Welk ziektebeeld is dit?


M

Madbo

Guest
en wat kan ik er tegen doen?

Mijn vissen eten, zwemmen en doen normaal. Alleen ik zie de volgende ziektebeelden. Op een platy zie ik een soort schimmel op 1 plekje en waarschijnlijk vinrot. Ook zag ik een endlervrouw met een stukje uit haar staart. 1 van mijn 8 killivissen heeft wat witte plekken op de huid, deze zijn al wel wat minder.

Ik heb inmiddels 3 dagen Esha2000 toegevoegd en net de temperatuur opgehoogd van 23 naar 26 graden.

Mijn bestand is 8 killi, 10 kardinaal, 9 japonica, 20 endler met pas jongen.
En een koppel platy’s. Ze leven in een Trigon 190 met een led met zon op en ondergang. Veel schuilplaatsen enz. Zie foto

0245CBC3-A564-421A-8C85-795BAA34C8E8.jpeg
 
de dikke buikjes zijn normaal, net voer gehad ;-)
 
Vinrot en schimmel duid bacterieel. bactopur direct tabletten. totdat je het juiste middel in huis heb goed verversen om ellende af te hevelen. Esha oud medicijn veel resistentie voor. De bactopur dood slechte bacterieen maar ook goede bacterieen die je nodig heb voor biologisch evenwicht in aquarium. Na de kuur dus NH3/4 en NO2 meten en week of 3/4 veel verversen om je waterwaardes op peil te houden.
 
Trouwens ook je tempratuur weer naar beneden gaan brengen. bacterieen houden van warmte en zal alleen maar meer gaan worden. Graadje per dag. Niet in 1 keer veel verschil dat vinden ze niet fijn.
 
Na woensdag niet meer gereageerd ivm werk en dagje uit etc.

Ik heb Baktopur gekocht en donderdag begonnen met 10ml op 190 liter water, gebruiksaanwijzing niet goed gelezen dus ook op vrijdag 10ml op 190liter. Zaterdag niets gedaan... Wat is wijsheid, vandaag een deel verversen? Zo ja hoeveel? Bacteriën toevoegen? Buitenfilter verversen met nieuwe kool? En hoe zie ik dat de ziekte(n) eruit zijn? Ik zie bv bij mijn platy dat de staart weer wat aangroeit. Bij mn endler is dit niet zo.

Ik zie graag jullie mening
 
Heb je de vloeibare bactopur? Of tabletten? Beter een dag extra doseren dan te weinig. Is een kuur dus je moet 100 % dosering volgens gebruiksaanwijzing aanhouden. De aantal dagen minimaal aanhouden.

Ziektens hebben tijd nodig om te genezen. je mag geen nieuwe slachtoffers zien. Vissen die niets hadden en na de kuur wel. Alles moet stil staan of genezen, mag niet meer worden. Dus aangetaste staart of stil staan of genezen. Zie je meer staart verdwijnen is de kuur niet aangeslagen en zal je moeten behandelen met iets anders. Kijken naar samenstelling medicatie. Heeft dan geen zin om ander merk te nemen met dezelfde grondstoffen.

Na de kuur ga je grote verversing doen en kool in je filter, 2 dagen kool erin is zat.. Dan zal je een maand lang NH3 en NO2 moeten gaan meten en als je verhoging zie moeten verversen. met name als je NH3 meet verversen. Stel je meet 0,1 NH3 en je ververs de helft hou je 0,5 over. de volgende dag is dit weer verhoogt. NH 3 echt zo min mogelijk. NO2 gaat daarna ook verhogen. Een piekje van 0,5 kan voor een dagje wel maar als dit erg hoog oploopt en langere tijd ook verversen. Dit duurt een week of 3/4. Kan geen inschatting geven afhankelijk hoeveel vissen je heb wat je voer etc. Meten is weten. Beter teveel dan te weinig verversen.

Vissen die intern teveel zijn aangetast kunnen na de kuur toch dood gaan die zsm eruit halen.
 
Zie in je post buitenfilter verversen met nieuwe kool? je hebt toch geen kool in filter gehad tijdens de kuur?
 
Dank voor de reacties!

Vandaag de helft ververst en mijn buitenfilter voorzien van vers water en een kool, er zat inderdaad nog een zakje kool in van de vorige eigenaar... deze was te verwaarlozen.

Ook heb ik bacteriën toegevoegd, ik zal gaan meten, Michelle1 dank voor de uitleg.
 
Hoop dat de kool inmiddels was uitgewerkt. Kool filtert medicatie uit het water. Als de kool nog actief was zal de kuur ter vergeefs zijn geweest. Dan heeft de kool dit opgenomen en werkt het niet. In alle gebruiksaanwijzingen staat duidelijk geen kool in filter.
 
Ik zal het zeer goed in de gaten houden nu! Dank je
 
Het lijkt erop dat mijn bak weer goed draait, na wat co2 erbij en de buis van de filter (uitstroom) wat boven het water te hebben geplaatst, nieuwe kool etc gaat het goed. Geen dode vissen tot nu toe gezien. :)
 
Na weer meer vinrot te hebben gezien actieve kool verwijderd en bactopur toegediend op dag 1, 3 en 5. 10ml per keer op 190l Killivissen eruit gehaald omdat ik denk dat zij de oorzaak zijn. Deze zwemmen nu in een ander bakje. Waarvan 1 een witte rug heeft. Ik zal as woensdag dag7 het water verversen en actieve kool terugplaatsen. Ik heb ook zout van de dierenwinkel gekregen, ze zei dat ik dat erin moest gooien om alle verkeerde bacterien te doden. Zal ik dat doen? Bestand is nu endlers, platy’s, kardinaaltetra’s en garnalen
 
Wat vervelend dat het weer terug is. Heb je de vloeiibare bactopur of de tabletten? Zou geen zout erbij in doen. Zout heeft met sommige medicatie een wisselwerking. Wat zout in je aquarium kan wel helpen om van allerhande gespuis in toom te houden maar dan moet je zeker weten of je bestand van vissen hier allemaal tegen kunnen. Ik weet niet of jouw soorten vissen tegen zout kunnen.
 
Ik heb de vloeibare bactopur. Het is nu wat rustiger in mijn bak. Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen met mijn 8 killivissen. Het bakje waar ze nu in zitten kan zo niet langer.
 
Met zout bacteriën doden? klinkt mij vreemd in de oren.
je kan er wel schimmels mee bestrijden geloof ik.

naar wat ik weet kan je beter opzoek naar de tabletten, schijnen beter/sneller/effectiever te werken.

waarom kunnen de kilivissen niet tijdelijk in de andere bak verblijven?
 
Ik heb net een bakje 30l cadeau gekregen van mijn man. Dus de killivissen hebben nu een mooi huis! Morgen weer een dag.

Na 3dgn bactopur ga ik verversen enz. Lijkt me voor nu even beter. Er zijn nog geen dode vissen. De killivissen zie ik ook nog even aan. Die met witte rug at ook zn voer weer vandaag
 
Ik zou ook de bactopur direct tabletten gebruiken ipv vloeibaar. De bestandsdelen zijn heel verschillend. Zeg maar de ingedrienten zijn anders. Je eerste kuur kan zijn dat dit niet geheel goed is gelopen omdat er toen toch kool in je filter zat en kool absorbeerd medicatie zodat de kuur wellicht niet in de goede verhouding was.

Behandel wel de killivisjes mee anders zullen deze steeds zieker gaan worden en dood gaan. Nieuw aquarium betekend ook niet stabiel dus geen optimale omgeving voor aangetaste visjes.

Kijk het na de kuur aan en als je geen resultaat heb tracht dan de bactopur tabletten te krijgen. Bij deze kuur licht uit laten. Licht breekt deze bestandsdelen van de medicatie af.

Zout dood geen bacterieen. Het heeft wel positieve invloeden op vissen. Ingewikkeld en weet niet precies de vaktermen maar het komt erop neer dat de druk van vissen anders word daardoor interne zaken (organen) in de vis minder hard hoeven te werken en vandaar ze meer energie kunnen richten op herstel. Moet natuurlijk de vis zelf wel tegen zout kunnen en dat is per soort verschillend. Daar zul je je in moeten verdiepen en ook kijken qua dosering. Je kunt niet zomaar een pak zout erin gooien :help:Zout heeft ook invloed op slijmhuid waar veel bijkomend gespuis in leeft. verzwakte visjes door bacterieen zijn graag geziene visjes voor parasieten, wormen etc. Deze hebben dan kans op explosieve vermeerdering. Ik heb sluiers en die kunnen zout hebben maar van de tropische soorten weet ik het niet. Zijn zoveel verschillende visjes :D

Bacterieel is altijd lastig te bestrijden en gaat het beste in beginstadium. des te langer de visjes het onder de leden hebben des te moeilijker het gaat worden. Tijdelikjk regelmatig verversen hevel je ook een hoop ellende mee weg. Geen kans geven om zich te vermeerderen. Sommige bacterie stammen kunnen ook lang leven zonder vis dus filters etc mee behandelen.


Succes en ik hoop dat je het onder controle krijg en kan houden.
 
Dank voor je advies! Gisteren de Killi met Esha2000 behandeld, reageren ze goed op. Althans dat lijkt zo. De Trigon 190 ga ik vandaag weer verschonen. Toch besloten om niet gelijk met actief kool te werken maar het eerst aan te zien met mn endlers etc. Mocht dan weer een kuur nodig zijn pak ik de tabletten.
 
Gisteren het nieuwe bakje geinstalleerd... Kom ik vanochtend beneden, mn nieuwe bakje lek :(
Wat een zooitje, zit niet mee
 

Terug
Bovenaan