Welke corydoras bij mijn killi's


remcovoortman

Well-known member
Lid geworden
23 augustus 2014
Berichten
543
Leeftijd
23
Locatie
Achterhoek
Hoi,

Ik heb dus een kweekbak met 3 Aphyosemion Australe (1/m 2/v)
Nu lijkt dit zo kaal,

Ik ben er van plan er een bodem, drijfplanten en een schuilplek in te doen, maar ook bodem visjes.

Nu heb ik de keuze uit:

Synodontis petricola dwarf (geen cory weet ik) :D
Corydoras aeneus
Corydoras panda
Corydoras trilineatus
Corydoras sterbai
Corydoras agassizii
Corydoras arcuatus

zelf vind ik ze allemaal mooi maar welke is geschikt voor bij killivissen in een 60 liter?

Groetjes Remco
 
In een kweekbak zitten gene bij vissen. Het is niet voor niets een kweekbak. ;)

De vissen die je noemt zijn ook niet geschikt voor een 60 liter bakje.
 
Botia zei:
In een kweekbak zitten gene bij vissen. Het is niet voor niets een kweekbak. ;)

De vissen die je noemt zijn ook niet geschikt voor een 60 liter bakje.

det was mijn vraag niet.......
 
inderdaad

Synodontis petricola dwarf 6-7 cm
Panda word maar rond de 5 cm
aeneus rond de 6-7 cm
trilineatus 6 cm
sterbai 5 cm
agassizii 5 cm
arcuatus 5 cm

Dus heelemaal niet te groot ofzo
 
Die grootte doet er niet zoveel toe, maar het feit dat je ze in een groepje (6+) moet houden meer.
Persoonlijk vind ik grotere bakken ook beter omdat de waterwaarden daarvan minder schommelen dat minder voor problemen kan zorgen. Maar ik heb 15 kleine Aeneus in een 54 liter bak en die doen het al jaren bijzonder goed. het zijn dan wel de enige vissen overigens.
 
remcovoortman zei:
Botia zei:
In een kweekbak zitten geen bij vissen. Het is niet voor niets een kweekbak. ;)

De vissen die je noemt zijn ook niet geschikt voor een 60 liter bakje.

Dat was mijn vraag niet.......
In een kweekbak heb je geen bijvissen. Het is toch een KWEEKbak. Daar wil je geen eventuele eierrovers bij hebben.

Volgens mij wil je meer een gezeldschaps bak en af en toe een jonkie van je killie's maar dan is het geen kweekbak.
 
AadMec zei:
Botia zei:
De vissen die je noemt zijn ook niet geschikt voor een 60 liter bakje.

Waarom niet Bart?
In mn 54 liter bakken zitten allemaal Corys
Het is net wat jij zegt je moet er minimaal 6 houden en dan zijn Corydorassen van 5cm en groter wat te groot.

Jou aeneus zijn toch die kleine balloonvisjes?

En daarbij jij bent veel meer ervaren dan de topicstarter. ;)
 
Botia zei:
remcovoortman zei:
Botia zei:
In een kweekbak zitten geen bij vissen. Het is niet voor niets een kweekbak. ;)

De vissen die je noemt zijn ook niet geschikt voor een 60 liter bakje.

Dat was mijn vraag niet.......
In een kweekbak heb je geen bijvissen. Het is toch een KWEEKbak. Daar wil je geen eventuele eierrovers bij hebben.

Volgens mij wil je meer een gezeldschaps bak en af en toe een jonkie van je killie's maar dan is het geen kweekbak.
nee dat gaat ook niet gebeuren want ik haal elke dag eieren uit!
 
maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag,
Welk soort past hier het beste bij?

Remco
 
Bart,

Inhoud van mn bakken qua Corys:

meter bak : 9 Paleatus
0.90 m bak : 6 Albino Aeneus + 8 kleine Aeneus
0,80 m bak : 8 Aeneus
0,60 m bak : 15 Aeneus (balloon : maat panda)
0,60 m bak : 6 Venezuela
0,60 m bak : 6 Venezuela + 2 Pygmaeus
0,60 m bak : 6 Venezuela + (6 Otos)
0,60 m bak : 6 Venezuela
0,60 m bak : 3 Pandas + 7 Aeneus (balloon)

Met deze bezetting gaat het al jaren goed.
Ik heb juist problemen gehad met de kleinere soorten in deze bakjes (Habrosus, Pygmaeus, Panda).
Ik vermoed dat juist die erg gevoelig zijn voor de schommelingen in de waterwaarden.

Qua ervaring vraag ik me wel eens af of dat er echt toe doet in dit soort situaties.

Persoonlijk zou ik als minder ervaren persoon voor de Aeneus gaan (supersterk) en eens kijken of je wellicht een iets kleinere variant kunt vinden (zijn ca. 14 soorten).
 
remcovoortman zei:
maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag,
Welk soort past hier het beste bij?

Remco

Op welk gebied?

Qua gedrag allemaal
Qua behoeften de ��n minder dan de ander.
Qua afkomst geen ��n (Killis Afrika / Corys Zuid Amerika)
Qua advies van Bart : Geen ��n.
Qua prijs / sterkte (volgens mij) Aeneus.
Qua uiterlijk : Allemaal (volgens mij)

Kortom : Het is net welk antwoord je wilt hebben.
Ook het antwoord van Bart is een antwoord (en zijn mening) volgens mij.
 
`hoe bedoel je minder ervaren?,
maar mijn broertje vindt de Aeneus echt verschrikkelijk,
zit er misschien nog een sterk soort tussen
 
AadMec zei:
remcovoortman zei:
maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag,
Welk soort past hier het beste bij?

Remco

Op welk gebied?

Qua gedrag allemaal
Qua behoeften de ��n minder dan de ander.
Qua afkomst geen ��n (Killis Afrika / Corys Zuid Amerika)
Qua advies van Bart : Geen ��n.
Qua prijs / sterkte (volgens mij) Aeneus.
Qua uiterlijk : Allemaal (volgens mij)

Kortom : Het is net welk antwoord je wilt hebben.
Ook het antwoord van Bart is een antwoord (en zijn mening) volgens mij.
Op het gebied van gedrag, uiterlijk, prijs/sterkte
 
remcovoortman zei:
Corydoras aeneus
Corydoras panda
Corydoras trilineatus
Corydoras sterbai
Corydoras agassizii
Corydoras arcuatus

zelf vind ik ze allemaal mooi maar welke is geschikt voor bij killivissen in een 60 liter?

Groetjes Remco

uit dit rijtje alleen de Corydoras panda en de Corydoras trilineatus. Al zou de Corydoras habrosus en Corydoras pygmaeus beter passen.
 
Ik zou beginnen met de bak aan te kleden, als ik het zo lees hebben we het over een kale glazen bak op dit moment.Daarna lekker een paar weekjes laten draaien en dan je keuze maken wat er bij zou moeten komen.Ik heb nu sinds kort killi's zwemmen maar ik vind ze vrij schuw en ik vraag me dan af of de corydoras dan een toegevoegde waarde heeft? Vandaar ik zeg kijk het eerst aan waar gaan je killi's zwemmen in welke waterlaag.
De Synodontis gaat het natuurlijk niet worden daarnaast zou ik bij de cory's ook kijken welke temperatuur ze nodig hebben en welke temperatuur jij hanteert ook niet onbelangrijk denk ik?
 
AadMec zei:
Bart,

Inhoud van mn bakken qua Corys:

meter bak : 9 Paleatus
0.90 m bak : 6 Albino Aeneus + 8 kleine Aeneus
0,80 m bak : 8 Aeneus
0,60 m bak : 15 Aeneus (balloon : maat panda)
0,60 m bak : 6 Venezuela
0,60 m bak : 6 Venezuela + 2 Pygmaeus
0,60 m bak : 6 Venezuela + (6 Otos)
0,60 m bak : 6 Venezuela
0,60 m bak : 3 Pandas + 7 Aeneus (balloon)

Met deze bezetting gaat het al jaren goed.
Ik heb juist problemen gehad met de kleinere soorten in deze bakjes (Habrosus, Pygmaeus, Panda).
Ik vermoed dat juist die erg gevoelig zijn voor de schommelingen in de waterwaarden.

Qua ervaring vraag ik me wel eens af of dat er echt toe doet in dit soort situaties.

Persoonlijk zou ik als minder ervaren persoon voor de Aeneus gaan (supersterk) en eens kijken of je wellicht een iets kleinere variant kunt vinden (zijn ca. 14 soorten).
Panda kan prima en die had ik over het hoofd gezien in het lijstje. Ook ik heb de aeneus 15 jaar prima in een 60cm bak gehad. Maar de richtlijnen voor deze vissen zijn in het algemeen op fora 80cm en daar wil ik niet teveel van afwijken.

De venezuela is ook een mooie! Ik heb ze ooit gehad en verder nooit meer gezien helaas.

@Even voordetopic starter Corydoras wensen wel voer met een hoog dierlijk gehalte.
 
Ik heb al zo'n 3 jaar panda's...maar 5 cm?? volgens mij worden ze geen 5 cm...die van mij zijn 3 a 4 cm....niet groter.
Heb daar ook een aantal killie's bij gehad...met jongen en dat gaat gewoon goed...


suc6
 
Ik zou dan denk ik gaan voor de Corydoras panda, mooie visjes die niet heel groot worden. Ook kunnen ze op de zelfde temperatuur worden gehouden als de Aphyosemion Australe.
 
Mee eens, maar kijk alleen uit dat je geen Tjechische pulp koopt.
Even voor Bart:

285496_0_82_img_2254.jpg
 
oke,

ik ga voor de corydoras panda, die kan ik per 4 bestellen maar mijn broertje is nu heelemaal fan van de corydoras aeneus black venezuela....
kan ik er daar ook nog wat van bij nemen dan, want die kan ik ook nog wel bestellen.
 
Dan zou ik 8 Pandas nemen. Hoe groter de groep van dezelfde soort, des te prettiger ze zich voelen.
Maar ach dan wakker ik misschien weer de volgende discussie aan en dat wil ik helemaal niet.
We horen het wel.


Groetos, Aad
 
AadMec zei:
Mee eens, maar kijk alleen uit dat je geen Tjechische pulp koopt.
Even voor Bart:

285496_0_82_img_2254.jpg
Wat zijn dat toch prachtige visjes! Mocht je er ooit jongen van hebben... ;)
 
Aquariaan1967 zei:
Ik heb al zo'n 3 jaar panda's...maar 5 cm?? volgens mij worden ze geen 5 cm...die van mij zijn 3 a 4 cm....niet groter.
Heb daar ook een aantal killie's bij gehad...met jongen en dat gaat gewoon goed...


suc6


Je weet dat C. panda zo'n 15 a 20 jaar kunnen worden?
 
ik heb ze zo klein gekocht...zijn nooit echt gegroeid :) geeft ook niet....is een ontzettend leuk beestje om te zien schooieren...heb ook nog 9 anderen in de grotere bak...die zijn...en schuw...en spurten telkens naar boven om lucht te happen....dat doen panda's niet of nauwelijks :D
 
remcovoortman zei:
oke,

ik ga voor de corydoras panda, die kan ik per 4 bestellen maar mijn broertje is nu heelemaal fan van de corydoras aeneus black venezuela....
kan ik er daar ook nog wat van bij nemen dan, want die kan ik ook nog wel bestellen.


Dat zijn geen aeneusen maar corydoras schultzei. En nee die zou ik er niet bij doen want die zijn vrij druk, 80 cm is minimaal.
 
Corydorasfan zei:
Dat zijn geen aeneusen maar corydoras schultzei. En nee die zou ik er niet bij doen want die zijn vrij druk, 80 cm is minimaal.

Corydoras schultzei is niks meer dan een synoniem van C. aeneus (zie het CAS).

schultzei, Corydoras Holly [M.] 1940:111 [Anzeiger der Akademie der Wissenschaften in Wien v. 77; ref. 13059] Aquarium specimen (said to be from very small water-courses of the Amazon). Syntypes: M�nchner Tierpark A.G. 80/1938 (4) (lost in WWII). Type catalog: Ferraris 2007:112 [ref. 29155]. �Synonym of Corydoras aeneus (Gill 1858) -- (Nijssen & Isbr�cker 1980:207 [ref. 6910], Isbr�cker 2001:235 [ref. 26805], Reis in Reis et al. 2003:294 [ref. 27061], Ferraris 2007:112 [ref. 29155]). Current status: Synonym of Corydoras aeneus (Gill 1858). Callichthyidae: Corydoradinae. Habitat: freshwater.
 
Nu kan je wel met een of ander vaag bronnetje komen, maar de meningen verschillen hierover Dargine.

This species is usually considered a synonym of Corydoras aeneus. However, there is a school of thought that holds the opinion that Corydoras aeneus should be restricted to the holotype form which is from the island of Trinidad and specifically is not as elongate as C. schultzi. Somewhere across the huge geographic range of "continental" Corydoras aeneus and amongst its several geographic variations, which are really quite different shapes and sizes, sees the species featured here. If for no other reason than to prevent captive hybridisation and indeed to help separate the other forms, the junior synonym is used here as a species in its own right.

The black colour form was produced by German aquarists in the 90's and is, confusingly, sold as Corydoras venezuelanus or Corydoras sp. VENEZUELA BLACK. This black strain has nothing to do with the country of Venezuela or the separate species, Corydoras venezuelanus.

Bron is http://www.planetcatfish.com/
 
Corydorasfan zei:
Nu kan je wel met een of ander vaag bronnetje komen, maar de meningen verschillen hierover Dargine.

This species is usually considered a synonym of Corydoras aeneus. However, there is a school of thought that holds the opinion that Corydoras aeneus should be restricted to the holotype form which is from the island of Trinidad and specifically is not as elongate as C. schultzi. Somewhere across the huge geographic range of "continental" Corydoras aeneus and amongst its several geographic variations, which are really quite different shapes and sizes, sees the species featured here. If for no other reason than to prevent captive hybridisation and indeed to help separate the other forms, the junior synonym is used here as a species in its own right.

The black colour form was produced by German aquarists in the 90's and is, confusingly, sold as Corydoras venezuelanus or Corydoras sp. VENEZUELA BLACK. This black strain has nothing to do with the country of Venezuela or the separate species, Corydoras venezuelanus.

Bron is http://www.planetcatfish.com/

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er 100% voor om hybride, of zelfs een kleine kans hierop, tegen te gaan. Ik zal dan ook niet zeggen "gooi al die C. aeneus 'variaties' maar bij elkaar" totdat wetenschappelijk is bewezen dat het daadwerkelijk dezelfde soort is of juist niet (zoals gelukkig bij veel garnalen inmiddels is gebeurd).

Maar laten we meningen en feiten nou niet door elkaar gaan halen. Feit is dat de huidig geldende benaming voor C. schultzei momenteel C. aeneus is volgens het Catalog of Fishes gepubliceerd door het California Academy of Sciences (ook wel bekend als "een of ander vaag bronnetje").
 
Dargine zei:
Maar laten we meningen en feiten nou niet door elkaar gaan halen. Feit is dat de huidig geldende benaming voor C. schultzei momenteel C. aeneus is volgens het Catalog of Fishes gepubliceerd door het California Academy of Sciences (ook wel bekend als "een of ander vaag bronnetje").
Plus volgens fishbase.

Wat is jouw reden overigens om vooral de Catalog of Fishes aan te houden Dargine?

~ Ivo
 
Dargine zei:
Aquariaan1967 zei:
Ik heb al zo'n 3 jaar panda's...maar 5 cm?? volgens mij worden ze geen 5 cm...die van mij zijn 3 a 4 cm....niet groter.
Heb daar ook een aantal killie's bij gehad...met jongen en dat gaat gewoon goed...


suc6


Je weet dat C. panda zo'n 15 a 20 jaar kunnen worden?
Wat wil je daarmee zeggen? Dit geldt voor heel veel aquariumvissen.
 

Terug
Bovenaan