Welke complete set?


Tirroj

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2021
Berichten
295
Leeftijd
45
Aangezien ik beetjes draadalg ontdek soms overdenk ik een CO2 systeem. Nu ben ik de intensiteit van het licht steeds aan het verlagen.

Ik wil een complete set aanschaffen. Planted box heeft mooie zag ik. Ook goed?

Nu is m’n vraag waar ik aan moet denken nog? 2kg fles voldoende voor 720 liter water? Ik wil dan een atomizer extern. Is dat wat?

Benieuwd naar jullie ervaring.
 
Als je een CO2 set wilt aanschaffen moet je met meer dingen rekening houden.
* Hoelang geef je licht (Duur). 8h is aan te raden.
* Je lichtintensiteit, bij lage intensiteit groeien je planten ook langzaam en sommige veeleisende planten groeien niet en zulken wegkwijnen. Algen daarentegen gaan meer floreren.
* Bij hogere lichtintensiteit en CO2 zullen je planten meer voeding vragen uit de bodem (moerasplanten) maar ook zeker uit het water.
* CO2 toevoegen kan door een diffuser in je aquarium, of een inline diffuser die tussen je uitstroomslang van je pomp is gemonteerd of een reactor.

Ik zou je er eerst goed in gaan verdiepen en goed kijken wat je verder moet doen om je aquarium succesvol te laten draaien.

CO2 toevoegen zorgt er niet voor dat algen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er zijn meer zaken van belang.

Gr. Ed
 
Aangezien ik beetjes draadalg ontdek soms overdenk ik een CO2 systeem. Nu ben ik de intensiteit van het licht steeds aan het verlagen.

Ik wil een complete set aanschaffen. Planted box heeft mooie zag ik. Ook goed?

Nu is m’n vraag waar ik aan moet denken nog? 2kg fles voldoende voor 720 liter water? Ik wil dan een atomizer extern. Is dat wat?

Benieuwd naar jullie ervaring.
Je moet de hoeveelheid licht geven die bij je plantenbestand hoort.
Net als in je tuin groeien licht minnende soorten op een lichte groeiplaats, en schaduw minnende soorten staan liever niet in het volle licht.
De licht intensiteit verlagen als je licht minnende soorten hebt werkt dus averechts!
Het afstemmen van de juiste hoeveelheid licht (en de juiste kwaliteit) voor de planten die je hebt gekozen is de basis van je aquarium!

Heb je planten gekozen die CO2 nodig hebben, dan zal je dus ook CO2 moeten gaan toevoegen.
Als je planten in je aquarium hebt staan die geen extra CO2 nodig hebben, dan hoef je dus geen CO2 toe te voegen.
Daarnaast is het belangrijk dat je planten voldoende voeding krijgen; in het water, en vaak ook in de bodem.
Je moet er voor zorgen dat je planten geen honger krijgen.
Bij een gebrek aan 1 of meerdere voedingsstoffen stagneert de plantengroei en de algengroei neemt toe.
De water samenstelling kan je meten met een druppel testset.

Als je CO2 gaat toevoegen zou ik een grotere fles dan 2 liter nemen. Het zou zomaar kunnen dat je in 1 of 2 maanden 2 liter CO2 verbruikt.
Om in een aquarium met een inhoud van 720 liter efficient CO2 toe te voegen, kan je het best een CO2 reactor gebruiken.
Ik denk dat je met een atomizer teveel CO2 gaat verspillen.
 
Als je een CO2 set wilt aanschaffen moet je met meer dingen rekening houden.
* Hoelang geef je licht (Duur). 8h is aan te raden.
* Je lichtintensiteit, bij lage intensiteit groeien je planten ook langzaam en sommige veeleisende planten groeien niet en zulken wegkwijnen. Algen daarentegen gaan meer floreren.
* Bij hogere lichtintensiteit en CO2 zullen je planten meer voeding vragen uit de bodem (moerasplanten) maar ook zeker uit het water.
* CO2 toevoegen kan door een diffuser in je aquarium, of een inline diffuser die tussen je uitstroomslang van je pomp is gemonteerd of een reactor.

Ik zou je er eerst goed in gaan verdiepen en goed kijken wat je verder moet doen om je aquarium succesvol te laten draaien.

CO2 toevoegen zorgt er niet voor dat algen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Er zijn meer zaken van belang.

Gr. Ed

Ik zit qua uren dat de intensiteit boven de 40 % beland op 7 u licht. De balken branden maximaal anderhalf uur op 70%.
Ik voeg voeding toe.
Ik ben nu dus nog zoekende naar de juiste combi. Draadalg verschijnt soms en dat kan ik dan weghalen. De balans is dus nog dun vermoed ik.
 
Je moet de hoeveelheid licht geven die bij je plantenbestand hoort.
Net als in je tuin groeien licht minnende soorten op een lichte groeiplaats, en schaduw minnende soorten staan liever niet in het volle licht.
De licht intensiteit verlagen als je licht minnende soorten hebt werkt dus averechts!
Het afstemmen van de juiste hoeveelheid licht (en de juiste kwaliteit) voor de planten die je hebt gekozen is de basis van je aquarium!

Heb je planten gekozen die CO2 nodig hebben, dan zal je dus ook CO2 moeten gaan toevoegen.
Als je planten in je aquarium hebt staan die geen extra CO2 nodig hebben, dan hoef je dus geen CO2 toe te voegen.
Daarnaast is het belangrijk dat je planten voldoende voeding krijgen; in het water, en vaak ook in de bodem.
Je moet er voor zorgen dat je planten geen honger krijgen.
Bij een gebrek aan 1 of meerdere voedingsstoffen stagneert de plantengroei en de algengroei neemt toe.
De water samenstelling kan je meten met een druppel testset.

Als je CO2 gaat toevoegen zou ik een grotere fles dan 2 liter nemen. Het zou zomaar kunnen dat je in 1 of 2 maanden 2 liter CO2 verbruikt.
Om in een aquarium met een inhoud van 720 liter efficient CO2 toe te voegen, kan je het best een CO2 reactor gebruiken.
Ik denk dat je met een atomizer teveel CO2 gaat verspillen.

Ik voeg AIO voeding toe. Nu voor een lage intensiteit licht zonder CO2 ( 70 ml p week is dat dan).

Bij de meting vorige week ( met inderdaad een druppel test) was NO3 0 mg/l en PO4 0,5mg/l.

Beter dus dat ik nog ff wacht met CO2 wellicht?
 
Net even je topic van je aquarium doorgelezen om even te kijken waar we mee te maken hebben😊.

Begrijp ik nu goed dat je op 8,5h licht zit in totaal?

Je bak is nog jong en nog druk bezig te stabiliseren. 7h 40% lichtintensiteit lijkt mij aan de lage kant voor betere plantengroei. Vooral voor planten die onderin je bak staan/laag blijven is dit te weinig. Ik begrijp dat je dit tegen "de algengroei" doet, maar doordat je dit doet helpt het niet om je aquarium stabiel te krijgen. Immers je planten moeten zich ook weer aanpassen aan deze lichtintensiteit en dat doen ze niet in 1 dag. Hierdoor kunnen algen meer de overhand gaan krijgen.

Ik lees dat je AIO plantenvoeding gebruikt, wat goed is natuurlijk. Omdat je planten minder licht hebben, zullen ze ook minder van deze voeding gebruiken. Op zich niet heel erg als je wekelijks 50% water ververst voor een reset en daarna voeding weer op peil brengt.

Ik zou zelf de lichtintensiteit van 40% zo kort mogelijk houden. Zie het als een zons op en of ondergang van bv 30 min ieder en daarna 7h 70% aanhouden. Je planten kunnen zich zo (afhankelijk van je lichtunit) goed aanpassen en gaan groeien. En mogelijk heb je meer intensiteit nodig. Kijk hierbij goed naar je planten, naar de snelle groeiers, maar zeker ook planten die lager staan.

Elke plant, makkelijk, middel of moeilijk te houden, licht minnend of meer schaduwminnend heeft behoefte aan een bepaalde hoeveelheid voeding (CO2 en meststoffen) en natuurlijk licht. De gouden driehoek.

Je zou zeker voor CO2 kunnen kiezen, en in jou geval zou ik dan (net wat Robert hierboven aangeeft) voor een reactor gaan gezien de grote van je aquarium. Als je meer planten jn je aquarium wilt hebben dan zou een 2 kg fles te weinig kunnen zijn idd. Wil je jou planten op dit niveau houden zou je zomaar wel genoeg kunnen hebben aan een 2 kg fles die mogelijk 3 a 4 mnd mee gaat. Maar zoals gezegd, dat hangt af van je plantmassa, lichtintensiteit en voeding.

Er zijn zat mensen op dit forum die een reactor gebruiken. Ik zou daar even op zoeken in het forum en mogelijk deze mensen gaan benaderen. Misschien krijg je hier ook al reactie's 😉.

Veel succes verder met uitzoeken en de mogelijke aanschaf.

Ik ben benieuwd.

Gr. Ed
 
@Ed Tensen dank voor je moeite.

Mijn totale lichtduur is iets langer. Ik heb uitgebreide zonsondergang en opgang. Heb ff schema bijgevoegd.

CD365FD8-FB38-4CF4-91DC-2E6E68E3CA3D.png


De intensiteit dus wel hoog maar de 70 % verkort omdat er draagalg ontstond. Door het verlagen lijkt dat achterwege te blijven. Meer voeding toevoegen lijkt me ook niet de optie?

Maar eens even goed oriënteren nog….
 
Meer voeding zou ik zeker nog niet doen idd

Hoeveel lichtduur geen je in totaal dan incl op en ondergang?
 
Meer voeding zou ik zeker nog niet doen idd

Hoeveel lichtduur geen je in totaal dan incl op en ondergang?
Totaal 11 u…. Waar hij begint en eindigt op 2 %. En niet alle kleuren aan.
 

Terug
Bovenaan