Welke alg ?


Kto

Member
Lid geworden
30 december 2021
Berichten
8
Leeftijd
44
Hallo,
een drietal weken geleden een aquarium van 150l opgestart met een soilbodem.
Led-verlichting voor planten -> 2 lampen , met rgb en wit leds .
Lichtintensiteit gaat van laag naar gemiddeld en terug naar laag gedurende 8u.

Co systeem eraan gekoppeld , en planted box lean plantenvoeding wordt dagelijks gegeven .

Nu zit er een serieuze algenplaag in het aquarium . Twijfel of het bruinalg of draadalg is .
Gestart met om de twee dagen waterwissels te doen , en de alg zoveel mogelijk te verwijderen maar de dag na de waterwissel is het weet hopeloos .

Kunnen jullie mij zeggen welke alg dit is en hoe te bestrijden ? Alg is bruin van kleur en ondertussen ook op de bodem te zien…
8ACBACCB-31C7-4597-809A-7A4C54F1BCF3.jpeg
77F9C79B-B13B-4D15-B7B5-F49FC1006FB2.jpeg
F50E4440-099C-4AFB-80BF-6810386F3DCB.jpeg
 
Welke bodem gebruik je? Ik vindt de draden echt niet bruin lijken en denk meer aan Staghorn wat je vaak ziet bij een NH3/4 piek en sommige bodems bevatten veel stikstof en daarbij moet je ook veel verversen zoals wel op de verpakking staat aangegeven.
Op de bladeren zit wel wat bruine aanslag en dat kan bruinalg zijn en dat zie je heel vaak bij de opstart omdat de bacteriecultuur nog niet op orde is.
 
dankjewel ,

We hebben aquasoil van Colombo gebruikt .
Er zit bijna geen nitraat en fosfaat in het water . We gebruiken osmose water waar we reminaliserend poeder( dennerle) aan toe voegen .
PH is ongeveer 5,5 .
074DFDFF-2A1D-4A20-BD92-F4AA6520BBCC.jpeg

Ongeveer 50%waterwissel , twee keer per week .
Maar gaan nu overgaan naar 20% waterwissel om de dag …
Misschien geven we te weinig CO2 ?



05EDE709-8585-44FD-ABC9-2FD5D8ADD747.jpeg
91C00AF8-323B-4222-BECA-9C72AEF48AD1.jpeg
 
Elke twee dagen wordt er 20% water ververst met dit als resultaat :-(
 

Bijlagen

  • 52395319-84EB-412C-95B8-CD95F9C7539B.jpeg
    52395319-84EB-412C-95B8-CD95F9C7539B.jpeg
    303.5 KB · Weergaven: 85
  • 64B1CD67-88B2-4BA8-B12E-B2445FB2B13A.jpeg
    64B1CD67-88B2-4BA8-B12E-B2445FB2B13A.jpeg
    285.2 KB · Weergaven: 80
Ik zou bijna denken dat dit Synedra is en dat is en diatoom. Aan de andere kant lijkt het me wel vertakt als ik eerdere foto s bekijk.
 
Dat zou wel kunnen kloppen als ik de foto’s op internet bekijk . Maar hoe lossen we dit op ? Hoe geraak je van deze alg vanaf ?
 
Vaak is het net als bij bruinalg wat ook een diatoom is een gevolg van teveel organische belasting wat met geduld vaak wordt opgelost. Je zou het wellicht met een tandenborstel zoveel mogelijk weg kunnen halen.
 
Bedankt ,
We zijn er ondertussen achter dat de hoge silicaatwaarde van de aquarium soil afkomstig is ! We hebben flora base pro van Colombo gebruikt …
Zal niets anders opzitten dan alles weer uit het aquarium te halen en een nieuwe bodem aan te brengen . Maar welke bodem dan ? Met aquariumzand hebben we al eens bodemrot gekregen .
 
Hoe weet je dat dit daar door komt dan? Ik heb geen ervaring met de bodem maar die wordt vaker gebruikt. Silicaten veroorzaken ook geen diatomen maar dienen wel als voeding voor hun.
Ik denk dat je wat geduld moet hebben maar over de bodem kan @Cornelius misschien iets zeggen.
 
We hebben enkele korrels van de soil , rechtstreeks uit de verpakking , in een glas met osmose water gelegd en een paar uur later de silicaatwaarde gemeten en die zat boven het Max om de kleurenschaal …
 
Ik gok op gewone draadalg. Komt vaak door te zwakke flow en te weinig CO2.
Dat de soil hiervoor verantwoordelijk zou zijn is ook nieuw voor mij. Maar ja, Colombo... staat niet al te bekend voor hun kwaliteit.

Ik zou stug de alg zoveel mogelijk handmatig blijven verversen en doorgaan met RO water en even geen reminaliserend poeder toevoegen
En je dropchecker mag wat wat lichter van kleur.
 
De alg is wel bruin van kleur , is draadalg niet groen van kleur ? Er heeft een extra skimmer op de aquarium gestaan , en nadien even een stromingspomp , maar dat was te fel .
We kunnen de CO2 wel verhogen , er zitten nog geen vissen in het aquarium …
Op dit moment draaien er twee potfilter , eentje met silicaat ex om de hoeveelheid silicaat te verminderen .
 
feitelijk maakt niet zoveel uit welke algen het zijn. De oplossingen om er vanaf te komen zijn bijna allemaal hetzelfde:
handmatig verwijderen. Veel waterwissels, licht dimmen, zorgen voor genoeg voeding en vooral stabiele CO2 waarden.
Als je CO2 gebruikt icm met een skimmer dan verdwijnt er veel CO2 uit je bak. Zou daar dus erg zuinig meer omspringen en alleen aanzetten als er geen CO2 word toegevoegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kto

Terug
Bovenaan