Welke cichlide bij maanvissen en ancistrus


M

Mjr84

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een Zuid Amerikaanse Cichlide voor in mijn Juwel Trigon 350.
In mijn bak heb ik nu:

- 5 maanvissen (redback)
- 20 roodneuszalmen
- 4 corydora paleatus
- 5 botia sidthimunki
-4 ancistrus (L107)

Ik weet dat de botia's er eigenlijk niet mooi bij passen, maar deze komen uit mijn oude Azi� bak en hebben mijn hart gestolen.

Ik zou mijn visbestand graag uit willen breiden met een koppel/harem. Enig idee welke Cichlide goed bij mijn bestand zou passen? Of zijn er andere tips?
 
Is dat geen midden Amerika cichide, Ludger? Wel een hele mooie vis.
 
Zeker een hele mooie vis! Maar misschien net en maatje te groot...
Zoek eigenlijk een soort tot een cm of 10 die in de midden/bovenlaag zwemt.
 
Ik zou de groep Corydoras paleatus uitbreiden en er verder geen vissen bij kopen voor de middenzone. Die is namelijk al erg druk bevolkt door je maanvissen en Roodkopzalmen.
Je beschikbare ruimte in je aquarium is dan helemaal op als je bekijkt dat je maanvissen minimaal 50 liter water per vis nodig hebben. Minimaal! En dan heb je er nog flink wat andere vissen er bij.
In elk geval is het nodig dat je flink water ververst bij je onderhoud.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Eigenlijk passen die Paleatus er helemaal niet bij: soort uit het zuidelijke Zuid-Amerika waar het flink kan afkoelen. Ik heb zelfs geruchten gehoord dat ze in vijvers winterhard zijn. Die houd je dus niet jaarrond warm, zoals maanvissen wensen. Om die reden juist niet uitbreiden. Lievers zelfs nog op zoek naar een onderkomen waar wel aan hun wensen wordt voldaan.

En dan op zoek naar een groep sterbais of een van de andere soorten Corydoras die warmte goed verdragen :)
 
Ik kan die geruchten bevestigen. Na een tip over die geruchten heeft een vriend van mij ze afgelopen winter in de vijver gehouden, ze doen het nog steeds.
 

Terug
Bovenaan