Welke Atomizer?


legoloco

Well-known member
Lid geworden
19 november 2008
Berichten
1,080
Locatie
velden(limburg)
Ik heb een Rio125 draaien nu, zie de link onderaan.

Wilde eerst geen CO2 gaan gebruiken maar zit nu toch te twijfelen.

Waar zit ik aan te denken,

Heb een 2224 staan van Eheim en wil deze evt op de Rio erbij zetten om dan met een Atomizer Co2 toe te voegen aan de bak.
Co2 toevoeging met magneetventiel uurtje voor de verlichting aangaat aan en uurtje voor dat het licht uitgaat weer uit.
Zal even uitrekenen worden hoeveel bellen maar dat komt wel goed, evt een duurtest erin hangen ter controle.
De 2224 dan als biofilter vullen en zo min mogelijk schoonmaken.

Uitgang vd 2224 zo laag mogelijk en langs de achterwand om geen overmatige verstoring/beweging vd planten te veroorzaken.
Bij komend voordeel is dat het Co2 rijke water dan langer onder is en zich zo beter kan vermengen met het Co2 arme water.

Nu de vraag,

Welke Atomizer kan ik het beste nemen?
Heeft iemand ervaring met een bepaald type?
Schoonmaken?
Etc
 
Ik gebruik deze. Compleet uit elkaar te halen, als het membraam op een gegeven moment vervuild is, plaats ik een ander membraam, en laat de vuile membraam een dag schoon weken in reinigingsvloeistof.

inline-co2-atomizer.jpg

https://www.azaqua.nl/co2-diffusors/1995-inline-co2-atomizer.html
 
Ik heb zelf via aliexpress die van up aqua gekocht. Zijn goedkoop en werken goed.
Is niet uit elkaar te halen, dus minder kans op lekkage.
Heb na 2 jaar een nieuwe erop gezet.
Heb er ook nog een paar op reserve.

De atomizer van @robru staat ook op ali voor maar 13 euro.

8819C1D7-B7F6-4662-BAAC-2B7F01B2B634.jpeg
 
Ik heb zelf via aliexpress die van up aqua gekocht. Zijn goedkoop en werken goed.
Is niet uit elkaar te halen, dus minder kans op lekkage.
Heb na 2 jaar een nieuwe erop gezet.
Heb er ook nog een paar op reserve.

De atomizer van @robru staat ook op ali voor maar 13 euro.

Bekijk bijlage 241254

Deze vond ik ook maar heb niet zo’n vertrouwen in china plastic.....
Zou dan toch liever voor JBL of zo gaan maar daarom vroeg ik ook naar evaringen.
Zal ook deze uiteraard overwegen.
 
Ik heb de mijne al zolang weet niet meer waar ik hem kocht.
Wel kan ik toevoegen dat het ook prima gaat via het filter inplaats van erna.
 
Ik heb de mijne al zolang weet niet meer waar ik hem kocht.
Wel kan ik toevoegen dat het ook prima gaat via het filter inplaats van erna.

Hier heb ik ook aan gedacht maar ik denk dat dat ook fout kan gaan.
Als om welke reden dan ook de co2 niet oplost zal de rotor als eerste droog komen te staan en daardoor de pomp stilleggen.
De Co2 toevoer zal echter door blijven gaan.....
Geen idee wat er dan gebeurd, water uit de pomp geduwd of de seal in de pomp bezwijkt onder de druk.......

Je zoet dat ook gebeuren in een Co2 reactor, biv de 1000 van Aqua Medic. Hier kan het gas zich ook verzamelen als er teveel Co2 toegevoegd.
En ook deze wordt na de pomp gemonteerd net als een atomizer.

Bij die laatste is dat om vervuiling van het membraam te voorkomen.
 
Wat zou daar voor reden voor kunnen zijn?

Bijv een onverwachte toevoer van teveel co2 omdat een magneetventiel raar doet of een drukregelaar die niet goed mee werkt.

Heb het in de reactor1000 persoonlijk meerdere malen meegemaakt in de LFS waar ik werkte maar ook thuis.
Ook in de membraam diffusors die in de bak zitten en waar zich dus co2 ophoopt onder het membraam.

Kortom ik zou het iig nooit aanraden of zelf doen.
 
Als het magneet ventiel niet open wil krijg je geen co2 ongeacht waar je de atomizer plaatst
Blijft hij open staan dan krijg je te veel co2 ook dan maakt de plaatsing niet uit.

Als de pomp stuk gaat heb je misschien een probleem maar welke plaatsing dan het meeste last geeft kan ik niet voorspellen.
 
Als het magneet ventiel niet open wil krijg je geen co2 ongeacht waar je de atomizer plaatst
Blijft hij open staan dan krijg je te veel co2 ook dan maakt de plaatsing niet uit.

Als de pomp stuk gaat heb je misschien een probleem maar welke plaatsing dan het meeste last geeft kan ik niet voorspellen.

Als het magneetventiel open blijft staan zal het gas zich ophopen in de pomp en wel in het hoogste punt.
In dat geval zal het water niet meer rondgepompt worden en evt de pomp kapot gaan.

Maar zoals ik al zei, ik zal het iig niemand aanraden.
 
Als het magneetventiel open blijft staan zal het gas zich ophopen in de pomp en wel in het hoogste punt.
Dat betwjfel ik.
Zolang de pomp loopt zal d co2 oplossen en in de bak komen.

Als het magneet ventiel open blijft terwijl hij op de instroom staat loopt de co2 zo hoog op dat je de vissen vergast.
Op de uitstroom krijg je misschien ook nog een probleem met de pomp.
 
Dat betwjfel ik.
Zolang de pomp loopt zal d co2 oplossen en in de bak komen.

Als het magneet ventiel open blijft terwijl hij op de instroom staat loopt de co2 zo hoog op dat je de vissen vergast.
Op de uitstroom krijg je misschien ook nog een probleem met de pomp.

Je mag het best betwijfelen Dirk maar ik weet uit ervaring dat het kan gebeuren dus daarom zal ik het iig nooit zo toepassen of iemand anders aanraden.

Graag nu verder over de vraag, welke Atomizer en evt ervaringen van de verschillende types.
 
En wat is nu jouw ervaring in de LFS Rob? de Atomizer gemonteerd tussen de inlet -of outlet slang?
 
En wat is nu jouw ervaring in de LFS Rob? de Atomizer gemonteerd tussen de inlet -of outlet slang?

In de tijd dat ik in de LFS werkte hadden we geen Atomizers, alleen externe en interne reactors.
Is ook alweer jaar of 9-10 geleden......
 
Na het magneetventiel zit ook een naaldventiel. En als deze correct afgesteld staat, zal alle CO2 oplossen.

Staat deze niet correct dan lost de CO2 niet goed op. Na de pomp geeft dit bellen in het aquarium.
Vóór de filter geeft dit ophoping in het filter.
Maar dat ligt dus niet aan de plaats van de atomizer, of het haperen van een magneet ventiel.

Dat ligt dan alleen aan een incorrecte afstelling van het naaldventiel.
 
Nog even een opmerking over de kwaliteit van de "chinese" atomisers. Heb deze ook een tijdje in de running gehad, in mijn lichtkap, opzij van de lampen, dus geen direct licht. Luchttemperatuur onder de kap ongeveer 30 *C. Beide atomisers braken na ongeveer 6 maanden bij de toevoer van de co2 op de atomiser gewoon af net onder de schroef. Jammer maar helaas, heb nu alweer een jaar op dezelfde plaats een JBL hangen, inderdaad wel duurder maar ook een stuk robuuster, Deze werkt nog steeds uitstekend en raar genoeg wordt het keramisch deel NIET groen door algen of anderszins vervuild.
 

Terug
Bovenaan