Welke bodem voor mn rio 125


John1985

Well-known member
Lid geworden
30 april 2018
Berichten
243
Leeftijd
39
Ik kies een plantenbestand die redelijk voor beginners is in mn rio 125

Ik ga aanvankelijk geen co2 toevoegen.

Planten wss javavaren, anubias, mos, eikenbladvaren, cryptocorine en dat grasplantje voor de voorgrond (geen naaldgras maar die andere, ben naam vergeten) etc.

Bewoners zijn o.a. kegelvlekken en apistogramma cacatuoides.

Welke bodem adviseer je met deze gegevens
 
Dan zou ik gebruik maken van een zandbodem.
 
Ja een zandbodem van filterzand. En dan aanvullen met kleibolletjes.
 
Filterzand idd,kan normale van bv de wildkamp of van dat zwarte bij de Hornbach.
Weet zo ff niet wat het mooiste zal staan bij je achterwand,misschien die lichte om het te breken of juist zwarte en dat de planten en de rest van je inrichting eruit knallen bv.
 
Gewoon zand is inderdaad het simpelste en makkelijkste.
Zeker voor een beginner een hele mooie optie
 
En die kleibolletjes..Een laag onder het zand of lokaal bij wat planten steken?
 
En die kleibolletjes..Een laag onder het zand of lokaal bij wat planten steken?
Bij de planten welke dit nodig hebben, dus die welke hun hoofdvoeding uit de bodem halen.
 
Je kan bij Aquariumbemesting een zakje mix voor kleibollen kopen en daar kun je jaren mee vooruit. Kun je ook nogeens lekker mee kliederen;)
 
Of osmocote capsules, hoef je ook niet te kliederen :p
Klopt. Alleeen komen de bolletjes boven als je planten verpoot. Ik injecteer nu maandelijks Profito en bij de rode planten extra ijzeroplossing met een 5 ml spuit in de bodem. Dit lijkt vooralsnog goed te gaan.
 
Klopt. Alleeen komen de bolletjes boven als je planten verpoot. Ik injecteer nu maandelijks Profito en bij de rode planten extra ijzeroplossing met een 5 ml spuit in de bodem. Dit lijkt vooralsnog goed te gaan.
Klei bolletjes ook gelukkig..
Ben zelf eindelijk van alle resten rootsticks af, als die eenmaal nat waren geweest kreeg ik ze niet meer terug de bodem in zonder volledig tot stof te knijpen.
En de Dennerle bolletjes werden zacht en plakkerig bij mij waardoor ze aan m’n pincet bleven plakken en niet in de bodem bleven
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hier ook nog een vol doosje rootsticks staan wie interesse heeft mag het hebben enkel de verzendkosten betalen.
 
Ik heb het zwarte zand gehaald! Ziet er mooi uit. Als ik mijn plantenbestand ga inbrengen kom ik in dit topic misschien nog wel ff vragen bij welke planten het raadzaam is om kleibolletjes toe te voegen.

Thanks voor jullie advies
 
Moerasplanten hebben graag voeding bij de wortels in het algemeen.
 

Terug
Bovenaan