Welke corydoras soort


TessaPrincessa

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2011
Berichten
237
Locatie
Noord Holland
Ik kom er al een tijde niet uit welke corydorassen ik wil nemen. Ik heb een nieuw aquarium 60 cm, +-70 liter zwemruimte, zandbodem en naar mijn idee aardig wat planten.
de vissen die ik mijn bak zitten zijn:
8�neon tetra
4� zwaarddragers
2x indische modderkruiper
1x appelslak

vroeger had ik in mijn 45 liter de aeneus die vind ik ook heel leuk. Toen zat hij te klein kan ik die nu wel nemen? En welke soort(en) zouden ook in mijn bak passen?
 
Ik zou eerst naar de rest kijken, je zwaarddragers zitten te klein, die wensen toch minimaal een bak van 1 meter. Indische modderkruipers, bedoel je daarmee de pangio kuhli? Zo ja, zou ik daar een groepje van 6 van maken. OF die ook weg doen en dan een van de volgende corydorassoortjes erin doen:
Aangezien je (denk ik) een beginner bent zijn dit makkelijke soortjes.

Corydoras panda
corydoras trillineatus

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
 
De zwaarddragers heb ik van mijn tante gekregen deze zaten toen in een bakje van ongeveer tien liter, ik ben best aan ze gehecht en als ze te groot worden gaan ze weg.
over de modderkruipers, ik heb gelezen dat solitaire dieren zijn maar dat het leuker is om ze in groepsverband te houden omdat je ze dan vaker ziet, ik vind het juist leuk dat ik ze nooit zie. Zelf ben ik een beginner op tropish gebied maar mijn vader (ik woon thuis) heeft altijd een tropish aquaroum gehad :)

zijn er nog meer soorten?
 
Het zijn geen solitaire dieren, daarom zijn ze minder schuw als ze in een groep gehouden worden. :)
 
kpaulu zei:
TessaPrincessa zei:
ik vind het juist leuk dat ik ze nooit zie.



uhmm... waarom heb je ze dan :D

omdat ik het juist leuk vind om ze te zoeken en dan is het heel speciaal als je ze ziet :) (deed ik vroeger altijd) en de winkel had er maar drie en vond twee dan leuker.
 
Is maar wat je leuk vindt ;) vissen die zich schuil houden omdat ze zich niet op hun gemak voelen ivm te weinig soortgenoten zou mij weinig plezier geven....
 
Ik haal er in de toekomst ook meer bij, de dierenwinkel had er maar twee.
Maar welke corydoras soorten kunnen nog meer bij mij in de bak?
 
Ik heb in mijn bak de Corydora julli zitten.
 
Als je al Kuhlii's op de bodem hebt kunnen daar geen Cory's meer bij. Een stuk of 2 Kuhlli's erbij en dan zit je bak eigenlijk al hartstikke vol.
 
Als je geen rekening houdt met de behoefte van je bewoners kan dat wel hoor.
 
Waar slaat dat op? Als ik daar geen rekening mee zou houden dan zou ik die vraag niet stellen
 
Nogmaals:
Jones zei:
Als je al Kuhlii's op de bodem hebt kunnen daar geen Cory's meer bij. Een stuk of 2 Kuhlli's erbij en dan zit je bak eigenlijk al hartstikke vol.
Je hebt al zwaarddragers, neon tetra's, een appelslak en kuhlli's. Oftewel: je bak zit hartstikke vol. Daar kan niet nog een school vissen bij. Sterker nog: ik zou de zwaarddragers eruit halen (is de bak te klein voor) en er een paar kuhlii's bij doen zodat die beestjes zich ook wat prettiger voelen en dan nog is je bak overbevolkt.


Extra info over C. julii:
Deze soort wordt zelden in de handel aangetroffen. Meestal wordt C. trilineatus onterecht als C. julii aangeboden. C. trilineatus is 1 van de drukkere Corydorassoorten en ondanks hun geringe grootte zou ik ze daarom niet in een 60 cm. bakje zetten.

Stom genoeg staat op Wikipedia bij de beschrijving van C. julii ook een foto van C. trilineatus. :stom: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luipaardpantsermeerval
 
Dus een juwel 700 is al overbevolkt bij 8 neontetras en een paar modderkruipers? 0:
 
Jones zei:
Nogmaals:
Jones zei:
Als je al Kuhlii's op de bodem hebt kunnen daar geen Cory's meer bij. Een stuk of 2 Kuhlli's erbij en dan zit je bak eigenlijk al hartstikke vol.
Je hebt al zwaarddragers, neon tetra's, een appelslak en kuhlli's. Oftewel: je bak zit hartstikke vol. Daar kan niet nog een school vissen bij. Sterker nog: ik zou de zwaarddragers eruit halen (is de bak te klein voor) en er een paar kuhlii's bij doen zodat die beestjes zich ook wat prettiger voelen en dan nog is je bak overbevolkt.


Extra info over C. julii:
Deze soort wordt zelden in de handel aangetroffen. Meestal wordt C. trilineatus onterecht als C. julii aangeboden. C. trilineatus is 1 van de drukkere Corydorassoorten en ondanks hun geringe grootte zou ik ze daarom niet in een 60 cm. bakje zetten.

Stom genoeg staat op Wikipedia bij de beschrijving van C. julii ook een foto van C. trilineatus. :stom: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luipaardpantsermeerval

dat dacht ik al en daarom heb ik ze nog niet gekocht. Ik dacht zelf aan mini corydorassen
 
Als je max. 1 cm. vis per liter aanhoudt (wat sterk aan te raden is bij kleine bakjes), jazeker.

Neon tetra's: 4 cm. 8x4 = 32 cm.
Kuhlii's: 10-12 cm. laten we even van 10 uitgaan. 10x4=40
Appelslak: 5 liter

Dan zit je op een bestand voor 77 liter water. In een Juwel Rekord 700 gaat bruto 70l. Hier gaan de bodem en decoratie nog vanaf dus je houdt netto zo'n 60-62 liter over. Met een visbestand voor 77l. heb je dus 25% overbevolking. Op een bak van 500l. maakt dat misschien niet veel uit, maar hoe kleiner de bak hoe onstabieler en hoe groter de invloed. Daarbij geef je aan niet veel ervaring met tropisch te hebben wat zo'n overbevolking in een klein bakje gevaarlijker maakt.

In een klein bakje kan niet veel vis. Zo simpel is het.
 
Jones zei:
Extra info over C. julii:
Deze soort wordt zelden in de handel aangetroffen. Meestal wordt C. trilineatus onterecht als C. julii aangeboden. C. trilineatus is 1 van de drukkere Corydorassoorten en ondanks hun geringe grootte zou ik ze daarom niet in een 60 cm. bakje zetten.

Wat je hier zegt klopt eigenlijk niet. De corydoras trillineatus is een van de rustigste cory's die er is. Alleen bij te hoge temperaturen zullen ze erg druk worden.
 
TessaPrincessa zei:
Jones zei:
Nogmaals:
Jones zei:
Als je al Kuhlii's op de bodem hebt kunnen daar geen Cory's meer bij. Een stuk of 2 Kuhlli's erbij en dan zit je bak eigenlijk al hartstikke vol.
Je hebt al zwaarddragers, neon tetra's, een appelslak en kuhlli's. Oftewel: je bak zit hartstikke vol. Daar kan niet nog een school vissen bij. Sterker nog: ik zou de zwaarddragers eruit halen (is de bak te klein voor) en er een paar kuhlii's bij doen zodat die beestjes zich ook wat prettiger voelen en dan nog is je bak overbevolkt.


Extra info over C. julii:
Deze soort wordt zelden in de handel aangetroffen. Meestal wordt C. trilineatus onterecht als C. julii aangeboden. C. trilineatus is 1 van de drukkere Corydorassoorten en ondanks hun geringe grootte zou ik ze daarom niet in een 60 cm. bakje zetten.

Stom genoeg staat op Wikipedia bij de beschrijving van C. julii ook een foto van C. trilineatus. :stom: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Luipaardpantsermeerval

dat dacht ik al en daarom heb ik ze nog niet gekocht. Ik dacht zelf aan mini corydorassen


de kleine corydorassen (pygmaeus, hastatus, habrosus zijn nogal gevoelig. Er kan zo een hele groep uitvallen zonder verklaring. (Ik spreek uit ervaring). Ik raad deze cory's voor beginners altijd af.
 
Corydorasfan zei:
Jones zei:
Extra info over C. julii:
Deze soort wordt zelden in de handel aangetroffen. Meestal wordt C. trilineatus onterecht als C. julii aangeboden. C. trilineatus is 1 van de drukkere Corydorassoorten en ondanks hun geringe grootte zou ik ze daarom niet in een 60 cm. bakje zetten.

Wat je hier zegt klopt eigenlijk niet. De corydoras trillineatus is een van de rustigste cory's die er is. Alleen bij te hoge temperaturen zullen ze erg druk worden.
Die van mij zitten op kamertemperatuur (18-21 graden).
 
Kamertemperatuur? Ik zou ze zelf niet kouder houden dan 22 graden, die van mij zitten op 24 graden en die zijn erg rustig.
 
In het wild worden ze aangetroffen op 16 graden dus 18-21 lijkt me geen enkel probleem. Mijn C. trilineatus zijn in ieder geval een stuk drukker dan voorheen mijn C. aeneus en C. sterbai op 24 graden.
 
C. Aeneus wil liever kamertemperatuur, corydoras sterbai het liefst nog wat warmer dan 24 graden..
 
Naar mijn mening zouden er nog wel een klein groepje Corydorassen bij kunnen, zo vol is het aquarium toch niet?
 
Corydorasfan zei:
C. Aeneus wil liever kamertemperatuur, corydoras sterbai het liefst nog wat warmer dan 24 graden..
Dat is mijn punt juist. Die aeneus zaten veel te warm en waren zo mak als een lammetje. :rolleyes:
 
Die van mij zitten op 23-24 graden. ( Panda's )

Zijn zeer actief en groeien / eten goed. Veel warmer dan dat lijkt me ook niet
goed voor ze.
 
webhond zei:
Die van mij zitten op 23-24 graden. ( Panda's )

Zijn zeer actief en groeien / eten goed. Veel warmer dan dat lijkt me ook niet
goed voor ze.

In Engeland is een discushouder die Panda's in zn bak heeft op 30 graden. De langetermijn temperatuur voor deze visjes is echter wat lager. 24 graden is aardig de bovenkant. 18 -22 is perfect voor Panda's

Ik heb ze onverwarmd (overigens wel in een redelijk warm aquariumkamer)
 

Terug
Bovenaan