Welke alg en hoe op te lossen?


T

Tjeerds

Guest
Voor ik dit topic opende heb ik een tijd gezocht op internet, helaas kom ik daar niet tot een eenduidig advies. Volgens de ene site is het een tekort aan voeding, de ander praat over een te hoog ijzergehalte, de derde weer over teveel amoniak.

Sinds twee weken heb ik in toenemende mate last van de alg zoals hij op de foto te zien is.



Deze (en enkele andere) planten kwamen nieuw en groen in de bak, inmiddels zijn ze behaard en op een aantal plekken roestig van kleur.

Mijn bak en wat ik toevoeg;
25l op gem. 23gr celcius.
oxydator voor zuurstof.
dagelijks 1ml EasyCarbo
dagelijks 8 druppels Profito

Ik hoop dat ik met jullie kennis kan bepalen hoe ik dit probleem het best aan kan pakken.

Bedankt alvast.
 
Algen krijg je in de regel door een voedingstekort en niet door een of ander overschot. ook slechte stroming kan de oorzaak zijn. De alg die ik zie zijn groene haartjes zeg maar en deze ontstaan in de regel door co2 tekort icm teveel licht.
Kun je de waterwaarden geven van je bak en welke verlichting en hoelang het brand??
Maar door een overschto krijg je dus geen algen. Algen duiden op een tekort.
Een wel goede site hiervoor is: aquascaping-blog.com. Kijk daar ook maar eens.
 
Waterwaarden heb ik zo niet paraat, zal ik morgen toevoegen.

Mijn bak heeft ledverlichting in de kap, die staat zo'n 10/12u op witlicht en in de avond meestal blauw.
Pomp (aquaflow100) staat op laagste stand en stroomt uit via het staafje met gaatjes wat bij de pomp staat.

Lichtperiode verkorten en easycarbo omhoog? Aantal dagen helemaal in het donker?
 
Nee helemaal donker is ook niet goed voor de plant. Carbo geef je al en volgens mij al meer dan aanbevolen.
Maar carbo is geen co2 he, maar meer een vervanger ervoor.
Ben benieuwd naar de waterwaarden als je die kunt posten. Met gewoon tl licht is 10-12 uur soms wat veel, maar met led durf ik dat niet te zeggen. Je kunt als je dat niet erg vind het terugbrengen naar bv 9 uur.
 
De Tetra teststrip geeft de volgende waarden:
NO3 - 10
NO2 - 0
GH - 16
KH - 3
pH - 7.6
Cl2 - 0

Doordat het met een stripje is gemeten is het natuurlijk niet geheel nauwkeurig, maar bij benadering.

Voeren heb ik ook nog niet genoemd; dat doe ik doorgaans 2 a 3 keer per week, afwissend vlokken of een tabletje en kleine hoeveelheden.
 
Als je kijkt in de ph/kh tabel dan zie je dat je met jouw waarden eugenlijk geen co2 hebt.
Je kunt de denken aan bio co2 om dat te verbeteren. Ik vemoedt zaols ik gister al aangaf dat het een co2 tekort is in je bak. Die algen zijn namelijk ook co2 gerelateerd.
Je kh is wel erg laag daar zeg.
Je moet denk ik dus proberen de co2 omhoog te krijgen en je kan proberen de duur van de verlichting terug te schroeven zodat er minder opname is. Maar de co2 omhoog lijkt me onontkoombaar.
 
Bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb er destijds zo'n Oxydator ingezet om extra zuurstof toe te voegen.
Zou dat van invloed kunnen zijn? Zuurstof & co2 gaan nou niet zo goed samen, haha.

Oxydator er uit, verlichting terug & easycarbo verhogen met 50%?
Klinkt dat als een goed eerste plan?
 
Ik heb toch maar een co2-set gekocht. Dus stop met de EasyCarbo, schroef verlichting en voeding iets terug en dan maar eens zien.
 
Gewoon voortdoen met EasyCarbo (gaat prima in combinatie met een CO2-systeem, ik raad het zelfs aan) & zeker niet de voeding terugschroeven. Licht minderen is inderdaad een goed idee :)
 

Terug
Bovenaan