Welk tekort is dit ?

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

V

vriend van de cory

Guest
Hallo allemaal,

Opeens zie ik een bruin randje aan de bladeren van verschillende planten en vroeg me af welk tekort dit is.
Ik doseer fosfaat, nitraat, ijzer en sporenelementen en co2 in gasvorm.
Er staat ook 324 W over 450L

upload_2018-4-3_13-7-48.png

upload_2018-4-3_13-8-0.png
 
Het lijkt me zo baardalg toe op de randen als het al alg is maar ik kan de foto niet heel goed inschatten. Is het mogelijk om een deel van de foto die is gemaakt ingezoomd te posten?
 
Zou ik ook denken Ronald maar met een ingezoomde foto zien we het beter denk ik.
 
En als het algen zijn, dan nog eens kijken naar de hoeveelheid voeding die je geeft, en eventueel dat voetbalstadion licht wat verminderen ;)
 
Ja er zit vrij veel licht boven. Wat zijn de waterwaarden en hoeveel voeg je toe?
 
Njah zou wel eens goed kunnen, ik ga deze avond 2/6 lampen uit draaien en zien wat het geeft.

Ja er zit vrij veel licht boven. Wat zijn de waterwaarden en hoeveel voeg je toe?
Sporenelementen en ijzer , po4 en no3 , po4 is 1.5 en nitraat is 15 . Sporenelemente doseer ik volgens de verpakking en ijzer ben ik deze week mee begonnen. (misschien kom het door het ijzer?)
Mijn dropchecker is altijd groen geel voor de co2.



Hier zijn nog wat foto's van vandaag :
Ik zou het kunnen wegsnoeien maar daarmee is het probleem niet weg hé ;) .


Dit is waarschijnlijk black beard algae ? En groene vlek algen?

upload_2018-4-5_16-53-5.png


upload_2018-4-5_16-53-21.png


upload_2018-4-5_16-53-31.png


upload_2018-4-5_16-53-40.png
 
Extra ijzer heb je in principe niet nodig, zit ook al in de sporenelementen.
Voor mij neigt dit naar een voedingstekort.
 
Lijkt op BBA inderdaad, heb er momenteel zelf ook last van na het opvoeren van de verlichting.
 
ADA aquasoil en de samenstelling van aquariumbemesting.nl , wekelijks 10ml dus.
Klopt dit 10ml per week ?? Kan me deze kleine hoeveelheid haast niet voorstellen met zoveel licht en CO2. Moet dat bv. niet 10ml per 100 L water zijn? Ik geef al 6 ml per dag op 180 L.
 
Lijkt op BBA inderdaad, heb er momenteel zelf ook last van na het opvoeren van de verlichting.
Ja mijn co2 was op dus heb ik de lichten moeten verminderen en nu staan ze weer op volle toeren.

Klopt dit 10ml per week ?? Kan me deze kleine hoeveelheid haast niet voorstellen met zoveel licht en CO2. Moet dat bv. niet 10ml per 100 L water zijn? Ik geef al 6 ml per dag op 180 L.
Opschroeven dus ? Naar 15? Misschien zelfs 20?
De dosering zegt 1ml op 50L
Dus ik heb netto 400L ongeveer dus dat zou 8 moeten zijn...
Maar vind dit ook niet zo heel erg veel.
 
Opschroeven dus ? Naar 15? Misschien zelfs 20?
De dosering zegt 1ml op 50L
Dus ik heb netto 400L ongeveer dus dat zou 8 moeten zijn...
Maar vind dit ook niet zo heel erg veel.
Je moet niet gaan gokken maar zeker weten. 1 ml op 50L per dag of per week? En over welke meststof heb je het dan?
En hoe zit het dan met je andere meststoffen?
 
Je moet niet gaan gokken maar zeker weten. 1 ml op 50L per dag of per week? En over welke meststof heb je het dan?
En hoe zit het dan met je andere meststoffen?
Op het pakje stond 1ml/50L/week . Maar waarschijnlijk mag het bij mij meer zijn door de co2 n verlichting.
En over sporenelementen. Dus Fe, Mn, Mg, Cu , Co, B, Mo en Zn
Nitraat en fosfaat hou ik gewoon op 25 en 2.5.
 
Je aantal lichturen deftig terug schroeven zou ik ook doen maar ben toch heel benieuwd hoe je het gaat weg krijgen.
 
Je aantal lichturen deftig terug schroeven zou ik ook doen maar ben toch heel benieuwd hoe je het gaat weg krijgen.

Ik ga beginnen met meer sporenelementen , licht verlagen van 324 naar 216 en licht van 9 terug naar 8 uur.
 
Ik zou het persoonlijk terug schroeven naar zo'n 6u per dag en heel langzaam opvoeren naar 8u per dag over een tijdspanne van een paar weken om zeker te zijn dat het probleem opgelost is.
 
Dit is een ph verlagende bodem en zover ik weet neemt die voedingstoffen op zoals nitraat en fosfaat dus misschien heb je daardoor te weinig voeding in je waterkolom. Hoelang zit deze bodem er al in?
 
Dit is een ph verlagende bodem en zover ik weet neemt die voedingstoffen op zoals nitraat en fosfaat dus misschien heb je daardoor te weinig voeding in je waterkolom. Hoelang zit deze bodem er al in?
TS gebruikt een ADA soil.
Een ADA soil en een akadama hebben beide het vermogen om voeding op te slaan. Maar toch kan je ze absoluut niet met elkaar vergelijken. ADA soil is volledig geïmpregneerd met extra voeding en bevat wel meer als 100 maal de dagelijks aanbevolen hoeveelheid plantenvoeding. Een akakdama is helemaal 'clean' als je die voor de 1e x gebruikt. Daar gaat het een tijd overheen voordat er voeding aan de wortels word afgegeven omdat eerst voeding moet gaan opnemen.

Daarom word er in de regel een heel ander soort bemestingschema gehanteerd bij ADA bakken.
 
Duidelijk Cor maar kan het dan niet zo zijn dat deze bodem toch voeding uit het water onttrekt en de planten hierdoor tekorten krijgen?
 
Nee, zulke grote hoeveelheden neemt de boden natuurlijk niet op. Dat zijn zulke kleine hoeveelheden dat we dat niet eens kunnen meten met onze testkitjes.
 
Nee, zulke grote hoeveelheden neemt de boden natuurlijk niet op. Dat zijn zulke kleine hoeveelheden dat we dat niet eens kunnen meten met onze testkitjes.

Ok, dan vraag ik me wel af wat dan deze alg veroorzaakt want je ziet het overal en voeding is er volgens de gegeven info voldoende lijkt mij zo toe. Misschien een probleem met de circulatie?
Of toch te weinig sporen want er zit veel licht boven de bak.
 
Als het de bodem was zou ik dat toch moeten zien aan mijn NO3 en PO4 test?
Circulatie is het ook zeker niet.
Ik herken eigenlijk geen enkel van de algen. Het is meer een soort zwarte rand , en bij de pogestemon erectus die vol staat met "sprieten" worden sommige sprieten volledig zwart een gaan ze dood. De limnohila sp Vietnam ziet ook af onder hetzelfde probleem.. Maar waarschijnlijk is het BBA
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nitraat en fosfaat is het ook niet. CO2 zou kunnen.
 
upload_2018-4-6_13-39-53.png


Je ziet duidelijk dat de limnophila sp Vietnam er niet mooi bij staat .
 
Ja je checker loopt een paar uur achter en hier is die met het aangaan van het licht ook een stuk donkerder hoor. Je kan de co2 daarom het beste 2 uur voor licht aan aan laten gaan.
 

Terug
Bovenaan