welke dwergcichliden eten geen vuurgarnalen op?

Discussie in 'Cichliden: Amerikaans' gestart door gup01, 21 feb 2010.

View Users: View Users
  1. gup01

gup01

Lid geworden:
    16 dec 2009
    hallo allemaal
    ik heb 4 maanden geleden een bak van 55 liter gekocht.
    en toen ik hem kocht zag ik dat er vuurgarnalen in zaten
    ik vond ze heel mooi
    maar ik wilde ook dwerg cichliden in de bak
    maar zijn er dwerg cichliden die geen vuurgarnalen opeten?

;) groetjes gup01 ;)

2. Joooke

Joooke

Lid geworden:
    15 mei 2009
    is 55 liter niet weinig voor cichlides?
    Ik kan er nu niet direct een afmeting op plakken, maar ik vrees dat 55 l erg krap zal zijn voor dwerg cichlides. Het zijn visjes die toch wat ruimte wensen...

3. Jeppo

Jeppo

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Pff, er zijn soorten die 3,5 cm zijn en daar zou het misschien bij kunnen, ik kan alleen even niet op de naam komen.
    Ik denk dat bij alle soorten die regelmatig te koop zijn in de LFS de vuurgarnalen op het menu staan.

55 liter is sowieso te weinig om een koppeltje dwergjes in te houden, vind ik.

4. BasP

BasP

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Zou dit aquarium 60 cm. kunnen zijn? De enige cichlide die ik zou kunnen bedenken is de Apistogrammoides pucallpaensis, blijft heel klein, zal daardoor de meeste garnalen wat meer met rust laten en past - eventueel - nog net in een aquarium van 60 cm. Nadeel is alleen de verkrijgbaarheid.

5. lootje

lootje

Lid geworden:
    23 feb 2010
    je kunt er mischien ook wel goerami's in doen.
    bijv. de dwerggoerami of de honinggoerami :)

groeten lootje ;)

6. DavidT

DavidT

Lid geworden:
    1 feb 2008
    alle dwergcichliden zullen sowieso de kleine garnaaltjes opeten, misschien zullen de volgroeide garnalen te groot zijn voor kleine dwergcichlides, maar dan zullen je garnalen dus toch uitsterven.

7. Mars

Mars Erelid

Lid geworden:
    16 jun 2004
    Tenzij je zorgt voor voldoende mos enzo. Daar kunnen kleintjes zich dan ook in verstoppen en pas tevoorschijn komen als ze groot genoeg zijn ;)

8. Auke Noppe

Auke Noppe

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Ligt er ook maar net aan hoe groot je visjes geschapen zijn. Ik heb een cacatuo�des gehad die een volwassen vuurgarnaal in z'n geheel naar binnen werkte :o :stop2:

9. DavidT

DavidT

Lid geworden:
    1 feb 2008
    mijn ervaring is dat ze zich toch wel een keer buiten het mos wagen, en dat met de dood moeten bekopen. of je moet echt zoveel garnalen houden dat er meer jonkies bijkomen dan er worden opgegeten, maar dat zie ik in een 55l bak niet gebeuren.

10. Auke Noppe

Auke Noppe

Lid geworden:
    11 feb 2010
    @DavidT hier sluit ik mij volkomen bij aan!

11. Mars

Mars Erelid

Lid geworden:
    16 jun 2004
    Tuurlijk, maar het is niet totaal ondenkbaar. Zo heb ik van een groepje van 5 vuurtjes in mijn bak toch een constant groepje overgehouden (terwijl ik dacht dat ze dood waren, omdat ik ze nooit zag).

Maar als je er daadwerkelijk iets aan wilt hebben, dan is het uiteraard geen ideale combinatie. Want de vuurtjes zullen zich zo goed verstoppen dat je ze zelf ook niet ziet.

12. robdegekste

robdegekste

Lid geworden:
    22 okt 2008
    Of je koopt een iets grotere garnaal erbij

13. MsFelix

MsFelix

Lid geworden:
    4 nov 2009
    Toch even reageren op dit topic.
    Ik zie het eerlijk gezegd niet gebeuren dat mijn Ramirezi's mijn vuurgarnalen op zouden eten. Ik denk dat de vuurtjes veel te groot zijn voor dat bekkie van de Ramirezi.
    Ik heb sinds het Vivarium vuurtjes in mn bak, 14 stuks... en ik zie ze regelmatig. Niet alle 14 dan, maar er zijn er zat die zich wel laten zien.
    Ze zijn namelijk heel slim, ze bevinden zich voornamelijk bovenin de bak. Ze zitten op mijn javavaren die tegen de ruit geplakt zit. Of ondersteboven op mn Valisneriablad of Limnobium.
    De eerste dag toen ik ze erin deed, heb ik de Ramirezi's 1 keer zien happen naar ze, ze zagen ze aan voor levend voer. Maar de garnaal maakte een flinke schrikbeweging en toen liet de Ramirezi hem gewoon met rust...
    Denk dat jonkies wel gepakt zullen worden...

Maar ik heb dus niet de ervaring dat de vuurtjes zich alleen maar verstoppen of opgegeten worden...

14. LaReina

LaReina

Lid geworden:
    28 feb 2010
    genoeg verstopplekken is 9 van de 10 keer voldoende, want anders zouden ook alle garnalen in het wild al uitgestorven zijn...in kienhout kunnen ze zich mooi verstoppen, en ook dichte beplanting enzo...en idd mos...
    ik heb ook een koppeltje Ramirezi, en het gaat prima icm de vuurgarnalen!
    De garnalen laten zich ook niet echt intimideren moet ik zeggen, heb hele stoere, die blijven gewoon zitten als een vis ze aanraakt ;)

15. Jos Hut

Jos Hut

Lid geworden:
    8 apr 2008
    Denk ook eens aan de schaakbordcichlide: Discrossus filamentosa of de Taenicara candidi.Het lijkt me sterk dat deze soorten de garnalen opeten.

Hobbygroet,
    Jos Hut

16. GonzAlex

GonzAlex Guest

Als je zorgt voor voldoende schuilplaatsen voor de garnalen moet het geen probleem zijn. Mijn garnalen / vissen bestand blijft in evenwicht.
    Mijn garnalen verstoppen zich in het filter, boven de filterwatten.
    Dus gewoon verstopplekken maken, waar vissen niet bij kunnen.
    En ik heb mijn tetra's bezig gezien met een levende volwassen garnaal. Deze is gewoon opgegeten door de felgekleurde monstertjes.

17. TS
    TS
    gup01

gup01

Lid geworden:
    16 dec 2009
    ik wil het liefst zuid amerika soorten

18. Laurens de M.

Laurens de M.

Lid geworden:
    26 feb 2010
    Alle genoemde zijn iig zuid-amerikaans.

19. luc221212

luc221212

Lid geworden:
    7 nov 2011
    dario dario 3,5cm

20. senne76

senne76

Lid geworden:
    3 mrt 2012
    dario dario eet wel jonge garnalen

21. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Vuurgarnalen, vooral de jongen, zijn wel best kwetsbaar, net als de meeste gangbare garnalensoorten overigens.
    Iets grotere of robuustere soorten zijn misschien meer geschikt.

Ik heb zelf Caridina japonica (= C. multidentata, Japanse poetsgarnaal of Amano-garnaal) samen met Mikrogeophagus altispinosus en Laetacara dorsigera gehouden zonder problemen. Deze soort plant zich echter helaas niet voort in het (zoetwater-)aquarium, zodat je na verloop van tijd toch af en toe zult moeten bijkopen. Ik vind dat zelf geen onoverkomelijk probleem, maar daar mag iedereen zijn eigen mening over hebben.

Ècht grote soorten als bijvoorbeeld waaierhandgarnalen zullen volgens mij wel kunnen, maar ik heb geen idee wat de kansen van eventuele nakomelingen zijn.

22. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Overigens is dit een topic dat ik met veel belangstelling zal gaan volgen, want in mijn Rio 400 (1m. 50 en 400 liter, wel iets anders dan dit bakje dus, maar daarin spelen wèl dezelfde interacties een rol) wil ik zowel dwergcichliden als garnalen gaan houden.

Ik hoop dus op veel kritische inhoudelijke bijdragen!

23. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    als je graag dwerg-chicliden wil dan zou je de Apistigramma staecki kunnen nemen, ik heb daar in het verleden jongen van gehad. mannetje wordt ong. 5 cm vrouwtje blijft kleiner en heeft eitjes gelegd in een hol waarin OOK vuurtjes woonden en daar kwamen gewoon jonkies ….! Heb deze visjes nooit naar garnalen zien happen. eten wel heel graag van tabletten met spirulina-alg. Ook kleine watervlooien vinden ze lekker. Wel dien je de temperatuur op 26 * C te houden. Voor de rest zijn het probleemloze visjes, die je echter NIET bij grotere vissen moet zetten, dan kwijnen ze weg en zie je ze nooit.

24. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    dit topic stamt alleen uit 2010 :juggle:

25. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Dit is inderdaad een oud topic maar je moet er op rekenen dat alles wat in de bek past een potentiele prooi is.

26. Jeppo

Jeppo

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Mijn Dario hysginon jaagden achter alle vuurgarnalen aan. Echte rovers. Die worden een cm of 3.

Ik verwacht dat dwergcichliden, die groter worden, hetzelfde doen. Ik heb er echter geen ervaring mee, omdat ik verwachtte dat de garnalen levend voer zouden worden.

27. Paddy.K.1966

Paddy.K.1966

Lid geworden:
    6 okt 2007
    Dwergcichliden en garnalen zijn bij mijn beste weten niet echt veranderd sinds 2010 .....

28. Biologist

Biologist

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Ik heb Apistogramma cacatuoides samen met japonica's en (per ongeluk) vuurgarnale. Op bieden wordt niet gejaagd en de vuurgarnalen planten zich zelfs voort. De apisto's kijken er totaal niet naar om terwijl ze ze gemakkelijk op zouden kunnen eten. Ik zou het dus gewoon proberen met een klein groepje. Is misschien geluk hebben, maar je weet maar nooit.