zekere hoogte goed want het bevordert de filtercapaciteit (bacteriën die dingen omzetten), maar veel belangrijker dan de stroming is het filtermateriaal. Dus hoeveel oppervlak is er beschikbaar per rondgang door het filter.
Hoi Gino,

Wat een interessant artikel. Ga er eerdaags eens goed voor zitten om het helemaal te lezen.

Zo te lezen lijkt enkel kijken naar flow niet de methode maar is het een combi.

Er moet in ieder geval turbulente stroming in het filter zijn als ik het goed begrijp. Waarbij het soort en de hoeveelheid filter materiaal het belangrijkst zijn.
 
Ik heb me er wat verder in verdiept en ben voornemens, gezien gebruiksgemak, het voorfilter en de interne verwarming te gaan voor de oase biomaster Thermo 600.

De 350 zou volgens specs van oase kunnen maar door jullie advies weet ik dat ik beter een stap groter kan gaan.

Plan is om er binnenkort 1 te kopen, 4 weken mee te laten draaien met het interne filter, en daarna bij een waterwissel het interne filter ga verwijderen. Hopelijk wil dit laatste een beetje makkelijk met de Juwel bakken.

Op de lange termijn komt er dan eventueel nog een tweede biomaster 600 bij onder. Vooral als backup (mocht er iets gebeuren met de 1) maar ook als extra filter.

Allen in ieder geval heel erg bedankt voor jullie inzichten en adviezen.

Dit forum is, als beginner, echt een geweldige hulp in het oerwoud van informatie en reclame dat er verder op internet te vinden is.
 

Terug
Bovenaan