Welk tekort is dit ?

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

En wanneer laat ik hem uit gaan? Nu is dat een uur en half voor mijn licht.
 
Ik doe dat een uur daarvoor maar een half uur kan ook best natuurlijk. er zit voor dat half of hele uur nog voldoende co2 in je bak als alles goed is.
 
Een te hoge fosfaat kan ook voor deze alg zorgen. De fosfaat in het aquarium hoeft niet hoger te zijn dan 0,5. Ik maak het op werk ook vaak mee dat aquarianen komen met een alg probleem en dan meet ik een fosfaat van 1,5 of hoger.
Ik zeg dan de fosfaat door een filtermedium te verlagen en afhankelijk van hoe hoog de fosfaat was en de grootte van de bak is het weer na 2 a 3 maanden op de gewenste waarde en de alg is dan al een stuk minder of weg.
Ik heb zelf al een half jaar een aquarium staan en mijn fosfaat is nooit hoger geweest dan 0.5 en ik heb ook geen last van algengroei. laatst meette ik zelf een fosfaat van 0.06 en heb ik (in stappen)0.3 toegevoegd. de planten kunnen dan weer even vooruit en samen met de andere voeding die ik geef groeien ze perfect. (schadelijke stoffen als NH3 en No2 kunnen ook voor slechte plantengroei zorgen)
Hoeveel Co2 je moet toevoegen hangt ook samen met je KH waarde bij een KH waarde van 3 hoeft minder co2 toegevoegd te worden dan bij 8 om dezelfde uitkomst te krijgen voor je plantengroei.
Het licht hoeft niet minder dan 8uur op de dag te branden, wat wel kan is een middagpauze van 2 uur, dit schijnt ook te helpen tegen algengroei.
20180312_090632.jpg
20180402_200132.jpg
20180220_191345.jpg
 
Wat moeten mensen die de EI volgen dan wel niet een algen hebben want die doseren al 2mg per week aan fosfaat. Ik ken prachtige bakken waar het fosfaat boven de 5 mg zit;)
 
Er zijn zeker aquaria die meer fosfaat behoeven dan andere aquaria, maar de voedingstoffen die de planten niet opnemen is weer voeding voor algen.
Ik haal dit uit ervaringen. ik heb ook weleens bij anderen een fosfaat van 5mg/l gemeten, dat is altijd in combinatie met een probleem geweest.
Bij de meeste aquaria die vol staan met planten is er niet zoveel fosfaat nodig. Iedereen heeft zijn methode, maar ik zie bij dit topic het probleem in te hoge fosfaat.
 
Ja daar heb je gelijk in maar door voldoende voeding kun je algen voorkomen. Veel fosfaat is geen directe oorzaak voor het ontstaan van algen. Tekorten veroorzaken juist algen. Veel fosfaat kan een probleem worden als je zoveel toevoegd dat het toxisch wordt maar dat is niet bij onderhavige hoeveelheden aan de orde.
 
Btw, dit is een stukje uit mn link:

Veroorzaakt fosfaat algen in mijn aquarium?
Neen. Fosfaat veroorzaakt geen algen in een aquarium. Als dat wel zo was, dan zou dat gemakkelijk reproduceerbaar moeten zijn door even wat fosfaat toe te voegen en af te wachten tot de algen verschijnen. En dat is niet het geval. Kijk eens naar de foto hieronder, dat is een bak met 10ppm (!!)PO4 per week. Geen alg op te bespeuren!
 
nee zo werkt het zeker niet, maar een teveel aan voedingstoffen (waaronder de fosfaat) kan wel zorgen voor een onbalans en dan kunnen de planten niet alle voedingstoffen opnemen, waardoor een alg zich kan uitbreiden.
 
nee zo werkt het zeker niet, maar een teveel aan voedingstoffen (waaronder de fosfaat) kan wel zorgen voor een onbalans en dan kunnen de planten niet alle voedingstoffen opnemen, waardoor een alg zich kan uitbreiden.
Maar wat is teveel?
 
Ja maar dat is een ander verhaal en dan is de fosfaat niet de oorzaak maar een onbalans. Zoals je weet voegen we bij de EI vrij veel toe maar alles moet dan wel in verhouding zijn. Maar het is tekort door de bocht om dan te zeggen algen krijg je door teveel fosfaat. Als je een hele hoge kh of gh hebt dan kunnen de planten alle andere voeding ook minder goed vinden en opnemen en dan kun je ook algen krijgen.
Teveel fosfaat (lees meer dan nodig is) veroorzaakt geen algen.
 
Maar wat is teveel?

van teveel is sprake wanneer er meer dan genoeg aanwezig is. Misschien kan ik dan beter zeggen; wat is genoeg? Dit verschilt per aquarium. In een aquarium met langzame groeiers en veel voedingsstoffen zal een alg zich overmatig uitbreiden.
Een aquarium met computer gestuurd Co2, veel planten en wekelijks verversen kan veel meer voeding hebben dan een aquarium die dit niet of deels heeft en als er niet wekelijks ververst wordt. Het draait allemaal om de balans. (daarbij kom ik even op het punt van de fosfaat is geen oorzaak, maar een onbalans. Als de fosfaat de oorzaak is van de onbalans en de onbalans zorgt voor alg dan is fosfaat dus wel degelijk een oorzaak, dit is het meest voorkomende algenprobleem dat ik tegenkom)
Een optimaal balans is lastig te krijgen en daarom zou ik zelf niet zoveel voedingstoffen doseren en wekelijks verversen, tenzij je heel precies te werk wilt gaan volgens die methode. Een aquarium dat goed in balans is heeft dat niet nodig. je krijgt zo alleen maar pieken en dalen, met kans op alg.

Ik kijk naar wanneer er genoeg voedingstoffen aanwezig zijn en aan het teveel doe je iets.

NH3 en No2 van 0mg/l, is deze te hoog dan afhankelijk van de hoogte ...% verversen en bacteriën toevoegen. (komt zelden tot niet voor in stabiel aquarium)
No3 van 15-30mg/l, dit is nog prima voor de planten, onder de 15mg/l zou ik gaan toevoegen en bij 50mg/l of hoger is het tijd voor een verversing. (veel voeren -> meer ontlasting -> No3 loopt sneller op -> meer verversen)
Po4 van 0.2-1mg/l, dit is ook voldoende voor de planten welke al kunnen groeien met 0.1mg/l fosfaat in het water, toevoegen wanneer hij onder de 0.2mg/l komt en bij 1.5mg/l of hoger zou ik persoonlijk al een fosfaatremmer in het filter doen.

Er zijn nog meer waardes die invloed hebben, maar dit zijn toch de waardes waar het meestal op mis gaat, zeker voor de beginnende aquarianen.
Mijn aquarium doet het prima op dagelijkse voeding en een verversing wanneer de nitraat te hoog is (ongeveer 1x per 2 maanden 50% in mijn geval met de discusbak)
tekorten vul ik ook bij, maar de meeste voedingsstoffen zitten al in de dagelijkse voeding, ik voeg af en toe beetjes fosfaat toe anders zou die op 0mg/l komen.
maar nitraat en kalium heb ik slechts in uitzonderlijk geval moeten toevoegen.[/QUOTE]
 
Teveel fosfaat (lees meer dan nodig is) veroorzaakt geen algen.

dat is een bak met 10ppm (!!)PO4 per week. Geen alg op te bespeuren!


:thumbs:


In een aquarium met langzame groeiers en veel voedingsstoffen zal een alg zich overmatig uitbreiden.
Dat is gewoon niet waar, sorry hoor...

Ik heb een bak met alleen maar bucephalandra (echt trage groeiers!), relatief weinig licht en ik doseer EI hoeveelheden: geen vierkante millimeter algen dus je theorie klopt alleszins niet...
Ik doseer 2,5ppm PO4, 30ppm K en 20ppm NO3 per week in dat bakje...
Is dat teveel? Ja!
Is dat verspilling? misschien wel...
Geeft dat algen: absoluut niet.
Algen hebben andere oorzaken, nooit teveel plantenvoeding. Simpel en trouwens al door veel aquarianen uitvoerig bewezen dus waarom zo hardnekkig volhouden aan die fabels vraag ik me wel eens af... ;)

Als ik algen wil in dat bakje is het trouwens zeer simpel hoor:
Ik schroef het licht op (tijd en intensiteit) en stop compleet met fosfaat (of nitraat of micro's, ...) te doseren en na een weekje of twee is het gegarandeerd prijs. :deal:
Maar als ik dubbele hoeveelheden fosfaat doseer is er niets aan de hand... :juggle:
 
Laatst bewerkt:
Weinig licht is hier inderdaad belangrijk, en ik neem aan dat je ook wekelijks ververst? dan is het inderdaad mogelijk om de fosfaat hoog te houden. schroef je het licht op en stop je met fosfaat dan krijg je in het aquarium een onbalans, al is fosfaat wel een stof die vaak in grind, decoratie en achterwand gaat zitten en je met verversen weinig verlaagt, het grind gaat namelijk weer afgeven aan het water en je fosfaat wordt weer hoger.
Ik heb zelf een kweekbak ingericht voor een discuskoppel met gebruikt grind dat bij het aquarium zat, deze wel goed uitgespoeld maar de eerste meting gaf toch een fosfaat aan van 0.8mg/l, terwijl het aquarium nog in de opstart zat. ondertussen staat ook deze al langer met een mooi koppel zonder alg en hij staat er mooi bij, de fosfaat is hier nog steeds 0.8. (K = 13, No3 = 25, KH = 7 & Ph = 7)
20180320_153425.jpg


Ik zie het veel dat de fosfaat hoog blijft en andere voedingsstoffen laag zitten, terwijl er wel wordt ververst. Op deze wijze denk ik dat bij sommige aquarianen fosfaat een oorzaak is van algen, deze is over langere tijd opgelopen, ze werken immers ook niet via de EI methode, verversen niet wekelijks of voegen geen extra voeding toe. zo krijgen deze personen bijvoorbeeld algen en daarom zie ik het een fosfaatprobleem, in dit geval moet de fosfaat niet te hoog zitten. maar bij de EI methode is dat niet van toepassing, je blijft doseren, verversen en ook meten om de balans te houden.
 
Ik ga dit scherp in de gaten houden omdat dit wel heel erg lijkt op wat ik ook heb met de planten.
En zoals in mijn topic over dit onderwerp kom ik weer goed bedoelde, maar erg verwarrende suggesties en oorzaken tegen.
Ik geloof direct dat ieder aquarium anders is, en dat er geen 2 zijn die hetzelfde draaien, maar er zal toch aan bepaalde minimum voorwaarden voldaan moeten worden wil een aquarium een beetje draaien.
Maar ik ga dit volgen, en misschien kan ik er iets goeds uit halen.
 
Het belangrijkste is voldoende licht en voedingsstoffen.

Dat licht en voedingsstoffen belangrijk zijn weten de meeste wel, maar waar het hem nou juist om gaat is de hoeveelheid ervan. Heb je teveel of te weinig, of juist teveel van het ene en te weinig van het andere.
En ik denk dat daar veel mensen de fout ingaan, omdat het gewoonweg niet voor ieder aquarium op maat gemaakt kan worden.
Het blijft dus maar een beetje gokken en meten, en hopen dat het goed gaat, bij de ene gaat het direct goed, en bij iemand anders lukt het helemaal niet en staat het aquarium binnen een jaar op MP. :stom:
Waar ik zelf wel achter ben gekomen is als je iets verander pak dan 1 ding gelijk aan, en wacht een paar weken of je veranderingen ziet, als je teveel ineens aan gaat passen, dan weet je niet waar er iets verandert.
 
Je kan voeding kopen die alles bevat behalve de co2 (de All in One) en dan zit je redelijk goed voor wat betreft de verhoudingen. Bij elke bak zal de vraag inderdaad verschillend zijn maar het blijft een feit dat voldoende noodzakelijk is. Hoeveel voldoende is dat verschilt per bak en hangt af van de verlichting en de vraag van de planten.
Je kan beter overdoseren dan dat je tekorten hebt. Vandaar dat ik ook de EI volg;)
 
Ik kan de fosfaat theorie helaas niet heel er goed testen gezien ik enkel wat draadalg heb..
Maar volgende week moet ik nieuwe mest aanmaken en zal dan ff de fosfaat halveren om te kijken of de theorie dat je met minder fosfaat ook geen algen krijgt klopt
 
>2
Valt buiten het meetbereik van me huidige set
Maar in het geval van EI betekent een lagere PO4 ook een lagere TDS wat ook weer gunstig kan zijn
 
Dat is flink wat fosfaat dus. Maar zal en halvering van je fosfaat veel uitmaken voor de TDS?
 

Terug
Bovenaan