Welke bodem? of 2 bodems mengen?


A

Aquatiq

Guest
Heejz ik ben bezig met een betta divided aquarium te bouwen in zelfbouw projecten staat mijn topic.

Ik heb 2 soorten bodem VDL voedings zandbodem en ik heb nog 2 zakken natuurrivier zand de eerste is donker de andere lichter,Ik wil deze zand gebruiken anders blijft het maar liggen kan ik het mengen of geeft dat problemen met planten?

Of iemand suggesties nog?
Of de lichte natuur rivier zand als afdeklaag gebruiken of is dat niet mooi?

Mvg Bjorn
 
Ludger dankjewel voor je antwoord ik heb de gok genomen en het zand gemengd alles in 1 emmer gedaan en met grote schep 5 minuten door elkaar gehusseld/geschept en toen in het aquarium gedaan en verdeeld,Morgen ga ik een gat boren in de muur en dan stroom voorziening aanleggen en dan het aquarium beplanten en ga ik hem verder inrichten met stenen.

Een grindlaag natuurlijke erover lijkt me ook mooi,maar gaat dat niet dichtslibben zo dan? en En dan ga ik het aquarium laten indraaien en voorzien van bacterien etc.

ik zie dat er 2 topics lopen mijn excuses hiervoor,dit was niet hier geplaatst bedoeld.

Mvg Bjorn
 
Over het algemeen wordt mengen van substraten afgeraden omdat de bodem hierdoor sneller verstikt.

1 liter fijn grind + 1 liter fijn zand vormt samen 1,5L substraat dat zeer compact is. Het mengsel is zelfs compacter dan het zand alleen.

Bekijk het als volgt: in een doos vol basketballen kan je nog een hoop tennisballen mengen zonder dat het volume zal toenemen.

Als je dus substraten gaat mengen krijg je een heel compacte bodem met een slechte waterdoorstroming, dus weinig zuurstof, dus gaat je bodem sneller rotten
 
deleenheir zei:
Over het algemeen wordt mengen van substraten afgeraden omdat de bodem hierdoor sneller verstikt.

1 liter fijn grind + 1 liter fijn zand vormt samen 1,5L substraat dat zeer compact is. Het mengsel is zelfs compacter dan het zand alleen.

Bekijk het als volgt: in een doos vol basketballen kan je nog een hoop tennisballen mengen zonder dat het volume zal toenemen.

Als je dus substraten gaat mengen krijg je een heel compacte bodem met een slechte waterdoorstroming, dus weinig zuurstof, dus gaat je bodem sneller rotten

Dat klopt niet echt, een bodem "leeft" ook.
Na verloop van tijd zakken de kleine korrels naar beneden waardoor de grote op het oppervlak komen.

Dit is filterzand gemengd met grof grind.
Je ziet dat het filterzand naar beneden is gezakt en het grof nu vanboven ligt.
633931_0_82_dsc08870.jpg
 

Terug
Bovenaan