Welke combinatie?


S

shrimpking

Guest
Wil weer een aquarium opstarten met vissen en wil dan graag killivissen in houden maar graag 2 of 3 soorten. Is het mogelijk om de epiplatys dageti,fundulopanchax sjoestedti en eventueel nog een soort te combineren? Vind zelf de gardneri ook mooi maar die kruist toch weer met de sjoestedti de bak word waarschijnlijk 120cm (rio 240 ) met veel planten en hout.
 
Je kunt wel soorten combineren, maar niet die je noemt. De sjoestedti's zijn het knelpunt. Dat zijn beruchte rovers die ook nog eens 3x zo groot worden als de dageti's en een eventuele 3e soort.

Je noemt west-Afrikaanse semi-annuals. Als je je daartoe beperkt (wat mijn persoonlijke voorkeur zou zijn :), dan zijn er 3 groepen waar waarvan je leden kunt combineren; Epiplatys, Chromaphyosemion, Fundulopanchax/Aphyosemion. Waar je rekening mee moet houden is dat de soorten niet teveel in afmeting mogen verschillen. De familie met de kleinste leden is dan de Chromaphyosemion groep (bijv. Aphyosemion splendopleure of Aphyosemion biteaniatum) die zo'n 4-5 cm worden. Ik heb geen ervaring met dageti's, maar wat afmeting betreft passen ze wel. (Met Epiplatys annulatus zou ik het zonder meer aandurven.) De Fundulopanchax gardneri wordt iets groter, maar ik zou het wel aandurven.
Je noemde als dat je veel planten wilt en dat is inderdaad een voorwaarde. Met name dieren van dezelfde soort moeten elkaar kunnen ontlopen.

Waar wil je ze vandaan halen?
 
Bedankt voor de info,
Zijn de Chromaphyosemion Soorten moeilijker om te houden als bijvoorbeeld de fundulopanchax gardneri en volgens mijn is het moeilijk aan te komen. En ik weet nog niet waar ik ze vandaan wil halen liefst bij een liefhebber.
 
Ik heb alleen ervaring met de (Chrom)aphyosemion splendopleure en die zijn makkelijk.
De Fp. gardneri groep is opgesplitst in Fp. gardneri en Fp. nigerianus. Ik heb de Fp. nigerianus 'Innidere' en die zijn net zo makkelijk. Belangrijkste bij al deze soorten is dat je ze niet te warm houdt. Ik werk volledig onverwarmd. Hogere temperaturen maken aggressief en verkorten de levensduur.

Killi's is inderdaad even zoeken. De splendopleure heb ik via killivissenencorydoras.nl gekocht. Hij heeft ook de biteaniatum en een kweekvariant van de gardneri zitten. In plaats van de gardneri zou je ook zijn Aphyosemion australe kunnen doen. Verder kan hij je ook goed advies geven. (De Fp. amieti vind ik ook erg mooi en die heeft hij ook :)
Gardneri's en dageti's kom je nog wel eens tegen bij de aquariumzaak en anders kunnen ze ze normaal gesproken wel bij Ruinemans bestellen.

Is zelf opkweken een optie? (Zo kom ik aan mijn Fp. nigerianus en Fp. deltaensis, zie ook dit topic.) Dan zijn de mogelijkheden van aquabid.com eindeloos. Zie hier.
 
denk dat het een groep met de fundulopanchax gardneri word 3m/3v of 5m/5v en de Epiplatys Dageti of epiplatys annulatus of zijn deze samen te houden?
 
Mbt de aantallen: De heersende gedachte is dat volwassen heren elkaar niet tolereren. Dat zou inhouden dat je slechts een harem kunt huisvesten. Volgens die gedachte zou 3m/3v niet kunnen en 5m/5v uit den boze zijn.

Ik heb een sterk afwijkende mening die ik ook wel enigszins kan staven met observaties. Mijn beeld is dat we te voorzichtig zijn door na 1 man eerst te willen kijken wat er gebeurt als we er 1 of 2 mannen bij zetten. Die samenstellingen zijn onveilig omdat de mannen daadwerkelijk kans maken de baas in de bak te worden. Dan gaan ze ervoor en dat leidt tot doden.

In mijn kweek heb ik 2 maanden lang 10 geslachtsrijpe nigerianus mannen met 9 vrouwen gehouden in een bakje van 20 liter en later uitgesplitst over 2 bakjes van 20L. Onverantwoord? Nee: Er werd niet eens gevochten. Dat kam pas toen ik een paar koppels verkocht had. Toen werd het aantal mannen per bak zo laag dat de overgebleven mannen wel gingen vechten.
Hetzelfde heb ik gezien bij de annulatus. Ik heb ze gehad als 3m/3v in een 60cm bak en daar stierf steeds het kleinste mannetje. Toen ik ze als 5m/5v ging houden ging het veel beter. Als een van de grotere mannen een uitval waagde richting de kleintjes en vergat dat hij niet de enige grote man was, was er altijd een andere grote man die hem daaraan herinnerde en dan was het weer voorbij.
We vergeten wel eens dat deze dieren in de vrije natuur vaak met grote aantallen in kleine watertjes leven, kennelijk zonder elkaar massaal uit te moorden :).

Jij gaat wel iets anders doen dan ik: Je gaat volwassen dieren die niet samen opgegroeid zijn zetten in een ruime bak waar ze elkaar wel meer 1-tegen-1 tegen gaan komen. Het is dus niet helemaal zonder risico. Toch denk ik dat het bij lage temperatuur en een goed begroeide bak wel los zal lopen.

Mbt de dageti en annulatus: Dat zijn beide oppervlakte-klevers en de dageti heeft de naam met de leeftijd feller en chagerijniger te worden. Ik zou ze daarom niet combineren. De annulatus is dan een kwetsbaar visje. De Ivm de afmeting zou ik (ivm de gardneri) voorkeur hebben voor de dageti's.

De Chromaphyosemion soorten zie je van af?
 
Lastig wil ook graag de rasbora Galaxy maar misschien geen goede combi met de gardneri. Misschien maar een andere soort kiezen die wat rustiger is? En de chromaphyosemion valt inderdaad af vind ze minder mooi en moeilijker aan te komen.
 
Ik vraag me af in hoeverre deze soorten ook zullen gaan kruisen.
 
Ik vraag me af in hoeverre deze soorten ook zullen gaan kruisen.
Kruisingen krijg je als de dames sterk op elkaar lijken (EN het nagelsacht levensvatbaar is :).
Fundulopanchax en Aphyosemion (zonder de oude Chromaphyosemion groep) dames zijn inderdaad niet van elkaar te onderscheiden. Chromaphyosemion dames zien er compleet anders uit dan Fp./Aph. dames. Ze hebben dikke zwarte strepen in de lengte richting zwarte ipv rode vlekjes.
 
Dus als je deze samen zou zetten dan kun je rare nakomelinge krijgen begrijp ik.
 
Dus als je deze samen zou zetten dan kun je rare nakomelinge krijgen begrijp ik.
Bij combineren van verschillende leden vanFp/Aph inderdaad.
Chromaphyosemion kan dus wel met leden van de Fp/Aph groep zonder rare nakomelingen.
(bij welke combi ben je bang voor kruisingen?)
 
Als je op YouTube kijk zie je ook meerdere mannen van de gardneri bij elkaar. ook hier op het forum zag ik meerdere mannen in een 60 cm bak. Ik ga de vraag ook stellen bij samenstelling visbestand.
 
Bij combineren van verschillende leden vanFp/Aph inderdaad.
Chromaphyosemion kan dus wel met leden van de Fp/Aph groep zonder rare nakomelingen.
(bij welke combi ben je bang voor kruisingen?)


Nou mijn vraag puur uit interesse hoor;)
 

Terug
Bovenaan