Welke bodem?


C

Chielvdh

Guest
Ik kom er maar niet uit welke bodem ik moet nemen voor mijn eerste aquarium. Ik heb een 60 liter aquarium waarin ik lavastenen (iceland) ga plaatsen. Daarop wil ik varens en mossen laten groeien. En ook wil ik best wat simpele waterplanten vanaf de bodem laten groeien. Wel mag het er allemaal best groen uit zien. Voor de CO2 ga ik gebruik maken van een vloeibare variant.

Zoveel tegenstrijdige verhalen lees ik. Wat adviseren jullie voor een goede bodem? Moet je ook allemaal bacterien eronder stoppen etc? Ik wil graag bestellen en aan de slag maar ik kom hiermee niet veel verder helaas.
 
De vloeibare Co2 als je het al zo mag noemen is toch heel wat anders dan gas Co2, je hoeft geen bacterie in de bodem te doen die komen er met een indraai periode vanzelf in, gratis en voor niks :D

De bodem kan je beter uitzoeken met de info van welke vissen je gaat nemen en de bodem daarop afstemmen, veel kunnen op grind, maar andere benodigd een zand bodem.
 
Een van de volgende vissen nemen wij: Platy, roodneuszalm, zwaarddrager, kegelvlekbarbeel, tetra, corydoras, koperzalm, danio.

Hopelijk kunnen jullie mij echt helpen wat ik nodig heb voor een goede bodem (waarop planten het ook goed doen). Ik kom er niet meer uit
 
Ik zie Corydoras op je lijstje staan, deze hebben het liefst een zandbodem, dus die knoop kan je vast doorhakken.

Planten kunnen op nagenoeg op elke bodem dus daar zit geen probleem in, kijk eens bij Hornbach voor hun aquariumzand.
 
Zand zou wel een verstandige keuze zijn idd!
Is de bak echt 60 liter of is het een 60cm?
 
Ik heb in een 60cm de C. Panda op de bodem van Hornbach met een korrel van 0,4-0,8mm.
 
Geef je de planten dan nog wat aan voeding? Ik wil hem namelijk best groen gaan maken.
 
Ik geef vloeibare plantenvoeding en bij de moerasplanten een kleibol.

Btw, kijk wel goed wat in je bak past want Zwaarddragers vindt ik persoonlijk niet thuishoren in zo n bakje.
 
Wat zijn de betere merken/producten voor kleibollen en vloeibare plantenvoeding?

Hoeveel heb ik ongeveer nodig voor een aquarium van 60 liter die best vol staat met planten, mossen en varens?
 
Ik maak ze van mix die aquariumbemesting.nl verkoopt. Lis Tuinkabouter verkoopt ook capsules en die kun je eventueel een pb sturen.

Voor mossen en varens heb je die overigens niet nodig want Javavarens moet je opbinden.
 
Hornbach schrijft dat je 2 cm minerale laag nog hebt en 5 cm zand. Voor de minerale laag kan ik kleibollen gebruiken toch?
Dus gewoon minimaal 5 cm zand aanhouden met daarom kleibollen gedrukt waar de planten komen?
 
Met betrekking tot de mossen en varens
Deze groeien vanuit de voeding in het water, en mogen niet in de bodem worden gebruikt maar worden opgebonden op hout of steen.

Elke bodem hoeft maar een cm of 3 te zijn, soms word er vooraan wat minder gebruikt en achter in wat meer.
 
Zelf gebruik ik al snel 4 cm aan bodem zodat je de plantjes ook wat dieper kan planten. Wellicht is 3 cm genoeg maar ik vindt het wat weinig;)
 
Ach, minder dan 5 cm is al prima ;)
 
Inderdaad bedoel ik de mix uit je link. Zelf haal ik vaak dik 60 balletjes uit zo n zakje.
 
Dankjewel! Weet je / weten jullie toevallig nog een goede vloeibare plantenvoeding die aquariumbesting.nl aanbiedt? Dan kan ik vanavond namelijk e.e.a. gaan bestellen.
 
Bedankt iedereen! Ik heb eea zojuist besteld :)
 
Een van de volgende vissen nemen wij: Platy, roodneuszalm, zwaarddrager, kegelvlekbarbeel, tetra, corydoras, koperzalm, danio.

Hopelijk kunnen jullie mij echt helpen wat ik nodig heb voor een goede bodem (waarop planten het ook goed doen). Ik kom er niet meer uit


Hoe groot is je aquarium?? Moet daar al die vissen in? Dat zou ik maar niet doen. je bent maar 60 l. DENK daar aan.
 
Daarom schreef ik ook: een van de volgende vissen. Hiermee bedoel ik dus niet dat we ze er allemaal in stoppen. Het was meer om een idee te geven welke wij erin stoppen.
 
als planten de nana petite, als mossen de java/christmas/flame en als varen de javavaren.. volstaat zand hiermee?
Hier heb je geen bodem voor nodig.
Mossen en varens kun je het beste op steen of hout binden of lijmen.
Varens en Anubias kunnen wel in de grond maar de wortelstok moet boven de grond blijven. Daar lopen de planten nl. op uit en als die onder de grond staat gaat die rotten.
Platy, roodneuszalm, zwaarddrager, kegelvlekbarbeel, tetra, corydoras, koperzalm, danio.
Een Platy voelt zich ook wel oke op een zandbodem. Ik heb er sinds kort ook 1 en een groot stuk hout in mijn bak.
De platy heeft zich ingegraven(een kuil gemaakt) onder het hout.
Corydoras heeft het liefst een zandbodem.
Ze zoeken hun voedsel tussen het zand en spugen het zand weer tussen de kiewen uit.
Ook spoelen ze hun kiewen met zand om parasieten tegen te gaan en/of te verwijderen.

En wat @Bretus zegt, doe er niet teveel vissen in.

Voor planten die voeding opnemen via hun wortels(vaak de oever of moerasplanten) is het belangrijk dat er in een zandbodem bijgemests wordt omdat zand geen voedingstoffen bevat.
Je kan dit met rootsticks doen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar kleibolletjes of kleibolletjesmix
Die kun je ook hier bestellen.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodem-en-bodembemesting/kleibolletjesmix

Heel veel plezier met de hobby
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Velen gebruiken kleibolletjes maar persoonlijk vind ik dat maar een bende geven, vooral als je planten gaat snoeien, uitdunnen of verplaatsen. Ik ben dan ook vrij snel gestopt met die bolletjes en gebruik nu Tetra PlantaStart. Dat zijn pilletjes die uiteindelijk volledig oplossen (dus geen wolkjes en geen kleiresten). Ik breek zo'n pilletje in 3 stukjes en steek bij elk stekje een stukje. Werkt prima.

Je ziet dat de planten met de wortels om het brokje pil heen gaan zitten (dus bij het snoeien zul je het brokje er soms eruit moeten peuteren en terug in het zand moeten duwen of simpelweg vervangen door een nieuw brokje; dit alles zonder wolkjes bruine meuk en zonder kans op dichtslaande zandbodem). Die kleibollen komen er bij mij dus niet meer in.

Overigens krijgen mijn planten de meeste voeding via de waterkolom (profito en een beetje fosfaat+nitraat) en krijgen alleen de moerasplanten wat extra's via de bodem.
 
Hoe voedt je de bodembedekkers dan? Dus de kleine grassen etc? Heb nu alleen kleibollenmix besteld. Bij elk kleine bodembedekker kleibolletjes erin stoppen? Ik zie het nog niet echt voor me.

Bodembedekkers komen op aquazand van de hornbach.
 
Je kan op enkele plekken zo n bolletje in de bodem doen. Ik denk dat op ieder 10cm wel voldoende is. Grassen halen ook de voeding wel uit het water.
 
Hoe voedt je de bodembedekkers dan? Dus de kleine grassen etc? Heb nu alleen kleibollenmix besteld. Bij elk kleine bodembedekker kleibolletjes erin stoppen? Ik zie het nog niet echt voor me.

Bodembedekkers komen op aquazand van de hornbach.
Omdat de mix in poedervorm geleverd wordt. Je kan een dun laagje zand op de bodem gooien klein beetje poedervorm van kleibolletjes mix op de plek waar je de grasjes wil hebben en daar weer een laagje zand op.
Alleen moet je uitkijken dat je dan je bak heel langzaam vult anders heb je 2 dagen stof in je bak..
Ik gebruik al 2 jaar die kleibolletjes en ach ja..... soms graaft de borstelneus een bolletje uit de bodem.. En heb ik een beetje stof.. het is niet schadelijk voor je vissen.
En maak me er ook totaal geen zorgen om..
Wat ik belangrijker vind is dat de planten een natuurlijke bemesting krijgen. Met die tabletten of capsules weet je nooit wat ze erin doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook de poeders van Aquaza gebruiken. Die strooi je ook op plaatsen waar je planten gaat neerzetten.. zand eroverheen en ook extreem langzaam je bak vullen.
Hetzelfde als ik net uitlegde over de kleibolletjes mix.
Er zijn 100den filmpjes op YouTube hoe je dat het beste kan doen.

Alleen een heel stuk duurder:D:thumbs:
 
Zoals Dirk al aangeeft kun je soms wat stof door de kleibollen krijgen maar dat trekt erg snel weg. Ik vindt bij de capsules weer een nadeel dat je uitgewerkte balletjes in de bodem hebt die ook af en toe boven komen en die moet je ook wegzuigen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Een van de volgende vissen nemen wij: Platy, roodneuszalm, zwaarddrager, kegelvlekbarbeel, tetra, corydoras, koperzalm, danio.
Je hebt een 60 liter bak schrijf je. Is die ook echt 60 liter of is hij 60 cm lang?
Ik zie in je lijstje een paar soorten staan die niet geschit zijn voor deze afmeting bak.

Een goede tip die ik je kan geven is met de Latijnse naam de vissen opzoeken op www.seriouslyfish.com. Of check je toekomstige bestand hier bij ons :)
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Zo staat de roodneuszalm op Seriously Fish voor een 60 cm bak, doch mijn ervaring is dat het flinke zwemmers zijn en beter vanaf 80 cm gehouden kunnen worden (en liever nog groter om ze tot hun recht te laten komen)
 
Zoals Dirk al aangeeft kun je soms wat stof door de kleibollen krijgen maar dat trekt erg snel weg. Ik vindt bij de capsules weer een nadeel dat je uitgewerkte balletjes in de bodem hebt die ook af en toe boven komen en die moet je ook wegzuigen.


Hobby lateriet, stuiven niet.
 
Ik zie vaak de zorg met betrekking tot keuze vissen voorbij komen. We hebben een grove lijst gemaakt wat mogelijk voor ons geschikt is als beginners. Nu gaan we kijken welke vissen we leuk vinden en of ze geschikt zijn voor het aquarium. Komt helemaal goed. Zal hier nog wel de check laten plaatsvinden ;)
 
soms wat stof door de kleibollen krijgen
Het valt wel mee hoor.
Dat die borstelneus dat bolletje opgraafde was ook een beetje mijn eigen schuld.
Ik had het bolletje te dicht bij het stuk hout in de grond gestopt waar hij/zij altijd onderkruipt.

Als je de bolletjes Zoveel mogelijk onder de wortels duuwt, zullen ze nooit zomaar uit de grond komen. Ook niet tijdens het stekken of scheuren van de planten.
Ik merk het direct als ik ze erin heb gedaan.
Een week later zie ik al aan mijn planten dat ze mooier van kleur zijn en kleine uitlopertjes maken.

En het is een stuk goedkoper als sticks of capsules.
Ik maar ruim 50 bolletjes voor 5.95.
Da's voor 2 jaar voldoende voor mij.
Ik gebruik de helft en de andere helft vries ik in.
De rest van de bakkies hebben een ph verlagende bodem en die bevat van zichzelf genoeg voeding voor 1 á 2 jaar
 

Terug
Bovenaan