Welke alg is dit?


E

Ennazus

Guest
Hallo,

Ik heb sinds korte tijd last van algen. Iemand een idee wat voor alg dit is op de stenen? Verder zit er op de bladeren voornamelijk bruine en draadalg.

Verder nog een vraag.. sinds korte tijd krijg ik mijn water ook niet meer helemaal helder. Terwijl dit eerst wel het geval was. Iemand een idee wat ik hieraan zou kunnen doen? Er zit een Juwel bioflow 3.0 filter in.

Ik hoor het graag!

IMG_9346.JPG
IMG_9347.JPG
IMG_9348.JPG
 
Wat zijn de waterwaarden en om wat voor bak gaat het? Voeg je iets aan voeding toe en heb je iets mer het filter of de bodem gedaan? En hoelang draait deze bak?
Kun je een totaaltje van de bak posten?
 
Wat zijn de waterwaarden en om wat voor bak gaat het? Voeg je iets aan voeding toe en heb je iets mer het filter of de bodem gedaan? En hoelang draait deze bak?
Kun je een totaaltje van de bak posten?

Hoi John,

Het gaat om een Juwel Rio 180.
De laatst gemeten waterwaardes zijn:
PH: 8
Nitriet <0,3
GH: 8
KH 7,5

Ik voeg plantenvoeding toe van sera Florena. Verder heb ik niks geks gedaan met het filter of de bodem. Het filter laat ik grotendeels met rust. Alleen de witte watten spoel ik wekelijks in aquariumwater uit. Het aquarium draait nu ongeveer 6 weken.

Hier een totaalplaatje (wel net na een schoonmaakbeurt):
IMG_8914.JPG
 
Met jouw planten is het niet nodig om plantenvoeding toe te voegen,wat is de NO3 en hoeveel uur staat de verlichting aan?
 
Met jouw planten is het niet nodig om plantenvoeding toe te voegen,wat is de NO3 en hoeveel uur staat de verlichting aan?

Ik heb mijn water laten testen en ze hebben de NO3 niet gemeten.. dus dat durf ik niet te zeggen. Verlichting staat 8,5 uur aan op een dag.
 
Btw, je hebt met de genoemde waarden erg weinig co2 in de bak en dat kan de oorzaak zijn van groene alg die je ziet:

https://www.aquascaping-blog.com/groene-puntalg

Is de lage plant op de eerste foto geen Anubia want die mag niet met de wortelstok in de bodem staan;). verder oogt je water op de laatste foto aardig helder toch?
 
Btw, je hebt met de genoemde waarden erg weinig co2 in de bak en dat kan de oorzaak zijn van groene alg die je ziet:

https://www.aquascaping-blog.com/groene-puntalg

Is de lage plant op de eerste foto geen Anubia want die mag niet met de wortelstok in de bodem staan;). verder oogt je water op de laatste foto aardig helder toch?

Het is inderdaad wel een Anubia, misschien is het op de foto niet zo goed te zien, maar de wortelstokken staan niet in de grond.
Hier een foto van hoe de bak er nu bij staat (net was het licht nog uit namelijk ;) ) Er is weinig meer van de planten over door de bulldozers die erin zitten.

IMG_9354.JPG
 
Ok dan is het goed natuurlijk. De witte waas kan bacteriebloei zijn wat je krijgt bij veel bacterien die alles gaan afbreken (heterotrophe heten ze dacht ik). Misschien dat de vissen teveel vervuilen voor je bak en filter nu hij nog vrij vers is.
 
Het grootste probleem zal inderdaad, zoals John al aangaf, CO2 zijn.


Daarnaast heb je Boeddha verzopen dat werkt zeker niet bevorderlijk, denk ik. Ik had ooit een beeldje op mijn bak staan, wat dacht je? Dode vis. Hij staat er nu naast, dat zal hem leren!

heilige emoticon.png
 

Terug
Bovenaan