Welke dwergcichlide in een groep?


J

JelleG

Guest
Hallo allemaal,
Ik zoek voor mijn toekomstige 150 cm aquarium een dwergcichlide die je in een groepje van minimaal 5 kunt houden. Het liefst een niet te grote, max 8 cm?
Alvast bedankt!
 
Ik ben sinds kort een grote fan van de 'Bolivian Ram' en kan je zeker die altisponosa's aanraden. Ze zijn niet zo kleurrijk als zijn neef de Ramirezi maar het gedrag vind ik zeer leuk om te zien. Makkelijk in een groepje te houden, zeker op 150cm en zijn nog vriendelijk naar je andere vissen ook.

Als alternatief zijn er natuurlijk ook nog een aantal Apistogramma soorten, die je op dat formaat ook prima in een groepje kan houden. Persoonlijk zou ik echter ook voor de mini Geophagusses gaan.

Wellicht niet onverstandig om de andere vissen die je in de planning hebt staan ook nog even te noemen i.v.m. eventuele compatibiliteits-issues.
 
M. altispinoza, inderdaad een absolute aanrader. Echt hele leuke visjes, en in een groepje prima voor deze bakmaat. En misschien minder opvallend gekleurd als de Ramirezi, maar ik vind ze zeker zo mooi. Ze zijn ook wat minder gevoelig.
 
Grotendeels een goed plan, mooie soorten. Ik weet alleen niet of de Alti's blij gaan zijn met zo'n groep rondscharrelende Cory's. Ik heb dezelfde combi (Maantjes, Alti's en Cory's) in een 2-meter bak gehad, en dat ging wel, maar in een bak van 150 cm zou ik een beetje bang zijn dat het toch wel druk wordt op de bodem, helemaal als de Alti's aan de leg gaan (en dat gaan ze ongetwijfeld). In plaats van de Cory's kan je dan misschien beter een schooltje zalmpjes nemen. Met een hoge rug om te voorkomen dat de maantjes ze opvreten, de Colombianus is heel mooi, bijvoorbeeld. Kies dan een ook L-nummer uit die niet alleen vegetarisch is, die houdt de boel wel schoon op de bodem :)
 
Ik zit nog een beetje te twijfelen over de lnummers, ik denk dat het 1 l201 wordt, 1l333/l46, 1 l128 en misschien nog een l114 en/of l018/81. Over de Cory’s zit ik nog te twijfelen, maar op veel sites wordt deze vis beschreven als een vredelievende vis die andere vissen volledig met rust laat.
 
Ik heb 2 keer M. altispinosus samen met Corydoras gehouden, en 2 keer gaf dat geen enkel probleem.
In discussies hierover op internet gaat het meestal om de verticale zwarte streep door het oog, waardoor de Corydoras als concurrerende soortgenoten zouden worden gezien, maar ik schat het onderscheidend vermogen van vissen hoger in .....

Ik heb zelf trouwens een grote voorkeur voor Pterophyllum scalare sp. 'Redshoulder Rio Manacapura', maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Onder de Corydoras zijn mijn favorieten trouwens C. adolfoi, C. arcuatus, C. duplicareus, C. eques, C. rabauti en C. sp. 'Venezuela Orange".
 
Dankje! Van die streep had ik nog nooit gehoord, hoe komen ze er op. Ik had zelf ook al besloten dat er redshoulder manacapuru in zouden moeten komen :D
 
Redshoulders zijn prachtig inderdaad. Is altijd wel een beetje afwachten of ze zo mooi gaan kleuren, er is nogal wat doorgekweekt spul op de markt, dus haal ze bij een een goede zaak / kweker.
 

Terug
Bovenaan