welk voer gebruiken jullie


B

Bo c.

Guest
iedereen op dit forum zal ooit wel eens voor het rek met de talloze verschillende soorten potten en zakken.
maar welke is nou goed en welke absoluut niet.
moet je echt nadenken of grijp je gewoon eht goedkoopste voer in het rek.
voor veel beginners is dit natuurlijk een moeilijke vraag als je je ook echt wil inzetten voor je dieren.
maar welke soorten gebruikt iedereen nou?
welke was een enorme teleurstelling?
waar werden de vissen ziek van?
welke soort is budgetsafe?

ikzelf gebruik nu nog hikari fancygoldfish babypellets drijvend.
het is niet heel duur maar uiteindelijk wil ik wel ervanaf staan.
de minste vind ik zelf tetra fancy goldfish na dat ik dit gaf kregen mijn vissen zwemblaasklachten en darmopstopping
 
Wat voor mij altijd heeft gewerkt is gewoon het aanschaffen van een aantal verschillende soorten voer die past bij het soort vissen dat je hebt. Hebben je vissen bijvoorbeeld veel voer nodig op plantaardige basis dan zoek je daar naar. Vervolgens is afwisseling ook belangrijk. In mijn ogen heb je niet per definitie slecht of goed voer, maar heeft het meer te maken met dat je dieren alle voedingsstoffen binnen krijgen die ze nodig hebben. Ik probeer altijd een a twee soorten goede kwaliteit droogvoer aan te vullen met gedroogde insecten (voor vleeseters, anders voedsel op basis van bijvoorbeeld spirulina en vergeet af en toe een stukje verse groente niet!), diepvriesvoer en levend voer. Als je gewoon rouleert tussen de soorten voer dan zullen je vissen in mijn ogen de meeste kans maken op een zo compleet mogelijke voeding. Ik heb dus meestal zo'n 5 verschillende soorten voedsel in huis.

Voedsel wat me niet bevalt is enkel voedsel wat mijn vissen niet willen eten, die streep ik dan van mijn lijstje weg.
 
Ik voer ook hikari, maar ik vind toch dat.drijvende niet fijn.
Ik week ze daarom voor en plet ze een beetje waardoor ze weer gaan zinken.
Als me voer op is, koop ik hikari wat zinkt en anders blijf ik voorweken.
Dan is het ook meteen zacht genoeg om te eten.

Dit wil ik omdat ik het natuurlijke bodem gedrag van.de vissen wil stimuleren.
Ik zie mijn vissen dan ook heel de dag over de bodem struinen en plantjes doorwroeten, heel leuk en natuurlijk om te zien.

Heb nu repashy gel food besteld uit Amerika.
Zag ik op YouTube mooie filmpjes van die mij erg aanspraken.
Dus die kan ik binnenkort uitproberen.

En verder wil ik nog gediepvriest voer kopen, alleen weet nog geen veilig merk.
Had gehoord dat hikari dit ook zou hebben, dus daar ga ik nog naar.op.zoek!

Heb wellis komkommer gegeven, maar ze wisten niet echt wat ze er mee aan moesten.
Dus echte groente durf ik niet echt.
Misschien iemand die tips over dat gebruik kan geven?

Verder hoor ik alleen slecht nieuws over tetra inderdaad en ik vind vlokvoer zelf heel slecht.
Het is droog en plat en niet heel erg voedzaam, omdat alles zo plat en dun moet voor het.drijvende effect.

Maar dat is de informatie die ik er over heb.opgedaan.
 
als ik mijn vissen drijvend voer geef, dan gaan ze na het eten ook grondelen hoor :D

Ik geef trouwens saki hikari balance, wheat germ en gevriesdroogde artemia.
 
Ik voer m'n sluierstaarten;

- A+
- Artemia
- Tetra goldfish
- Goldfish color iets (heb er niet veel meer van, het zit namelijk gemixt in m'n voerderautomaatje)
- Goldfish Tom & Co
- Guppenvoer (aangezien er ook 3 guppen in zitten)

En nog iets anders wat ook in het voerderautomaatje zit maar die ook is opgegaan :p
Ben wel van plan om grotendeels A+ te gaan voeren :)
 
Ja daarom zeg ik ook stimuleren, is iets wat ik zelf belangrijk vind voor de vissen.
Maar bijna iedereen gebruikt hier drijvend zonder probleem.
Is ook niet slecht, maar voor mezelf vind ik zinkend voer fijner.
Door het drijvende voer te laten zinken valt het ook zwevend naar benede, waardoor de vissen het snel opmerkingen en al wat kunnen eten voor het op de grond ligt.


Ik heb nu trouwens ook gevriesdroogde garnaaltjes die ik van Jones heb gehad.
Deze voer ik af en toe mee met het voer.
 
Ik heb ook diverse soorten hikari, meest drijvend, en dat wissel ik af met gevriesdroogde artemia, tubifex, van die tabletjes die op de ruit geplakt kunnen worden en gelfood. (broccoli, spruiten)
 
Ik voer voornamelijk diepvriesvoer, dat is dan artemia, daphnia, rode muggenlarven en tubifex. Droogvoer eten ze ook graag, vlokken, tabletten en granulaat. Voor de ancistrus en de botia's geef ik soms ook eens komkommer of courgette. In de zomermaanden vang ik geregeld ook zwarte muggenlarven uit een regenton in de tuin. Diepvriesvoer is eigenlijk het goedkoopste voer vind ik, en dit eten mijn vissen ook het liefst :)
 
Verschillende soorten vlokken, tabletten, diepvries en vriesdroog, dit alles wissel ik elke voerdag af, 5 a 6 dagen in de week geef ik voeding waarvan zeker 4 keer diepvries.
Qua merken heb ik zowel de dure als goedkopere huismerken.. zoals van voervoorvis.nl, prima voer voor een zachte prijs (alhoewel mijn visjes niet zo dol zijn op de vlokken).
Het enige wat ik tot nu toe levend gaf was watervlooien.. die paar dierenwinkels/tuincentra in mijn buurt hebben geen levend voer.. of het is van twijfelachtige kwaliteit.
Ik zorg voor veel variatie en houd rekening met het feit dat mijn visjes (ongeveer) 80% dierlijk willen..
 
mijn vissen vindn het ook lekker als je beetje appelmoes met verschillende soorten groenten pureerd en dit beetje bij beetje geeft dus niet meteen een eetlepel want dan word je water goor.
en ofcourse e muggenlarven en artemia ( artemia is leuk om te zien)
maar het liefst hebben ze bodemtabletten waarmee ze gaan rondzwemmen en afpakken XD
 
Voor overgrote deel voer ik overdag een mix van:
Saki Hikari balance (drijvend)
Saki Hikari color (drijvend)
Hikari wheat germ (zinkend)
A-plus

Daarnaast een aantal keer per week als afwisseling diepvries artemia en rode muggenlarven en gelvoeding.
 
hier krijgen ze
hikari gold
hikari staple
saki hikari fancy goldfish color
saki hikari fancy goldfish balance
new era goldfish pellets
hikari lionhead
vivani japanse mixx soms
saki hikari growth soms
voedertabletje 1 x per week
ook krijgen ze af en toe rode muggenlarven diepvries
en af en toe gelfood diepvries
ook krijgen ze hier soms watervlooien diepvries
en spirulina granulaat zijn ze ook dol op
1 keer per week krijgen ze vlokkreeftjes ( gammarus) zijn ze dol op :)
 
Ik voer ze:

Gedroogd visvoer (Rode muggenlarven, artemia, tubifex en watervlooien)
Diepvries visvoer (Rode muggenlarven, witte muggenlarven, zwarte muggenlarven, artemia)
Cichlide pellets
Tabletten (Zowel spirulina als dierlijke)
Granulaat (Zowel spirulina als gemengde)
Vlokvoer
 

Terug
Bovenaan