Welke algen?


Skipper

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2017
Berichten
56
Leeftijd
67
Locatie
Julianadorp
IMG_0400.JPG
IMG_0401.JPG


Welke algsoort zit er in mijn flame mos en op de achterwand?
Co2 is licht groen en berekent ca 25 gr/ml.
Voeding is volgens Dennerle perfect plant systeem aangevuld met extra fosfaat en verlichting staat op totaal 7,5 uur met een pauze van 2 uur. Co2 begint 2 uur voor verlichting, gaat door tijdens pauze en stopt half uur voor "nacht".
Heb al een black-out van drie dagen gedaan tegen blauw alg en daarna een kuur bleu exit. Dit is de 2e week van de kuur.
Nauwelijks meetbaar nitriet of ammoniak.
pH is 6,8
kH is 5
Fe is 0,1
PO4 is 0,2
NO3 is 10
Ben zo langzamerhand aan het einde van mijn aquarium latijn.
 
Je nitriet en ammoniak moet niet nauwelijks meetbaar zijn maar echt 0 zijn. Anders krijgen de algen een boost en is er geen houden meer aan. Hoelang draait deze bak en sinds wanneer geef je de voeding die je noemt? Hoe kan er dan toch nog iets van nitriet en ammoniak aanwezig zijn? Is er voldoende circulatie?
 
De JBL testset geeft ammoniak <0,05 en nitriet <0,01. Lager meet de test niet.
De bak draait 10 jaar.
De voeding in deze samenstelling nu 3 weken.
Plantjes bewegen allemaal en de nitrivec na waterwissel is met 30 sec overal in de bak te zien als witte waas. Dus circulatie lijkt mij voldoende.
Normaal zijn de waterwisselingen elke week ca 25%. Dus 50 liter van de 200.
Ik ga nu in ieder geval eens stoppen met die chemische algen bestrijders.
De clown plecto doet zijn best, maar hier valt niet tegenaan te eten.
 
Ok, dan zouden die waarden ook 0 kunnen zijn zoals je mag verwachten. Toch zie je de blauwalg in de regel bij overbelasting van een bak. Algen zijn gerelateerd aan algen dus die kuurtjes zullen op den duur ook de planten niet veel goed doen en het is beter om de oorzaak op te sporen. Ik denk dat je de fosfaat best wat mag verhogen want 0,2 is niet een vetpot. Ik zou zorgen voor voldoende voeding in je bak en alle mindere en lelijke bladeren verwijderen en de bodem en het filter proper houden. Je Vallisneria ziet er ook niet echt goed uit en als planten afsterven dan geeft dat weer extra belasting.
 
Klopt helemaal. Maar hoe lang moet ik wachten danwel algexplosies als deze blijven tolereren na een stabiele Co2 en voeding situatie. Ben al maanden bezig. Mag ik uit jouw opmerkingen afleiden dat dit nog steeds blauwalg is? Want je geeft niet aan welke het anders zou kunnen zijn.
 
Op een foto vaak lastig te zien en ik dacht daaraan of aan plukken draadalg als ik je achterwand zo zie. Zelf kun je vast wel zien wat het is en blauwalg moet je zo weg kunnen wrijven als een vettige laag (dat is een bacterie). Je gebruikt vanaf half maart co2 en begin april was de po4 nog erg laag. Al met al draait de bak nog niet lang met voldoende voeding. Ik zou zelf zorgen dat alle voeding dus op orde is en alle alg zoveel mogelijk weghalen en desnoods dat mos eruit gooien. Planten hebben vaak enige weken nodig om te wennen dus dat gaat niet van vandaag op morgen.
 
Mijn eerste reactie is... ligt er niet iets flink te verrotten in je aquarium?
 
@ John: dank je ik ga verder met het intensieve onderhoud en kijken of de zaak gaat stabiliseren.
@ Ruben: bodem onderhoud levert geen bellen of zo op. En verder zuig ik bijna wekelijks het grind. Planten resten worden verwijderd en de vissen zijn allen nog steeds aanwezig. Ook de waterwaarden geven geen reden tot deze uitspraak.
 

Terug
Bovenaan