welk soort zand is dit?


H

hugop

Guest
Kan iemand mij vertellen dat welk soort zand dit is?

IMG_1191.JPG
 
Volgens mij is dat ophoogzand, heb ik een keer gehad in een kleine bak, na 2 weken leek het wel beton, slaat dicht.
 
En ik maar denken dat zand niet snel dicht kan slaan. Dan heeft dat denk ik een flink verschillende korrelgrootte.
 
Ja precies, er zit van alles doorheen, van heel fijn zand tot mini grind, maar na een tijdje ligt het fijne zand onder en alle steentjes er bovenop.
Het staat wel mooi, qua kleur lijkt het op filterzand, maar dan nog natuurlijker, alleen de bovenste laag wordt keihard, stuift ook ontzettend.

Wordt ook wel rivierzand genoemd.
 
Wat bedoel je met ''dichtslaan'' van zand? Ik heb zelf al een zakje zand klaar liggen van JBL Sansibar namelijk.
Lijkt me dat dat wel gebruikt ka toch, komt uit de LFS...
 
Als zand/grind veel verschillende korrelgrote heeft, gaat het op den duur heel stevig in elkaar zitten (alle gaatjes worden dan gevuld zeg maar)

Als je een stoep wilt leggen is dat ideaal, maar in een aquarium niet handig.

Ik zie dat het zand van JBL een korrel heeft van 0,2 - 0,5 dan gaat het goed.
Filterzand heeft bv een korrel van 0,4 - 0,8 of 0,8 - 1,2 dat gaat ook goed
 
Laatst bewerkt:
Als ik google op vloerenzand kom ik hetzelfde tegen.

En dat word door veel mensen weer wel gedaan.
 
Bij mij ligt het nu 2 maanden en geen beton is juist super licht.
wel merk je dat het grovere idd wat naar boven komt.

Is het aan te raden dit te vervangen?
Lijkt me wel heel rigoreus, maar als dat het beste is doe ik het toch.
 
Je kan het wel los houden door af en wat door de bodem te gaan met en pincet bv.

Mijn ervaring is dat het behoorlijk dicht ging zitten, ik heb toen een bakje opgestart met dat zand, twee weken later moest ik echt door de bodem heen prikken.
 
Dat is bij mij niet het geval.
Zou het dan toch een andere samenstelling kunnen hebben?
 
Dit lees ik overigens op internet

Door de grove structuur blijft vloerenzand waterdoorlatend en vormt het een stabiele ondergrond.
 
Ik zou het even aankijken dus Hugo want als het wel goed zou gaan dan gooi je nu voor niets alles om.
 
Dat is bij mij niet het geval.
Zou het dan toch een andere samenstelling kunnen hebben?

Als het goed gaat zou ik voorlopig niets aan doen idd (even) van bodem wisselen is een best gedoe.

Alleen wat je al zei: de grotere steentjes komen steeds meer naar boven, dit zal zo blijven doorgaan totdat al het fijne onder en al het grove boven ligt
 

Terug
Bovenaan